پایین آوردن تب نوزاد


پایین آوردن تب نوزاد

احتمالاً برایتان پیش آمده و که وقتی نیمه‌های شب برای سر زدن پیش فرزندتان می‌روید، ببینید که بدنش داغ شده و عرق کرده است.

احتمالاً برایتان پیش آمده و که وقتی نیمه‌های شب برای سر زدن پیش فرزندتان می‌روید، ببینید که بدنش داغ شده و عرق کرده است. پیشانی فرزندتان داغ است و بلافاصله حدس می‌زنید که تب داشته باشد اما نمی‌دانید که در چنین موقعیتی چه باید بکنید. آیا باید درجه حرارت بدنش را اندازه بگیرید یا به دکتر زنگ بزنید؟تب در بچه‌های سالم معمولاً نشانه چیز خاصی نیست. بااینکه وقتی حرارت بدن فرزندتان بالا می‌رود کمی می‌ترسید اما تب به خودی خود هیچ آسیبی به دنبال ندارد و می‌تواند حتی چیز خوبی هم باشد تب معمولاً راهی است که بدن با عفونت‌ها می‌جنگد. و همه تب‌ها نیاز به درمان ندارند. اما تب بالا می‌تواند موجب ناراحتی کودک شود و مشکلاتی مثل کم‌آب شدن بدن را تشدید کند.در زیر اطلاعات بیشتری درمورد تب، راه اندازه‌گیری و درمان آن و اینکه چه زمان نیاز به مراجعه به پزشک است، در اختیارتان قرار میدهیم
پایین آوردن تب نوزاد
واقعیت‌هایی درمورد تب
تب زمانی اتفاق می‌افتد که ترموستات داخلی بدن حرارت را به بالاتر از سطح عادی می‌رساند. این ترموستات در بخشی از مغز قرار گرفته است که هیپوتالاموس نامیده می‌شود. هیپوتالاموس می‌داند درجه حرارت بدن چه مقدار باید باشد (معمولاً حدود 98.6 درجه فارنهایت یا 37 درجه سلسیوس) و به بدن پیام می‌فرستد که آن را به آن درجه برساند.درجه حرارت بدن اکثر افراد در طول روز کمی تغییر می‌کند: صبحها معمولاً کمی پایینتر است و عصرها کمی بالاتر می‌رود و درطول فعالیت، بازی و ورزش هم نوسان می‌یابد.بااینحال گاهی‌اوقات هیپوتالاموس درمقابله با یک عفونت، بیماری یا هر دلیل دیگری، درجه حرارت بدن را بالاتر می‌برد. پس چرا هیپوتالاموس به بدن می‌گوید درجه حرارت بدن را تغییر دهد؟ محققان بر این باورند که بالا بردن درجه حرارت راهی است که بدن از طریق آن میکروب‌هایی که موجب بیماری و عفونت هستند را می‌کشد و باعث می‌شود که بدن محل چندان راحتی برای آنها نباشد.

علت پیدایش تب
خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که تب به خودی خود بیماری نیست معمولاً می‌تواند یک علامت برای بیماری یا مشکل خاص در بدن باشد. تب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله عفونت اکثر تب‌ها در اثر یک بیماری یا عفونت خاص در بدن ایجاد می‌شوند. تب به بدن کمک می‌کند با تحریک مکانیزم‌های دفاعی طبیعی بدن، با عفونت‌ها مقابله کند.پوشیدن لباس زیاد نوزادان، مخصوصاً نوزادان تازه متولدشده، اگر زیاد لباس بپوشند یا در محلی گرم قرار گیرند، تب می‌کنند زیرا به اندازه بچه‌های بزرگتر نمی‌توانند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند. اما ازآنجاکه تب در نوزادان می‌تواند نشانه یک عفونت جدی باشد، حتی نوزادانی که زیاد لباس پوشیده‌اند هم باید توسط پزشک معاینه شوند.واکسن‌ها بچه‌ها و نوزادان گاهی بعد از واکسن دچار تب خفیف می‌شوند.بااینکه دندان درآوردن هم باعث بالا رفتن جزئی دمای بدن می‌شود، اما اگر درجه حرارت بدن کودک بالاتر از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سلسیوس) شود، نمی‌تواند دلیل اصلی تب باشد.
پایین آوردن تب نوزاد
وقتی تب نشانه مسئله‌ای جدی است
در گذشته، دکترها توصیه می‌کردند تب را فقط براساس درجه حرارت درمان کنند. اما امروزه اعتقاد دارند که درمان باید هم براساس درجه حرارت و هم وضعیت عمومی کودک انجام گیرد.بچه‌هایی که درجه حرارت بدنشان پایینتر از 102 درجه فارنهایت (37.9 درجه سلسیوس) است معمولاً نیازی به دارو ندارند نگراینکه احساس ناراحتی کنند. این قانون یک استثنا دارد: اگر نوزادی سه ماهه یا کوچکتر دارید که درجه حرارت مقعدی او 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سلسیوس) یا بالاتر است، به دکتر مراجعه کرده و یا فوراً به بخش اورژانس بیمارستان بروید.حتی یک تب خفیف می‌تواند نشانه یک عفونت جدی در بدن نوزادان باشد.اگر نوزادتان سه ماهه تا سه ساله است و تبی حدود 102.2 درجه فانهایت (39 درجه سلسیوس) یا بالاتر دارد، با دکتر تماس بگیرید تا ببینید نیازی به مراجعه به دکتر یا بیمارستان هست یا خیر. برای بچه‌های بزرگتر، رفتار و فعالیت او را نیز باید مدنظر قرار دهید. رفتار فرزندتان می‌تواند علامت خوبی از وضعیت او باشد و نشان دهد که تب در اثر یک مشکل کوچک ایجاد شده یا نیاز به دیدن دکتر است. تب زمانی اتفاق می‌افتد که ترموستات داخلی بدن حرارت را به بالاتر از سطح عادی می‌رسانددر موارد زیر احتمالاً بیماری چندان جدی نیست
- کودک هنوز میل به بازی دارد.
- وضعیت خوردن و آشامیدن او بی‌اشکال است.
- هوشیار است و به شما لبخند می‌زند.
- رنگ پوست او عادی است.
- وقتی دمای بدنش پایین می‌آید ظاهراً خوب به نظر می‌رسد.
و زیاد نگران بچه‌ای که تب دارد و میلی به غذا خوردن ندارد نشوید. این در بیماری‌ها و عفونت‌هایی که موجب تب می‌شوند بسیار متداول است. برای بچه‌هایی که به طور طبیعی آب می‌خورند و ادرار دارند، نخوردن غذا کاملاً طبیعی است.

این تب است؟
یک بوسه کوچک روی پیشانی یا گذاشتن دستتان بر روی پوست کودک برای اینکه بفهمید فرزندتان تب دارد یا نه کافی است. اما این روش برای گرفتن درجه حرارت بدن به فردی که اینکار را انجام می‌دهد بستگی دارد و دمای دقیقی به شما نمی‌دهد.
برای تایید تب از یک دماسنج مطمئن استفاده کنید. در موراد زیر می‌توان گفت که کودک تب دارد
اندازه‌گیری مقعدی 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سلسیوس)
اندازه‌گیری دهانی 99.5 درجه فانهایت (37.5 درجه سلسیوس)
اندازه‌گیری زیربغلی 99 درجه فانهایت (37.2 درجه سلسیوس)
اما شدت تب نمی‌تواند نشانه شدت بیماری باشد. یک سرماخوردگی ساده یا هرعفونت ویروسی دیگر می‌تواند تب به مراتب بالاتری ایجاد کند (204-203 درجه فانهایت/40-38.9 درجه سلسیوس) اما معمولاً نشانه مشکل حادی نیست. و عفونت‌های جدی هم ممکن است اصلاً تب ایجاد نکنند، مخصوصاً در نوزادان.
ازآنجاکه تب بالا و پایین می‌شود، وقتی بدن سعی می‌کند گرمای اضافی ایجاد کند و درجه حرارت آن بالا رود، ممکن است کودک دچار لرز شود. وقتی بدن برای پایین آمدن حرارت خود، شروع به دفع عرق اضافی می‌کند، کودک عرق می‌کند.
گاهی‌اوقات بچه‌هایی که تب دارند تندتر از حالت عادی نفس می‌کشند و ممکن است ضربان‌قلبشان هم سریعتر شود. اگر کودکتان دچار مشکل تنفس شد، یا سریعتر از حالت طبیعی نفس می‌کشید یا حتی بعد از پایین آمدن تب هم وضعیت تنفس او همانطور باقی ماند، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان