بازار کالاهای بهداشتی و آرایشی کساد است


بازار کالاهای بهداشتی و آرایشی کساد است

مشهد- ایرنا- کالاهای بهداشتی، آرایشی و شوینده ها جزو اقلامی هستند که خود آنها و یا مواد اولیه تولیدشان وارداتی می باشد لذا نوسان قیمتها باعث گرانی آنها، کاهش خرید مردم و کسادی بازار فروشندگان این رسته صنفی شده است.

دولت برای کمک به واردات مواد اولیه بخش تولید اقلام ضروری وارداتی را در سه گروه کالایی مشخص کرده و به اقلام گروه نخست ارز 4200 تومانی و به اقلام گروه دوم ارز 8800 تومانی یا 'ارز نیمایی' اختصاص داد. اقلام گروه سوم نیز با ارز آزاد وارد کشور می شوند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: علت گرانی کالاهای بهداشتی و آرایشی اختصاص ارز آزاد به مواد اولیه وارداتی برای تولید آنها است.
علی باخرد افزود: بسیاری از مواد اولیه تولید مواد بهداشتی از خارج کشور تامین می شود که در گروه نخست یا دوم مربوط به اختصاص ارز با نرخ 4200 تومانی یا ارز نیمایی قرار ندارند لذا تولیدکنندگان مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کنند.
وی گفت: با کاهش نرخ ارز انتظار می رود قیمت کالاهای آرایشی و مواد بهداشتی در بازار کاهش یابد. از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شده با توجه به حجم بسیار مصرف مواد بهداشتی 'ارز نیمایی' به واردات مواد اولیه آنها تعلق گیرد که این موضوع در دست پیگیری است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال درخواست ابطال پروانه های کسب در این صنف انجام می شود اما امسال ریزشهای صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در مشهد بیشتر از سالهای قبل بوده است.
محمدجواد فرزانه افزود: از ابتدای امسال تاکنون پروانه کسب 150 واحد صنفی لوازم آرایشی و بهداشتی در مشهد باطل شده و درخواستها برای ابطال پروانه هنوز ادامه دارد.
وی در تشریح دلایل کسادی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ادامه داد: در شرایطی که مردم وضعیت اقتصادی خوبی ندارند اولویت خرید خود را به کالاهایی می دهند که بیشتر مورد نیازشان است لذا فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در این شرایط مطلوب نیست.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: عده ای از کسبه می گویند لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار گران شده و قادر به خرید و عرضه آن در مغازه خود نیستند زیرا مردم هم به میزان کافی نمی خرند که جوابگوی هزینه های مغازه دار باشد.
وی افزود: از سوی دیگر بنکداران و توزیع کنندگان به هیچوجه چک مدت دار از کسبه قبول نمی کنند و فقط در ازای دریافت پول نقد حاضرند اجناس خود را در اختیار فروشندگان قرار دهند. همچنین هزینه های سربار مانند آب، برق و اجاره مغازه افزایش یافته و با توجه به کاهش فروش، مغازه داران نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند لذا چاره ای جز تعطیل ندارد.
فرزانه ادامه داد: در حالی که همه هزینه های واحدهای صنفی افزایش و خرید مردم کاهش یافته است، از 20 سال پیش تاکنون میزان سود واحدهای صنفی همان 15 درصد باقی مانده لذا کسبه با این شرایط قادر به ادامه فعالیت نیستند.
وی گفت: 80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در سطح بازار ایران وارداتی است. اگر همه این کالاها وارداتی نباشد بخش اعظم مواد تولید آن از خارج کشور تامین می شود لذا رسته کالاهای آرایشی و بهداشتی کاملا به نرخ ارز وابسته هستند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد افزود: در ابتدا دولت لوازم آرایشی و بهداشتی را جزو اقلام لوکس محسوب کرد و ارز 4200 تومانی یا ارز نیمایی به آن اختصاص نداد لذا بسیاری از واردکنندگان واردات مواد اولیه یا لوازم آرایشی و بهداشتی را متوقف کردند و تعدادی نیز مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی را با نرخ ارز 13 هزار تومان و بالاتر وارد کردند.
وی ادامه داد: هم اکنون لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار کم است. اقلامی هم که وجود دارند به دلیل اینکه با نرخ ارز بالا خریداری شده اند بسیار گران هستند. حتی اگر نرخ ارز نیز کاهش یابد تا زمانی که اقلام خریداری شده با نرخ ارز آزاد در بازار به اتمام نرسد گرانی در این حوزه همچنان ادامه دارد.
او گفت: برخی اقلام مرتبط با لوازم آرایشی و بهداشتی نیز که با ارز آزاد خریداری شده اند بخاطر حساسیت نظارتی دستگاههای اجرایی از جمله اداره استاندارد، بهداشت و سایر دستگاهها مدتی در گمرک می مانند و ترخیص نمی شوند. پس از ترخیص این کالاها نیز مدت زمان ماندن آنها در گمرک برای واردکننده هزینه ایجاد می کند که این نیز بر قیمت تمام شده کالا اثر گذاشته و لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت بیشتر در بازار به فروش گذاشته می شوند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد افزود: با این شرایط حتی اگر نرخ ارز نیز کاهش یابد، تا زمانی که بازار از مواد اولیه وارداتی گران خالی نشود، لوازم آرایشی و بهداشتی همچنان با قیمت بالا فروخته خواهند شد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان مواد آرایشی و بهداشتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 50 درصد مواد اولیه تولید شوینده ها از خارج کشور تامین می شود لذا نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده تولید دارد.
هادی نبی زاده افزود: به دلیل افزایش سه برابری هزینه ها و دشواری تامین مواد اولیه، ظرفیت تولید کارخانه های مواد بهداشتی و شوینده به شدت کاهش یافته است. اخیرا دولت اعلام کرد ارز نیمایی به واردات مواد اولیه برای شوینده ها اختصاص می دهد لذا امید است این مهم محقق شود و قیمت مواد اولیه کاهش یابد.
وی ادامه داد: 12 واحد تولیدی در خراسان رضوی در رسته آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند. هرچند این واحدها تعطیل نشده اند اما گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید آنها را به شدت کاهش داده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد همچنین گفت: در شرایط گرانی و کمبود کالا، تقلب از برندهای تولید در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی نیز افزایش می یابد لذا باید دولت بر توزیع و پخش کالا نظارت بیشتر داشته و فروشندگان را مجبور کند کالاهای فاقد پروانه بهداشتی و نشان استاندارد را خریداری و عرضه نکنند.
7489/1858

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته