هزینه های روزمره را نباید از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد


هزینه های روزمره را نباید از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد

تهران - ایرنا - نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نباید هزینه های روزمره را در هزینه ارزی و از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنیم، گفت: برخی که به فکر حل مشکلات فعلی کشور هستند کمتر به توسعه متوازن در اسناد میان دستی و پایین دستی و در لایحه بودجه توجه می کنند.

«سیدحسین نقوی حسینی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا توجه به توسعه متوازن در کشور در هنگام بررسی لایحه بودجه 98 را ضروری دانست و افزود: توسعه متوازن تحت تاثیر سه بخش از اسناد عملیاتی و اجرایی کشور قرار دارد.
وی به تشریح سه بخش از اسناد عملیاتی و اجرایی پرداخت و ادامه داد: اسناد بالا دستی مانند سیاست های کلی نظام، سیاست های کلان اقتصادی؛ اسناد میان دستی مانند برنامه های پنج ساله توسعه که در حال حاضر در برنامه ششم هستیم و در نهایت اسناد پایین دستی مانند قوانین عادی و بودجه سنواتی که مجلس تصویب می کند از جمله اسناد تاثیر گذار در رسیدن به توسعه متوازن در کشور است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: بنابراین توسعه متوازن باید در سه سطح از اسناد عملیاتی و اجرایی دیده شود. در سیاست های کلی کشور توسعه متوازن دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است. اما در سطوح پایین تر این موضوع نادیده گرفته می شود. چون افرادی که درگیر برنامه های میان برد و کوتاه برد هستند آنها با شرایط فعلی روبرو هستند و بخشی نگاه می کنند بطوریکه به جای آینده به فکر امروز هستند.
نقوی حسینی به بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس اشاره کرد و گفت: با نگاهی به لایحه بودجه سال آتی، دولت را موظف کرده تا 34 درصد از درآمد ارزی کشور را به صندوق ذخیره ارزی واریز کند اما چون دولت با شرایط تحریم رو به رو است 10 درصد از درآمد ارزی را برای واریز به صندوق قطعی است و برای 20 درصد دیگر هزینه می تراشد.
وی تصریح کرد: دولت عنوان می کند که اگر مجلس تصویب کند و اگر رهبر معظم انقلاب اجازه بدهند از این 20 درصد بنیه دفاعی و بخش آب و ... را تقویت می کنیم در حالی که این موارد باید در بودجه دیده شود.
نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: نباید هزینه های روزمره را در هزینه ارزی و از صندوق ذخیره برداشت کنیم بنابراین افرادی که در سطوح میانی و پایین کار می کنند چون به فکر حل مشکلات فعلی کشور هستند آن توسعه متوازن در اسناد میان دستی و پایین دستی از جمله بودجه کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
نقوی حسینی ادامه داد: در زمان بررسی لایحه بودجه 98 وزارتخانه ها و دستگاه هایی که نتوانسته اند انتظاراتشان را در دولت به نتیجه برسانند، تلاش می کنند در مجلس به نوعی مشکلات خود را حل کنند در این شرایط حتما توازن بر هم می خورد که نباید این اقدام صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نگاه بخشی در مواردی غیر قابل اجتناب است حتی اگر همه افرادی که بودجه را در کمیسیون تلفیق، دولت و در مجلس بخواهند توجهی به شرایط موجود نکنند قطعا دچار مشکل می شویم. برای مثال تامین کالاهای اساسی ضروری است و دولت باید ارز 4200 تومانی برای آن در نظر بگیرد.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: اما غیر از این بخش های اجتناب ناپذیر انصافا کمیسیون تلفیق، دولت و مجلس باید نگاهش به توسعه متوازن باشد.
سیام**3202**1336

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج