3 اثر تاریخی استان مرکزی ثبت ملی شد


3 اثر تاریخی استان مرکزی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی: سه اثر تاریخی متشکل از 2 صندوق و یک درب چوبی به عنوان آثار منقول استان مرکزی ثبت ملی شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا ایزدی در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی سه اثر تاریخی منقول استان مرکزی گفت: این 3 اثر تاریخی منقول استان که شامل 2 صندوق و یک درب چوبی می‌شوند، متعلق به سال‌های 970، 920 و 710 خورشیدی هستند.

وی تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی است که مستندسازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین جهت ثبت یک اثر تاریخی به ارتقای سطح دانش از دوره‌های مختلف تاریخی استان و آثار به دست آمده از آن دوره‌ها می انجامد.

ایزدی با بیان اینکه گرچه به دلیل کمبود اعتبارات توانایی مرمت و یا احیا کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاها این مسئله مورد نقد قرار می‌گیرد، گفت: به بهانه آنکه اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد، نمی‌توان اثر و یا آثاری را ثبت نکرد، منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر اولین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود و این امر در حقیقت پیش‌نیاز مرمت آثار و ابنیه‌هاست.

وی گفت: استان مرکزی از استان‌های پیشرو کشور در ثبت آثار ملی است که در جدیدترین این ثبت‌ها، سه اثر منقول متعلق به شهرهای تفرش، محلات و خمین را به ثبت رسانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به 710 خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به 920 خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب‌آباد خمین متعلق به 970 خورشیدی است که هر یک شاخصه‌های منحصر بفردی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به دوره صفوی، از جنس چوب گردو و دارای 265 سانتیمتر طول، 180 سانتیمتر عرض و 130 سانتیمتر ارتفاع است، این صندوق دارای چهارضلع با قاب‌های تزئین شده یکسان که در لبه و ستون‌های کنج جمعا 13 کتیبه به خط نسخ وجود دارد، است که حاوی ادعیه، نام بانیان، نام شاه طهماسب و نام شاه سلیمان صفوی است.

ایزدی درب چوبی مسجد جامع محلات را قدیمی‌ترین اثر منقول در این سه اثر دانست و افزود: جنس این درب از چوب گردو و در دوره ایلخانی ساخته شده که پس از بازسازی مسجد به حمام عرش منتقل شده و نگهداری می‌شود. این اثر دو لنگه با ارتفاع 203 و عرض 61 سانتیمتر و متشکل از 9 لته چوب با اندازه‌های متفاوت و هر لته دارای تزئیناتی متفاوتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: صندوق امامزاده شاهزاده ابوالحسن روستای طیب‌آباد شهرستان خمین نیز در میانه اتاق آرامگاه صفوی قرار دارد و دارای 5 وجه با نقوش گره‌کاری اسلیمی، ختایی و کتیبه‌های خط ثلث است. وجه بالایی صندوق از نظر شیوه ساخت تزئینات و نقوش ثبتی با وجه‌های دیگر اثر کاملا متفاوت است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق