مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت


مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

اصفهان- ایرنا- بیش از 60 گروه کالا در شرکت فولاد مبارکه بومی سازی شد، 13 میلیارد یوآن چین برای طرح قطار اصفهان - تهران تامین اعتبار شد و پدافند هوایی ارتش جنگنده های دشمن فرضی را رهگیری کرد از مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.

مدیر خرید مواد مصرفی شرکت فولاد مبارکه گفت: بیش از 60 گروه کالای مواد مصرفی مورد نیاز خطوط تولید این شرکت در دوره تحریم با به ‌کارگیری راهبردهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های سازنده داخلی، بومی ‌سازی شده است.
محمدرضا ممتاز افزود: مواد نسوز، قطعات سرامیکی راهبردی، ریخته ‌گری، روغن‌ها، رنگ‌ها، روانکارها، مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها، وسایل بسته ‌بندی، وسایل ایمنی، ادوات برقی و ابزارآلات از کالاهای مصرفی بومی‌ سازی‌شده‌ در این مجتمع تولیدی محسوب می شود.
وی گفت: هم اینک دانش فنی ساخت و تولید کالای مصرفی مورد نیاز صنعت فولاد کشور در شرایط تحریم به دست آمده است.
مدیر خرید مواد مصرفی شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه این شرکت با این اقدامات پرچم‌ دار بومی‌ سازی اقلام وارداتی موردنیاز صنعت فولاد است، اظهار داشت: در ابتدا سرمایه ‌گذاری و اعتماد به شرکت‌های سازندۀ داخلی و دانش ‌بنیان به ریسک ‌پذیری بالایی نیاز داشت اما فولاد مبارکه به‌عنوان موتور محرک بسیاری از صنایع بالا و پایین ‌دست با قبول این خطر و حمایت مالی و فنی از این سازندگان شرایط بومی سازی اقلام وارداتی را فراهم کرد.
وی گفت: دست یابی به دانش فنی برخی اقلام دیگر ازجمله نوار نقاله‌های خاص، سیم بکسل‌ها و مواد شیمیایی خاص از دیگر برنامه‌های در دست اجرا در این حوزه است که بخش عمده‌ای از این موارد نیز بزودی بومی‌ سازی خواهند شد.

** اصفهان نماد واقعی همدلی پیروان ادیان توحیدی است
استاندار اصفهان گفت: نماد واقعی همدلی و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان توحیدی در اصفهان مشاهده می شود.
عباس رضایی در دیدار با اسقف اعظم ارامنه به مناسبت سال نو میلادی در کلیسای وانک افزود: حضور پرشور ارامنه در دفاع مقدس و شهیدانی که تقدیم انقلاب کردند نشان دهنده همراهی ادیان الهی با یکدیگر است.
وی تاکید کرد: در اصفهان پیروان مذاهب با همدلی و آرامش کنار یکدیگر زندگی می کنند و من به عنوان نماینده عالی دولت در استان آماده هرنوع همکاری با جامعه ارامنه هستم.
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران نیز در این دیدار گفت: از مسوولان استان به دلیل همکاری و آرامشی که در این ایام برای جامعه ارامنه به وجود آوردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.
اسقف سیپان کاشجیان با اشاره به حضور ارامنه در جنگ تحمیلی تصریح کرد: جامعه ارامنه در هشت سال دفاع مقدس شهدا و جانبازان بسیاری را فدای کشور کردند و این رفتار و عملکرد را به عنوان وظیفه شهروندی خود می دانند.
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران همزیستی مسالمت آمیز در شهر را از ارزش های مهم جامعه ارامنه دانست.

**ابتلا به آنفلوآنزا در استان اصفهان زیاد شده است
مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: ابتلا به آنفلوآنزای انسانی در روزهای اخیر در استان زیاد شده هرچند اتفاق این پدیده هر سال در اواخر پاییز و اوائل زمستان امری طبیعی است.
رضا فدایی افزود: در چند روز گذشته بدلیل سرد شدن هوا و ایجاد شرایط مساعد فصلی برای آغاز فراگیر شدن بیماری آنفلوآنزا، شاهد افزایش محسوس تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به آن در سطح استان اصفهان بودیم.
وی بدون اشاره به آماری از میزان شیوع یا بستری شدن این بیماران، ادامه داد: بطور معمول فراگیر شدن (اپیدمی) بیماری آنفلوآنزا یک بار دیگر در روزهای پایانی سال نیز اتفاق می افتد.
فدایی با تاکید بر آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان های استان اصفهان برای مواجهه با اپیدمی آنفلوآنزای انسانی، گفت: مهمترین نکات برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت فردی، شست و شوی دست ها، کنترل ترشحات عطسه و سرفه، پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک است.

**اصفهان میزبان دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز است
دومین ' همایش بین المللی دانشگاه سبز ' با حضور دانشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این بخش اردیبهشت 98 در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
دانشگاه سبز (green university) مکانی است که همه فعالیت‌های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می‌گیرد و همچنین نشان دهنده مسوولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است.
دانشگاه سبز دارای رویکرد های اصلی کاهش هزینه‌های عمومی و جاری دانشگاه، ترویج رفتار آموزشی بر اساس فناوری های نو و بدون کاغذ محسوب می شود ودر آن نسلی از دانشجویان که پیامد عملکرد خود را در محیط زیست دنبال می‌کنند، تربیت می شوند.
دبیر علمی دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز افزود: همایش بین المللی دانشگاه سبز با هدف معرفی دستاوردهای عرصه مدیریت سبز در دانشگاه ها، تبادل علم و تجربه های مسوولان و کارشناسان و ایجاد زمینه های مناسب برای ارتقای عملکرد دانشگاه ها و تغییرات گسترده در جامعه روزهای 10 و 11 اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

**رویکرد اصلی بودجه 98 توجه به توسعه پایدار است
مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: رویکرد اصلی بودجه 98 بیشتر به مقوله های توسعه ای است و به توسعه پایدار توجه ویژه دارد.
کمیل طیبی افزود: آموزش، آموزش عالی، فرهنگ و محیط زیست از جمله مقولاتی است که توجه به آن توسعه و توسعه پایدار را در پی دارد و برای مثال افزایش 80 درصدی در موضوع محیط زیست نشانگر همین موضوع است.
وی توجه به آموزش های پایه و زیرساخت های آموزشی را از جمله شاخص های توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: افزایش 118 درصدی در بودجه نوسازی مدارس نشان می دهد که دولت عزم جدی تری برای آموزش های پایه دارد.
مدیرقطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان حمایت از آموزش عالی و علوم نوین را با اهمیت ارزیابی کرد و ادامه داد: کشورمان در شرایط کنونی به این موارد بطور جدی نیاز دارد، زیرا پیشرفت ملی در گرو ارتقای سطح دانش و بخصوص دانش های نو است.
طیبی درباره افزایش بودجه نهادهای نظامی کشور نیز تصریح کرد: معتقدم چنان چه این افزایش بتواند ضمن بیشتر شدن قدرت امنیتی و دفاعی، زمینه ساز ارتقای سطح خدمات عمومی و زیربنایی شود، مفید و موثر خواهد بود.

**مقررات ملی ساختمان متناسب با نیازهای کنونی جامعه نیست
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور مقررات ملی ساختمان را پاسخگوی نیازهای کنونی جامعه ندانست.
احمدرضا طاهری اصل افزود: مقرراتی که 20 سال پیش تدوین شده و اکنون بخش هایی از آن مورد بازنگری قرار گرفته است جوابگوی بحران های کنونی از جمله آب، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم نیست از این رو نیازمند مقررات جهانی و بین المللی برای رشد و توسعه خدمات مهندسی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: 20 تا 50 درصد مصرف انرژی در ساختمان های سبز به انرژی تجدید پذیر تبدیل می شود از این رو پدیداری شهر سبز و شهر هوشمند نیازمند همت ارگان های مختلف است.
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: باید هدف از ساختمان سازی و خرید ساختمان را عوض کنیم چون هدف از ساختمان سازی حفظ آسایش، ایمنی، رفاه و بهداشت است.
وی همچنین راهکار حل آلودگی هوا و هدررفت انرژی توسط ساختمان ها در گرو توسعه پایدار دانست و گفت: باید در ساخت و ساز به سه اصل اقتصاد، اجتماع و زیست محیط توجه شود اما در زمان حال تنها به مقوله اقتصاد توجه می شود.

**دولت در بودجه 98 گام های اساسی برای کاهش وابستگی به نفت برداشت
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: دولت در بودجه 98، گام های اساسی برای کاهش وابستگی کشور به فروش نفت برداشت که از نکات مثبت این لایحه بشمار می آید.
سید عبدالوهاب سهل آبادی با تاکید بر اینکه لازم است وابستگی به فروش نفت کاهش یابد، افزود: یکی از مشکلات کشور تکیه به این ثروت خدادادی است که پول حاصل از فروش نفت ما را سست و تنبل کرده بود.
وی ادامه داد: در بخش درآمدی بودجه 98، فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه 54 دلار محاسبه شده که نسبت به سال 1397 کاهش چشمگیری یافته است هرچند عاملی در تقلیل بودجه به حساب می آید.
سهل آبادی با بیان اینکه انتقال درآمدهای کشور از وابستگی به نفت به منابع دیگر، راه و روش خود را دارد، تصریح کرد: دولت این کار را در بودجه سال 98 در بخش مالیات و عوارض خدمات دیده است که برخی نکات در آن حائز اهمیت است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه مالیات یکی از منابع اصلی درآمدزایی کشورهاست، گفت: دولت باید در این بخش، فضای کسب و کار و رکود اقتصادی حاکم بر برخی واحدهای صنعتی را نیز در نظر بگیرد.

**اصفهان بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را تجربه می کند
براساس اعلام وزارت نیرو، استان اصفهان در شرایط کنونی بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را در بین 32 استان کشور تجربه می‌کند.
اکنون 89 درصد از ظرفیت مخازن سدهای استان اصفهان خالی و به 153 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته هفت درصد کاهش نشان می دهد.
بر این اساس آب موجود در مخزن سد مهم زاینده رود نیز به 11 درصد رسیده است.
وزارت نیرو در این گزارش با اشاره به اینکه کاهش ورود آب به سدهای کشور موجب خالی شدن حدود 52 درصد از مخازن 178 سد بزرگ موجود در کشور شده است، اضافه کرد: 88 سد مهم کشور از جمله سدهای زاینده ‌رود، شهید رجایی، ملا صدرا، دوستی ، درود زن، استقلال و چاه‌ نیمه‌ های سیستان و بلوچستان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.
خشک بودن اراضی و بستر رودخانه‌ها در اثر خشکسالی‌های پیاپی موجب شده تا 107 میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون، کمتر تبدیل به روان‌آب شود و بر این اساس ورودی آب به سدهای کشور به‌ ویژه سدهای تامین کننده آب شرب تغییر چندانی نداشته باشد.

**آب زاینده رود در منطقه شرق و کلانشهر اصفهان جاری می شود
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با افزایش خروجی سد زاینده رود در هفته اول بهمن ماه امسال آب در شرق و کلانشهر اصفهان بمنظور تامین نیاز بخش کشاورزی جریان می یابد.
حسن ساسانی افزود: براساس هماهنگی های انجام شده تاریخ دقیق این بازگشایی در روزهای آینده با تایید مسوولان وزارت نیرو اعلام خواهد شد.
وی اضافه کرد: کشت کشاورزان و اختصاص حقابه آنها از زاینده رود ضروری است و شرکت آب منطقه ای اصفهان و سازمان جهاد کشاورزی همواره در کنار کشاورزان بوده اند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر ساماندهی بستر زاینده رود خاطرنشان کرد : این موضوع در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به طور جدی با همکاری کشاورزان در حال انجام است.
جمعی از کشاورزان اصفهان برای پیگیری حقابه خود از زاینده رود و همچنین مشکلات عدیده ای دیگر امروز در مسجد خوراسگان اجتماع کردند.

**سالانه 270 محله فرسوده کشور باید بازآفرینی شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس قانون برنامه توسعه ششم توسعه باید سالانه 270 محله در کشور بازآفرینی شود.
هوشنگ عشایری، افزود: اکنون از این برنامه عقب هستیم و برای سرعت در عملیات بازآفرینی محله ها و بافت های فرسوده از سال گذشته برنامه های خوبی تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ملی تدوین شده باز آفرینی شهری در سه بخش' نوسازی و مقاوم سازی مسکن'،' توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی ' و ' نرم افزاری ' انجام می شود، افزود: در اجرای این برنامه ها دولت 31 درصد، شهرداری ها 29 درصد و بخش خصوصی 40 درصد سهم دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری اظهارداشت: تاکنون در حدود 79 هزار فقره پرونده بافت های فرسوده در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که منتظر دریافت تسهیلات هستند.
وی ادامه داد: برای احیای بافت های فرسوده با دستور رهبر معظم انقلاب حدود 60 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده که 40 هزار میلیارد ریال آن سهم شرکت بازآفرینی شهری است.

**13 میلیارد یوآن چین برای طرح قطار اصفهان - تهران تامین اعتبار شد
استاندار اصفهان گفت: برای نخستین بار 13.6 میلیارد یوآن چین برای طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران تامین اعتبار شد که طبق قول پیمانکار مربوطه پایان سال 99 این طرح اتمام و به بهره برداری می رسد.
عباس رضایی افزود: مدت طولانی است که قطار سریع السیر تهران - اصفهان خواسته به حق مردم بوده که برای بهره برداری از این پروژه تلاش خواهیم کرد تا مردم در مدت زمان یک ساعت و 50 دقیقه به پایتخت کشور سفر کنند.
وی تصریح کرد: باید در راستای رقابت، تولید، صادرات و بازار تلاش کنیم در غیر این صورت دچار مشکل می شویم زیرا نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.
رضایی با بیان اینکه بقای بازار نیازمند ورود همه جانبه است، تاکید کرد: باید امکانات را بسیج کنیم و برای مقابله با جنگ اقتصادی آماده شویم چرا که در شرایط نگران کننده تحریم های اقتصادی به سر می بریم.

**واحدهای آموزش عالی کوچک بدون ساختار از علل شیوع تقلب علمی است
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وجود واحدهای آموزش عالی کوچک و بدون ساختار و تشکیلات آموزشی درست و مناسب، یکی از علت های شیوع و گسترش تقلب علمی در کشور است.
حسین سیمایی صراف در پنجمین همایش حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اصفهان افزود: تا زمانیکه این قبیل واحدها، ساختار بندی درستی نداشته باشند ما نمی توانیم با این پدیده و آسیب های ناشی از آن مقابله کنیم.
وی با انتقاد از نبود ساختار مناسب آموزشی در برخی واحدهای آموزش عالی کوچک افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که به یک موسسه آموزش عالی فقط با یک یا 2 عضو هیات علمی مجوزهایی مانند پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا داده شده است.
سیمایی صراف با بیان اینکه در دولت های قبل مجوزهای فراوان برای ایجاد دانشگاه یا موسسه آموزش عالی صادر شده است، خاطرنشان کرد: هنوز هم فشارهایی بویژه از خارج دانشگاه برای اخذ مجوزهای جدید وارد می شود.

**پدافند هوایی ارتش جنگنده های دشمن فرضی را رهگیری کرد
معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در نخستین روز رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، کار رهگیری و شناسایی جنگده های دشمن فرضی را انجام داد.
امیر دریادار دوم سید محمود موسوی اظهار داشت: مرحله عملیاتی رزمایش فداییان حریم ولایت از صبح امروز با حضور تمام پایگاه های هوایی ارتش و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان آغاز شد.
وی با بیان اینکه پدافند هوایی در تمام رزمایش ها بحث کنترل راداری منطقه رزمایش را بر عهده دارد، گفت: در این رزمایش قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا ارتش به صورت عملیات وارد عمل شد و دست به اقدام‌ زد.
«در این برنامه، قرارگاه پدافند هوایی در عملیات رهگیری جنگنده های نیروهای متجاوز توسط جنگنده اف 14 ، کار رهگیری و شناسایی جنگنده دشمن فرضی را انجام داد.»
امیر موسوی افزود: قرارگاه به منظور انجام رزمایش تجهیزات خود را جا به جا نکرده و تنها از تجهیزات و رادارهای قبلی خود استفاده کرده است.

**مقالات تقلبی آسیب زیادی به آموزش عالی کشور در سطح جهانی می زند
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فساد و تقلب در نوشتن پایان نامه ، مقاله و کتاب در سطح بین المللی آسیب های زیادی به نظام آموزش عالی کشور وارد می کند.
حسین آقابابایی در پنجمین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در اصفهان افزود: انتشار یک یا 2 مورد از این پایان نامه ها و مقاله های تقلبی در ژورنال های بین المللی شرایط نامناسبی را برای ما در سطح بین المللی ایجاد می کند.
وی گفت: دروغ و غصب از مهمترین مولفه های تقلب علمی و جرائم در این حوزه به شمار می رود و تقلب علمی از نظرتحلیل جرم شناختی نوعی فساد در آموزش عالی محسوب می شود که دروغ شاه کلید آن است.
آقا بابایی افزود : دروغ به معنی عوض کردن و تغییر دادن میدان بازی است و از نظر اخلاقی هم شایسته نیست.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مدرک دانشگاهی، شاخص توانایی افراد است اظهار داشت: تهیه مدارک دانشگاهی با دروغ و نیرنگ نوعی غصب است و فقط به کشور ما هم اختصاص ندارد.
وی تصریح کرد: می توان با امکانات موجود با متقلبان علمی برخورد کرد اما مقابله به تنهایی پاسخگو نیست و باید با پیشگیری و ترویج فرهنگ احترام به حقوق مالکیت فکری با این پدیده برخورد کنیم.

**بیش از70 هزار پایان نامه دانشجویی 'همانند جویی' شد
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) گفت: بیش از70 هزار پایان نامه دانشجویی در سه سال گذشته 'همانند جویی' شد.
'همانند جو'، سامانه ای است که در زمینه شناخت و کشف بد رفتاری های علمی و کپی پایان نامه ها و با هدف پیشگیری از بد رفتاری های علمی به کار گرفته می شود.
سیروس علیدوستی در حاشیه برگزاری پنجمین همایش حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اصفهان افزود: این پژوهشگاه از حدود50 سال پیش تاسیس شده است اما نخستین کار رسمی خود را در سال 95 با بخشنامه وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد.
وی گفت: همانند جویی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از سه سال پیش با جدیت بیشتری ادامه یافت.
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ایرانداک بوسیله سامانه هایی از جمله همانندجو، پیشینه پژوهش و کیان بطور اختصاصی در زمینه بدرفتاری های علمی فعالیت می کند.

**فضاهای ورزشی پس از انقلاب اسلامی 6 برابر شده است
وزیر ورزش و جوانان گفت: فضاهای ورزشی ساخته شده پس از پیروزی انقلاب در کشور که شامل کارنامه مدیران جمهوری سلامی در همه دوره ها می باشد، در 40 سال گذشته 6 برابر به نسبت پیش از انقلاب افزایش یافته است.
مسعود سلطانی فر در همایش قدردانی از قهرمانان و حامیان ورزش کاشان افزود: طرح های نیمه تمامی نیز در بین نیمی از این فضاهای ساخته شده، وجود دارد که در صورت تکمیل آنها، نسبت فضاهای ورزشی با دوران پیش از انقلاب اسلامی به 9 برابر می رسد.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان یعنی المپیک که بهترین و نخبه ترین ورزشکاران دنیا در آن شرکت می کنند، تا کنون در 16 دوره اش حضور یافته که هشت دوره پیش از انقلاب و هشت دوره نیز مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: نتیجه حضور ایران در این رقابت های المپیکی کسب 20 گردن آویز طلا، 20 نقره و 29 برنز بوده که 16 گردن آویز طلا پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دست آمد و در واقع چهار برابر شد.
9913/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی