مخالفان دولت می در لندن دست به تظاهرات زدند


مخالفان دولت می در لندن دست به تظاهرات زدند

لندن – ایرنا – صدها تن از معترضان به سیاست‌های ریاضتی دولت «ترزا می» و گروه‌های راست افراطی طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دو راهپیمایی مختلف در لندن دست به تظاهرات زدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شرکت‌کنندگان در هر دو تظاهرات با الگوبرداری از معترضان فرانسوی جلیقه‌های زردی را بر تن داشته و شعارهایی را علیه دولت «ترزا می» سر دادند. یک گروه در حمایت از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی دولت خواستار برگزاری انتخابات سراسری و گروه دیگر، خروج فوری این کشور از اتحادیه اروپا را خواستار بودند.
معترضان در گروه اول که بااستقبال قابل‌توجهی از سوی نهادهای حقوق بشری، فعالان سیاسی ونمایندگان اتحادیه‌های کارگری مواجه شد، شعار نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی همچون «انتخابات سراسری برگزار کنید»، «محافظه‌کاران را بیرون کنید» و «'ترزا می' باید برود» نوشته‌شده بود.
آنها پس از تجمع در مقابل ساختمان بی.بی.سی در مرکز لندن به سمت میدان مشهور ترافالگار راهپیمایی کرده و علاوه بر شعارهایی که سر می‌دادند، دودهای قرمزرنگی را به نشانه اعتراض تکان می دادند.
«جان مک دانل» وزیر دارایی کابینه در سایه حزب کارگر طی اظهاراتی در پایان این حرکت اعتراضی عنوان کرد که سیاست‌های ریاضتی دولت محافظه‌کار انگلیس در هشت سال گذشته بافت جامعه را دوپاره کرده است. وی از نمایندگان مجلس خواست تا به توافقنامه برگزیت دولت می رأی مخالف بدهند تا حزب کارگر عدم صلاحیت دولت را به چالش بکشد.
او همچنین بیانیه‌ای را از سوی جرمی کوربین رهبر حزب کارگر برای شرکت‌کنندگان خواند که در آن گفته است: ما به برگزاری انتخابات سراسری نیاز داریم تا جامعه‌ی برابر و عادلانه‌ای را که می‌خواهیم، ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد که حزب کارگر اینک آماده است تا قدرت را از چنگ محافظه‌کاران درآورده و به دست بگیرد.
از سوی دیگر، گروه‌های راست افراطی با تن داشتن جلیقه‌های زرد در مقابل ایستگاه مترو «سنت جیمز پارک» تجمع کرده و به سمت پل وستمینستر در کنار ساختمان پارلمان راهپیمایی کردند. پلیس لندن در ابتدای این تجمع «جیمز گودارد» سردسته جلیقه زردها را به اتهام بر هم زدن نظم عمومی و فحاشی به یک نماینده مجلس دست‌گیر کرد.
گزارش‌ها حاکی است که تجمع معترضین در پل وستمینستر سبب شد تا حمل‌ونقل عمومی در این منطقه برای مدتی مختل شود.
جلیقه زردهای طرفدار برگزیت از هفته گذشته که نمایندگان مجلس عوام انگلیس، کار بررسی توافقنامه برگزیت دولت «می» را آغاز کرده‌اند، در مقابل پارلمان تجمع کرده و شعارهایی را علیه نمایندگان طرفدار اروپا سر داده‌اند.
سردسته جلیقه زردها دوشنبه گذشته اظهارات توهین‌آمیزی را به یک نماینده زن مجلس ابراز داشت که این مساله با انتقاد شدید سایر نمایندگان مواجه شد. نیروهای پلیس لندن پس‌ازآن برای حفاظت از نمایندگان مجلس در اطراف منطقه وست مینستر مستقرشده‌اند.
آن‌ها در تجمع اعتراضی امروز پرچم انگلیس را به اهتزاز درآورده و عبارت‌های توهین‌آمیزی را علیه نخست‌وزیر روی شعارنوشته‌ها و جلیقه‌های زردی که بر تن داشتند نوشته بودند.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان مجلس عوام انگلیس قرار است سه روز دیگر درباره توافقنامه برگزیت دولت «می» رأی‌گیری کنند. گزارش‌ها حاکی است که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس ازجمله 90 تن از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر با بخش‌هایی از این توافق مخالفند و شانس زیادی برای کسب رأی موافق پارلمان ندارد.
نمایندگان مجلس هفته گذشته با تصویب دو لایحه کلیدی، دولت را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا درصورتی‌که توافقنامه یادشده رأی نیاورد، این کشور بدون دست‌یابی به یک توافق از اتحادیه اروپا خارج نشود. در این صورت «ترزا می» که تا حد زیادی اعتبار خود را به توافقنامه برگزیت گره‌زده، در اثر فشار افکار عمومی چاره‌ای جز کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات سراسری نخواهد داشت.
شبک**اروپام ** هـ ن **1708

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی