تربیت هسته گزینش قرار گیرد / سفارش در گزینه خیانت به نظام


تربیت هسته گزینش قرار گیرد / سفارش در گزینه خیانت به نظام

آیت الله دژکام با بیان اینکه باید گزینش تربیتی عمل کند، گفت: کسی حق سفارشات ندارد و این خیانت به نظام اسلامی است، نظام اسلامی باید نظام شایسته سالاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «آیت الله لطف الله دژکام» امروز (شنبه ۱۵ دی) در آیین «روز گزینش» با اشاره به تأکید بر مدار عدالت در خطبه های اول نماز جمعه طی چند هفته گذشته گفت: ما اگر مدیر غیرعادل را نصب کنیم شاهد مدیریت غیرعادلانه خواهیم بود که با قانون و ساختار حل نمی شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه عدالت کارگزاران باید به عنوان یک مبحث فقهی به طور جدی دنبال شود، اظهار کرد: در صورت عدم حضور فقیه، ولایت به عدول مومنین برمی گردد، در صورت عدم وجود فقیه و مومن عادل، ولایت به دلیل ضرورت به دیگری می رسد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای ساخت جامعه اسلامی مسئولیت بر عهده گزینش است، تاکید کرد: در صورت ندادن پست به افراد متخصص با شکست رو به رو می شویم، رابطه گزینش با تربیت در حکومت اسلامی باید تبیین شود و به اطلاع مردم رسانده شود.

وی افزود: در صورت عدم تربیت در نظام اسلامی، گزینش بی معنی می شود، تربیت باید هسته گزینش قرار گیرد، نظام‌ تربیتی اگر ناصالح شود گزینش اهمیت خود را از دست می دهد، ملاک های گزینش باید تعیین شده باشد.

آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه باید تمام ملاک های گزینش به صورت قانون تبیین شود، بیان کرد: هیچکس حق ندارد نظر خود را به دیگران تحمیل کند، کسی حق سفارشات ندارد و این خیانت به نظام اسلامی است، نظام اسلامی باید نظام شایسته سالاری است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: سفارش کنندگان و امضا کنندگان سفارشات خائن هستند، اگر گزینش درست اجرا شود انگیزه ای برای مردم برای تربیت صحیح و طبق ملاک ها می شود، اول باید ربط تربیت و گزینش مشخص شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به شاخص های گزینش، متذکر کرد: در صورت عدم تعیین شاخص مناسب، گزینش صحیح صورت نمی گیرد، مثلا به طور کلی می گویند تقوا، اما این تقوا چطور تشخیص داده می شود؟ شاخص های تقوا چیست؟ آیا احکام نماز نشانه تقوا است؟ یا ریش داشتن یا نداشتن نشانه عادل بودن فرد است؟ شما بر اساس این ملاک ها آدم گذاشتید و نتیجه نگرفتید، بنابراین باید ضریب امتیازات را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه در شاخص ها هم باید رفتارهای مثبت هم رفتارهای منفی ارزش گذاری شده و ضریب امتیاز آن مشخص باشد، یادآور شد: قرآن برای معرفی هر چیزی شاخصی عنوان کرده است، مثلا برای فسق، شاخص خدافراموشی را قرار داده، در گزینش بحث خیلی فراتر است.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: فاسق را نمی توانید کارگزار قرار دهید حتی اگر شاخص های ظاهری را داشته باشند، بنابراین باید برای گزینش از روانشناسان هم استفاده کرد، باید خدا را درنظر بگیرید، شاخص های گزینش دقیق نیست و اگر گزینش درست انجام ندهید خیانت کردید.

مقام ارشد مذهبی استان با بیان اینکه خدا فراموشی سبب خودفراموشی می شود، اظهار کرد: خدافراموش به درد میزهای جمهوری اسلامی نمی خورد، امام صادق (ع) طول رکوع و سجود را ملاک نمی دانند بلکه راستگویی و امانتداری ملاک را ملاک عنوان می کند، بنابراین آدم راستگو و امانتدار باید مدیر شود.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: خائن را می گذارید مدیر بعد می گویید که چرا خیانت کرده، خب این از اول خائن بوده است، گزینش اکنون باید به بازنگری خود بپردازد، باید ببینید چقدر موفق بوده اید و در صورت عدم موفقیت باید بازنگری شود، عدم انتخاب درست ما عمده گلایه مردم است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: شاخص ها بررسی شود و اصلاح فرایند صورت گیرد، اغنا و اطلاع رسانی باید صورت گیرد که آیا این گزینش سبب تغییر نگاه جوان می شود؟ باید اطلاع رسانی به مردم به گونه ای باشد که ضرورت گزینش را تمام افراد جامعه بپذیرند و همچنین چارچوب ها و شاخص های گزینش در روند تربیت کشور موثر باشد.

پایان پیام/588

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط