پرستاران فعالیت هایشان را بر مبنای علمی انجام دهند


پرستاران فعالیت هایشان را بر مبنای علمی انجام دهند

زنجان - ایرنا - مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: پرستاران با اخلاق ترین و سالم ترین افراد جامعه محسوب می شوند و باید بیش از گذشته مراقبت خطرات کاری خود باشند و فعالیت های خود را بر مبنای علمی انجام دهند.

به گزارش ایرنا، دکتر مهرداد ستاره روز شنبه در مراسم روز پرستار استان زنجان در بیمارستان امام حسین (ع) افزود: بر این اساس میزان خطاهای پزشکی و پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی امام حسین (ع) زنجان بسیار پایین است و این مهم نشان از مدیریت صحیح آن حکایت دارد.
وی اظهار داشت: در بین شهروندان زنجانی این بیمارستان وجهه خوبی دارد، چرا که پرستاران و پزشکان شاغل در این مرکز درمانی بخوبی توانسته اند با مردم ارتباط برقرار کرده و مشکلات مراجعه کنندگان را برطرف کنند.
این مسئول ادامه داد: هر گونه اشتباه در سطح تخصصی حوزه پزشکی در صورت بروز آسیب به فرد تخلف محسوب می شود.
وی بیان کرد: بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی انتظار دارند که پرستاران با مشکل آنها همدردی کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: با افزایش تخت های بیمارستانی ، علاوه بر ان نیز توقعات مردمی و روشهای کنترل کیفیت و دستورالعمل ها افزایش یافته و همین مساله موجب شده پرستاران وظیفه سنگینی به دوش آنها تحمیل شود.
وی اظهار داشت: حجم کاری پرستاران بر خلاف گروههای مختلف پزشکی، بصورت دائم بر بالین بیمار حضور دارند و این موضوع از اهمیت کاری آنها حکایت دارد.
ستاره ، با اشاره به اینکه بی توجهی به اخلاق، بیمار و همراهان وی موجب می شود پزشک و پرستار گرفتار یک پرونده قضایی شوند گفت که آنان باید کمیسیون های مختلفی را نیز بگذرانند.
این مسئول افزود: حتی بررسی ها نشان می دهد که مساله رخ داده، قصور نیست بلکه رفتاری را شامل می شود که موجب شکایت شده است.
وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نیز به علائم بالینی بیمار از قبیل فشار خون، وضعیت عمومی بیمار توجهی نمی شود و با وجود تلاش های انجام گرفته نیز نتیجه کار نیز بسیار ضعیف است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: بنابر این باید به کوچکترین نشانه ها و علائم بالینی ان توجه کرد تا خطایی رخ ندهد و در صورت بروز موارد به پزشک اطلاع داده شود.
وی اضافه کرد: در سال 2000 میلادی طی تحقیقی در آمریکا سالانه حدود 98 هزار نفر بر اثر قصور پزشکی جان خود را از دست می دهند و یک میلیون نفر نیز آسیب می بینند.
ستاره افزود: طی جلسات برگزار شده این آسیب ها به کاهش منتهی شده که این مهم نیز باید در کشورمان مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر نخبه ترین افراد جامعه در رشته های پزشکی تحصیل می کنند که میزان هوش انها بیشتر است و در نتیجه کمتر قصور می کنند.

** پرستاران در معرض توهین قرار دارند
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: ساعت کار مفید پرستاران در مقایسه با سایر گروه بصورت مستمر بوده که طی شبانه روز به خدمات رسانی مشغول هستند.
دکتر علی محمدی افزود: بیماران و مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات مورد نیاز توقع بالایی دارند و در صورت بی توجهی پرستاران در معرض توهین و هتاکی و حتی ضرب و شتم قرار دارند.
وی اظهار داشت: این گروه تلاش گر جامعه به دلیل نوع فعالیت ها بیش از گذشته در معرض ابتلا به عفونت و خطرات متعددی قرار دارند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان ادامه دادد: به دلیل وجود رقابت ها پرستاری به حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیش می رود و در این میان این سازمان پیرو اصل 44 قانون اساسی نیز بیمارستانهایی که از 2 سال گذشته افتتاح و یا تاسیس شده اند، خود گردان هستند.
وی خاطر نشان کرد: بیمارستان های امید ابهر و امام حسین(ع) زنجان وضعیت خوبی دارند برای ارتقای خدمات بهینه باید اقدامات بیشتری انجام شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 2 بیمارستان، یک پلی کلینیک و چهار درمانگاه تحت پوشش این سازمان در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده فعالیت می کنند.
230 پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک، 135 مرکز پاراکلینیک شامل رادیولوژی، آزمایشگاه، 35 درمانگاه خصوصی و دولتی و 12 بیمارستان در استان طرف قرار داد تامین اجتماعی استان هستند.
9646/8068

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان