رباط زردان


رباط زردان از کاروانسراهای قدیمی است که در 15 کیلومتری روستای افین واقع شده است و محل اتراق و استراحت گاه مسافران عبوری از این روستا بوده است. این کاروانسرا از خشت، گل، سنگ و چوب ساخته شده است و معماری جالبی دارد.رباط زردان مربوط به دوره صفوی – دوره سلجوقی است و در شهرستان […] نوشته رباط زردان اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

رباط زردان از کاروانسراهای قدیمی است که در ۱۵ کیلومتری روستای افین واقع شده است و محل اتراق و استراحت گاه مسافران عبوری از این روستا بوده است. این کاروانسرا از خشت، گل، سنگ و چوب ساخته شده است و معماری جالبی دارد.رباط زردان مربوط به دوره صفوی – دوره سلجوقی است و در شهرستان زیرکوه، روستای زردان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۴۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه
معماری کنونی بنا منسوب به دوره صفویه است ولی بقایای سفالینه‌های متعلق به دوره‌های پیش از آن که از درون دیوارها و منطقه اطراف رباط یافته شده‌ است قدمت بنا را تا دوره سلجوقی و ایلخانی تأیید می‌کند.این رباط توسط استاد و معمار ازبک بر خرابه‌های آتشکده زرتشت بنا شده ‌است و در گذشته در مسیر فرعی جاده ابریشم و راه ارتباطی کاروانیان تجاری بوده که در مسیر هرات به شهرهای مرکزی ایران در رفت و آمد بوده‌اند.

مشخصات
این بنا با نقشه چهار ضلعی دارای ورودی، هشتی، صحن و اتاقها و تالارهای اطراف صحن می‌باشد. ورودی بنا در ضلع غرب آن قرار گرفته و حدود ۵/۱ متر از دیوار کاروانسرا جلو آمدگی دارد.
پس از ورودی، هشتی بنا قرار دارد که دارای نقشه چهارضلعی بوده و در سه طرف آن، سه فضای مختلف واقع شده ‌است. حیاط کاروانسرا در مرکز آن واقع شده و چهار طرف آن اتاقهای سکونت کاروانیان و محل نگهداری احشام قرار دارد.
در چهار گوشه بنا نیم برجهایی به منظور نگهبانی وجود داشته، مصالح بکار رفته در ساخت این بنا شامل آجر و سنگ است. در پایه‌ها، پی و مغز دیواره‌ها از سنگ استفاده شده و در طاقها، پوشش فضاها، گنبدها و در نمای دیوارها از آجر استفاده شده ‌است.
طاقها هم طاقهای جناغی است که به صورت رومی آجرچینی شده‌اند. پوشش فضاها گنبدی بوده و با آجر کار شده ‌است. گنبدها به سبک کلمبو اجرا شده‌اند که بهترین شیوه گنبدزنی برای مناطق کویری و بخصوص برای کاروانسراها بوده‌است.
اما نحوه آجرچینی دیوارها، طاقها و گنبدها آنقدر استادانه و با ظرافت اجرا شده که خود نوعی تزئین نیز به شمار می‌رود بخصوص در گوشه سازی به منظور تبدیل فضای چهارضلعی به هشت ضلعی، آجرچینی علاوه بر جنبه کاربردی، نوعی تزیین نیز محسوب می‌شود.
این بنا پلانی مربع شکل دارد که طول هر ضلع آن ۵/۲۷ متر می‌باشد. رباط زردان ایوانی مرتفع به بلندی تقریبی ۸ متر دارد که طاق و پیشانی آن فروریخته است. در دو سوی ایوان دو راهرو وجود دارد که طاقنماهایی در آن‌ها ساخته شده و پوشش راه روها طاق و چشمه است. این راهروها نیز به دو راهرو در اضلاع شمال و جنوب بنا عمود شده‌اند. در ضلع شرقی بنا دیوار انتهایی رباط قرار دارد لیکن هیچ نشانه‌ای از ساخت و ساز راهرو، اصطبل و بارانداز در رباط به چشم نمی‌خورد. بر اساس شواهد در زمان قاجاریه ساخت و سازهایی در بنا انجام شده و شکل معماری رباط را به قلعه دفاعی بدل نموده که از آن جمله می‌توان به ساخت چهار برج در چهار گوشه خارجی رباط اشاره کرد.
قسمت اعظم برج شرقی که ۵ طبقه بود است بر اثر زمین‌لرزه قائن (۱۳۷۶) و زمین‌لرزه زهان (۱۳۹۱) بکلی ویران شده‌است.
رباط زردان دارای ایوان ورودی زیبایی است که پیشانی طاق آن با تزئینات آجری راسته و خفته آراسته شده است. در این بنا گنبدها به صورت عرقچین کار شده و کلیه سطوح آجری و سنگی دیوارها بند کشی شده و نمای آجری ساده آن لطافت خاصی به بنا بخشیده است.

رباط زردان
رباط زردان
رباط زردان
رباط زردان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق