اصفهان هشت هزار پرستار کم دارد


اصفهان هشت هزار پرستار کم دارد

اصفهان - ایرنا - دبیر هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت : از مجموع 150 هزار پرستار کشور، هشت هزار نفر در بیمارستان های دولتی، خصوصی و خیریه ای این استان فعالیت دارند که برای رسیدن به استانداردهای این بخش به هشت هزار نیروی دیگر نیاز داریم.

به گزارش ایرنا، عباس اسکندری در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه اصفهان افزود : بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر تخت به 2 پرستار نیاز است که در اصفهان در شرایط معمولی یک پرستار برای یک تخت و در مناطق کمتر برخوردار 0.8 پرستار به ازای یک تخت است.
وی ادامه داد: بیشتر نارضایتی ها به دلیل کمبود نیروی انسانی است زیرا به جای اینکه یک پرستار در شیفت خود از پنج بیمار مراقبت کند باید از 15 بیمار مراقبت کند.
وی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت استانداردها در زمینه های کمی و کیفی در این بخش، اظهارداشت : دولت و مجلس زمینه های کاهش مشکلات معیشتی و حرکت جامعه پرستاری به سمت یک نهاد حاکمیتی را فراهم سازند.
وی با بیان اینکه 70 درصد جامعه بهداشت و درمان کشور را پرستاران تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد : در زمان حاضر 192 دانشکده پرستاری، هشت مرکز تحقیقاتی، 40 دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد و سه دانشکده در مقطع دکترا در حوزه پرستاری در کشور فعالیت دارد که از این تعداد پنج دانشکده کارشناسی، سه دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد و یک دانشکده مقطع دکترا در اصفهان مستقر است.
وی تعداد دانشجویان پرستاری این استان را هزار و 500 نفر اعلام و اضافه کرد : در کشور سالانه 11 هزار نفر پرستار دانش آموخته می شوند که از این تعداد 265 نفر از اصفهان هستند.
اسکندری با اشاره به ضرورت غربالگری برخی بیماریهای خاموش در جامعه گفت: 30 درصد مردم ایران مبتلا به فشار خون که 50 درصد آنها و 12 درصد مبتلا به دیابت که 70 درصد از این مشکلات بی اطلاع هستند.
وی از مردم خواست در زمینه های بهداشتی و پرستاری حتما از افراد دارای کارت پرستاری استفاده شود و به صرف پوشیدن روپوش سفید پرستاری افراد سلامت خود و جامعه را به خطر نیاندازد.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود 10 هزار دانشجو و 800 عضو هیات علمی است.
این دانشگاه با داشتن 11 دانشکده و 47 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، از دانشگاه های علوم پزشکی برتر کشور است.
6026// 7134

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران