افشای دیدار سری در قاهره برای تدارک دیدار نتانیاهو، بن سلمان و ترامپ


افشای دیدار سری در قاهره برای تدارک دیدار نتانیاهو، بن سلمان و ترامپ

هیات هایی عربی، آمریکایی و صهیونیستی ظرف یک ماه اخیر در قاهره نشست های محرمانه متعددی را به منظور تدارک اجلاس سه جانبه سران رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان در واشنگتن برگزار کردند.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری الخلیج آنلاین به نقل از منابع بلندپایه مصر از دیدارهای محرمانه هیات‌هایی از برخی کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا در قاهره خبر دادند.

این منابع می‌گویند، هدف این دیدارها آماده‌سازی فضا برای دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی است.

این منابع در گفت‌وگو با وبگاه «الخلیج اونلاین» که نزدیک به قطر است، تاکید کردند که طی بیست و پنج روز گذشته بیش از سه دیدار بین مقامات ارشد مصر، عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا برگزار شده تا برنامه‌های مربوط به گام بعدی ریاض که نخستین گام در تاریخ روابط آن با رژیم صهیونیستی خواهد بود، مشخص شده و درباره آن تفاهماتی حاصل شود.

بیشتر بخوانید:

دست موساد پشت اتهامات تروریستی علیه ایران

اعتراف لیبرمن به شکست رژیم صهیونیستی در غزه

منابع مذکور ادعا کردند: در مقطع کنونی رویکرد رسمی مقامات سعودی این است که درِ روابط سیاسی و علنی با رژیم اشغالگر را تا حد امکان و قابل انتظار باز کنند به گونه‌ای که همه با این گام تازه سعودی‌ها غافلگیر می‌شوند و پس از آن راه برای باقی کشورهای عربی در توسعه و تحکیم همه اشکال روابطشان با اسرائیل همواره خواهد شد.

منابع مصری همچنین از حصول توافقی بین عربستان، مصر و دولت آمریکا خبر دادند که بر مبنای آن سال ۲۰۱۹ باید شاهد برداشته شدن گامی بزرگ در تاریخ روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر اسرائیل باشد به گونه‌ای که با ساماندهی یک دیدار سه جانبه علنی بین دونالد ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان سوت آغاز بازی و پیشبرد توافق مذکور زده شود.

در همین راستا منابع مصری افزودند، قاهره میزبان دیدارهای چهارجانبه مهمی برای بحث درباره موضوع برگزاری اجلاس سه جانبه و تلاش برای توافق درباره همه جزئیات کوچک و بزرگ است تا سرانجام اجلاس مذکور، موفق باشد و دستورالعمل‌هایی هم به رسانه‌های عربی بزرگ و مهم داده شده تا به طور خاص افکار عمومی عربستان و به طور کلی افکار عمومی جهان عرب را برای گام پیش روی ریاض در برقراری رابطه با اسرائیل آماده کنند.

در مقطع اخیر گزارش‌های غربی هم نزدیکی آشکار بین ریاض و تل آویو را برجسته کردند و توئیت‌های اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران نزدیک به دربار پادشاهی عربستان هم در تأیید هر گونه رابطه طبیعی کشورشان با رژیم صهیونیستی بوده است، علاوه بر دیگر گزارش‌هایی که از فشار عربستان بر فلسطینیان برای پذیرش معامله قرن آمریکا حکایت می‌کند که هدف از این طرح، سازش منطقه با اشغالگران به قیمت تضییع حقوق فلسطینیان است.

منابع مصری شایعات برخی روزنامه‌های آمریکایی درباره اینکه دیدارهای قاهره با هدف بررسی سفر نتانیاهو به ریاض است، قاطعانه رد کردند و گفتند: این اقدام در حال حاضر محال است و چیزی که هم اینک در قاهره جریان دارد، تدارک برای برگزاری اجلاس سه جانبه مذکور است.

این منابع دیدار نتانیاهو با بن سلمان را در صورت فراهم شدن مقدمات آن برای فوریه یا نهایتاً مارس آتی پیش بینی کردند و گفتند: ترامپ با تمام قدرت بر عربستان و مصر برای برگزاری این نشست که قرار است در واشنگتن باشد فشار می‌آورد؛ نشستی که واکنش‌های بزرگ و موجی از خشم عمومی را به همراه خواهد داشت؛ اما به نفع نتانیاهو خواهد بود که در انتخابات ماه آوریل رژیم صهیونیستی شرکت می‌کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هفته گذشته خبر داد، وزیر خارجه آمریکا در سفر به خاورمیانه تلاش می‌کند پیوندهای میان اسرائیل و کشورهای عربی منطقه را مستحکم‌تر کند و در همین چارچوب، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و بن سلمان با یکدیگر دیدار کنند.

«کارین الیوت هاوس» روزنامه نگار آمریکایی طی مقاله‌ای در این روزنامه آورده است: اگر نتانیاهو در آینده نزدیک برای دیدار با بن سلمان، به ریاض سفر کند، چیز عجیبی نیست.

هاوس در ادامه تاکید کرد، مسئولان آمریکایی برای سناریوی دیدار نتانیاهو و بن سلمان آماده می‌شوند. پامپئو در سفر منطقه‌ای، ظاهراً قرار است به متحدان آمریکا بگوید که این کشور ائتلاف گسترده‌ای را علیه ایران رهبری می‌کند.

این نویسنده آمریکایی افزود: عناصر اساسی این ائتلاف، اسرائیل و عربستان هستند که به طور مشترک از ایران هراس داشته و نزدیک ترین متحدان منطقه‌ای برای آمریکا محسوب می‌شوند. ریاض و تل آویو روابط غیر رسمی خود را حفظ کرده‌اند و به تبادل اطلاعات درخصوص دشمن مشترک خود می‌پردازند.

هاوس مدعی است، دیدار نتانیاهو و بن سلمان به منزله تأیید و تحکیم تلاش‌های ترامپ برای انزوا و محاصره ایران است.

هاوس در پایان، هشدار دادکه علنی شدن روابط عربستان و اسرائیل، برای بن سلمان خطرناک است، چرا که این اقدام با مخالفت جریان‌های متدین مخالف دولت عربستان مواجه خواهد شد.

در همین حال، «ثابت العمور» نویسنده و تحلیلگر سیاسی مسائل جهان عرب در گفت وگو با الخلیج اونلاین دیدار نتانیاهو با بن سلمان را ثمره دیدارهای مهمی خواند که در مقطع اخیر بین مقامات سعودی و اسرائیلی برگزار شده است.

وی این رخداد پیش بینی شده را «ضربه ای بی سابقه» به حقوق مسلمانان خواند و گفت: رژیم آل سعود یکی از مشروعیت‌های خود را دینی می‌داند اما با رفتن به سمت رژیم صهیونیستی به مشروعیت دینی خود نیز پایان داد؛ چون اسرائیل رژیم اشغالگری مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان است و می‌خواهد مجسمه خیالی هیکل را با تخریب مسجد در آنجا بنا کند.

این کارشناس عرب، عادی سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی را خیانت به پیامبر و همه مسلمانان دنیا توصیف کرد و گفت: تبعات این جنایت به آل سعودی که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند برخواهد گشت، چون ریاض از هیچ لحاظی نه سیاسی نه اقتصادی و نه نظامی نیازی به عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل ندارد و این اقدام تنها مشروعیت اشغالگری را بیشتر می‌کند.

العمور پیامدهای این اقدام ریاض را برای همه منطقه خطرناک خواند و گفت: برگزاری هر گونه اجلاسی بین نتانیاهو و بن سلمان سقوطی بی سابقه و به منزله پایمال شدن حقوق سیاسی و دینی فلسطین و به رسمیت شناختن جنایات صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی و سرزمین‌های فلسطینی است و این معنا را می‌دهد که عربستان نه فقط از مساله فلسطین بلکه از همه امت اسلامی دست کشیده است.

محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در آوریل گذشته در گفت وگو با نشریه آمریکایی آتلانتیک گفته بود، اسرائیلی‌ها حق زندگی مسالمت آمیز در سرزمینشان را دارند که اشاره آشکاری به این داشت که ریاض و تل آویو روز به روز به برقراری رابطه با یکدیگر نزدیک می‌شوند.

عربستان در مارس گذشته هم حریم هوایی خود را برای اولین بار به روی پروازهای تجاری اسرائیل گشود چیزی که مورد تمجید مقام صهیونیست قرار گرفته و آن را پیشرفتی تاریخی پس از سال‌ها کوشش در این زمینه توصیف کرد.

یک عضو کابینه رژیم صهیونیستی هم در نوامبر گذشته از تماس‌های محرمانه این رژیم با عربستان خبر داد با اینکه ریاض همچنان منکر آن می‌شود.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل