تعارض با روسیه انگیزه لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی است


تعارض با روسیه انگیزه لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی است

شفیعی با اشاره به دشمنی لهستان با روسیه و روابط خوب ایران با مسکو، گفت: میزبانی ورشو از یک اجلاس ضد ایرانی به دلیل تعارض آن با مسکو در قبال روابط خوب تهران و روسیه است.

«نوذر شفیعی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که هدف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان چیست؟ گفت: به نظر من آمریکا در پی این است که ایران را به عنوان یک کشور امنیتی در جهان نشان دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید براین نکته که منظور از امنیتی جلوه دادن ایران این است که دنیا کشور ما را به عنوان یک کشور غیر عادی تلقی کنند، افزود: ایران یک عضو عادی جامعه بین المل است و به هنجارهای بین المللی معتقد است اما آمریکا می خواهد از ما تصویری بسازد که جهانیان فکر کنند ایران جامعه بین الملل را تهدید می کند و به هنجارهای بین المللی بی اعتنا است.

تعارض با روسیه انگیزه لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی است

وی با بیان این که واشنگتن در تلاش است ایران را در گروه دولت های یاغی (اصطلاحی که آمریکا برای کشورهای خطرناک تعریف کرده است) قرار دهد، اظهار داشت: پیامد ایجاد چنین تصویری برای ایران محدود شدن بیش از پیش کشور است. از آنجایی که ایالات متحده به انزوای ایران تمایل دارد می کوشد باعث ایجاد انزوا برای کشورمان شود. واشنگتن می داند که درصورت منزوی شدن ایران، فشارهای بین المللی بر آن افزایش می یابد و ممکن است فشارهای نظامی نیز بر تهران وارد شود.

در خبرگزاری شبستان بخوانید: اجلاس لهستان هم مانند دیگر نشست های ضد ایرانی شکست می خورد

شفیعی با یادآوری این نکته که با اجرایی شدن برجام ایران توانست پرونده هسته ای که موجب امنیتی شدن ایران شده بود را حل و فصل کند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که دولت ترامپ از برجام خارج شد تا نشان دهد ایران کشوری خطرناک است. همچنین ترامپ تلاش های بسیاری داشت تا قطعنامه هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به تصویب برسد که بازهم ایران به یک کشور امنیتی تبدیل شود اما تا کنون در این زمینه موفق نشده است.

کارشناس سیاست خارجی در ادامه به کنفرانس ضد ایرانی در لهستان اشاره کرد و افزود: اگرچه در نگاه اول ممکن است این نشست، جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما در عمل به اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتر به ایران منجر خواهد شد. نتیجه این کنفرانس می تواند در اقدامات نظامی علیه ایران هم متظاهر شود. اینکه چنین نشستی می تواند نتیجه بخش باشد یا نه به محیط عملیاتی این ایده بستگی دارد.

وی در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر دولت ایران به ابعاد مختلف چنین کنفرانسی تاکید کرد و اظهار داشت: دولتمردان ما باید به جنبه های مختلف برگزاری چنین نشست های گسترده ای توجه داشته باشند. همچنین تلاش کنند تا این کنفرانس نتواند تاثیری بر سیاست خارجی ایران و چهره کشورمان در عرصه بین الملل داشته باشد.

شفیعی به علت میزبانی لهستان از این کنفرانس نیز اشاره کرد و افزود: به علت پیشینه خوبی که در روابط ایران و لهستان وجود دارد انتظار نمی رفت که این کشور میزبان چنین کنفرانسی باشد. به نظر می آید میزبانی در این جلسه متاثر از رابطه نزدیک ایران و روسیه است . چون لهستان مناسبات خوبی با روسیه ندارد و یکی از کشورهایی است که آمریکا را تحت فشار قرار می دهد که با روسیه برخورد کند شاید میزبان این نشست شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: لهستان بیشترین میزبانی اجلاس های غربی ضد روسی را برعهده داشته است به همین دلیل بخشی از علت میزبانی این کشور برای یک کنفرانس ضد ایرانی به تعارض لهستان با روسیه بر می گردد. روابط خوب ایران و روسیه موجب شده که لهستان چنین اقدام تلافی جویانه ای علیه ایران انجام دهد./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی