همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید


فرمول یک ایران – در دو قسمت قبلی ما در حال بررسی فصل 2014 بودیم که این دو قهرمان هر دو با امتیاز هایی نزدیک به هم رقابت کرده و هر از چند گاهی دچار حاشیه ها و اختلاف های درون تیمی می شدند، حال در این قسمت به آخرین پرده فصل 2014 می پردازیم… بعد از مسابقه پر حاشیه بلژیک به گرندپری مونزا ایتالیا می رسیم: به نظر شخصی خودم در این گرندپری بود که نیکو...

فرمول یک ایران – در دو قسمت قبلی ما در حال بررسی فصل 2014 بودیم که این دو قهرمان هر دو با امتیاز هایی نزدیک به هم رقابت کرده و هر از چند گاهی دچار حاشیه ها و اختلاف های درون تیمی می شدند، حال در این قسمت به آخرین پرده فصل 2014 می پردازیم…

بعد از مسابقه پر حاشیه بلژیک به گرندپری مونزا ایتالیا می رسیم:

به نظر شخصی خودم در این گرندپری بود که نیکو روزبرگ از لحاظ قهرمانی خاصیتی رو در خودش کم داشت شاید گرندپری ابوظبی نیکو اگر خوش شانس تر بود و با مشکل مواجه نمی شد قهرمانی را کسب می کرد ولی لوییس همیلتون از لحاظ قدرت روحی و روانی خیلی بالاتر از راننده های حاضر در پیست تا به الان بوده…

در گرندپری مونزا که نیکو روزبرگ تحت فشار شدید روانی بوده و به گفته خود لوییس همیلتون:

من با یک نیروی بالقوه زیادی برای بردن در این گرندپری آمده بودم، رقابت شدیدی بین من و نیکو داشت شکل می گرفت و اگر نیکو این نیرو و فشار مرا حس نمی کرد باید متعجب می شد.

نیکو روزبرگ که همیلتون را در آینه خودروی خود در مسابقه می دید سعی بر تمرکز بیشتر در این مسابقه داشت تا آنجا که به مهندسی که تابلوی زمانی را نشان می دهد اخطار داد که دیگر به او نشان ندهد تا او تمرکز خود را از دست ندهد. نیکو در اینباره می گوید:

در مونزا در آن نقطه ای که از مستقیمی رد می شوید شما بیشترین سرعت را دارید و بیشترین حد ترمزیست که انجام می دهید آن هم در پیستی با پایین ترین حد داون فورس و بالاخره من در همین نقطه ای که نگران بودم مرتکب اشتباه شدم و تایرهایم قفل کردند و لوییس مقام اولی را از من گرفت. در واقع فشار روانی که لوییس به من وارد می کرد منجر به این قضیه شد، لوییس هر دور بهتر از من می شد و پیوسته زمان خودش را با من کم می کرد که من هم مجبور بودم دیرتر ترمز کنم تا فاصله بیندازم ولی سرانجام من مرتکب خطا شدم این فشار از طرف وی ادامه داشت.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید لوییس همیلتون و نیکو روزبرگ – گرندپری مونزا 2014

درست لحظه ای که مسابقه تمام شد خبرنگار اسکای اسپرت هم جمله جالبی را بیان کرد، آن هم این بود که:

خب به نظر معلومه که کی از لحاظ روانی قدرتمندتره!

امتیازات تا به اینجا : روزبرگ :238 و همیلتون :216

گرندپری سنگاپور:

نیکو روزبرگ که در شروع دور گرم کردن با مشکل فنی مواجه شد و نتوانست خودرویش را در پیست به حرکت در آورد مجبور به این شد که با کمک مهندسانش خودرو را به پیت منتقل کنند تا حداقل بتواند خودرو را آماده و مسابقه را از پیت اغاز کند ولی با اینکه خودرو از پیت مسابقه را شروع کرد ولی در میانه راه دیگر قادر به ادامه نبود و از مسابقه کناره گیری نمود. لوییس همیلتون نیز موفق به برد این مسابقه شد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ و انتقال به پیت درست پیش از شروع مسابقه – گرندپری سنگاپور 2014

روزبرگ:

خیلی سخت بود از دست دادن این همه امتیازی که لوییس همشون رو میگیره!

گرندپری ژاپن:

باز هم این مسابقه با پیشتازی روزبرگ همراه بود و همیلتون به دنبال او، لوییس همیلتون در اینباره می گوید:

حس خوبیه که داری خودروی جلوییت رو تعقیب می کنی مخصوصا وقتیکه متوجه میشی داری بهش نزدیک میشی هر لحظه البته این قدرت منه که بدونم راننده جلویی چه استراتژی رو برای مسیرش مشخص میکنه و تا اون استراتژیش رو بی اثر کنم

لوییس همیلتون که توانایی خاصی در مسابقه زیر باران دارد توانست با یک سبقت شجاعانه از روزبرگ عبور کند و مقام اولی را کسب کند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید سبقت لوییس همیلتون از نیکو روزبرگ – گرندپری ژاپن 2014

اما دیری نگذشت که پرچم قرمز برافراشته شد و لوییس همیلتون به عنوان برنده مسابقه نام گرفت. ( این مسابقه ای بود که ژول بیانکی با برخورد بدی که با خودروی ریکاوری (جرثقیل) داشت به بیمارستان منتقل و بعدها جان باخت.)

گرندپری روسیه:

در این گرندپری که لوییس همیلتون مسابقه را از جایگاه اول و نیکو روزبرگ از جایگاه دوم شروع می کرد، نیکو توانست در مستقیمی خط استارت از او جلو بزند ولی سریعا تایرهایش حین ترمزگیری قفل می کند و موقعیت خود را از دست می دهد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید قفل کردن تایرهای نیکو روزبرگ – گرندپری روسیه 2014

سرانجام لوییس همیلتون پیروز این مسابقه و نیکو روزبرگ نیز در جایگاه دوم این مسابقه را تمام می کند. در این گرندپری تیم مرسدس موفق به کسب قهرمانی تیمی فصل 2014 شد.

گرندپری آمریکا:

به گفته توتو ولف :

لوییس همیلتون در تعیین خط این گرندپری نتوانست آن همیلتون همیشگی باشد و برخلاف او، روزبرگ با یک آمادگی فوق العاده برنده تعیین خط می شود ولی در روز مسابقه لوییس عملا بی خطا ظاهر شد و توانست پیروز مسابقه باشد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید دنیل ریکاردو، لوییس همیلتون و نیکو روزبرگ – گرندپری آمریکا 2014

امتیازها تا به اینجا: همیلتون: 316 ، روزبرگ: 292

گرندپری برزیل:

دیوید کولتارد:

باید برای عملکرد روزبرگ با توجه به تمام فشار هایی که با پیشتازی همیلتون و دور شدن جام از او وارد می شد کلاه ها را از سر برداشت و او را تحسین کرد. ظاهرا که فشار ها برای او الهام برانگیز و انگیزه دهنده ظاهر شدند!

نیکو روزبرگ توانست با توجه به اشتباه نادر لوییس همیلتون که شانس برد او در این گرندپری را از او گرفت؛ فاصله امتیازی خود با رقیبش را به 17 امتیاز کاهش دهد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید فلیپه ماسا، نیکو روزبرگ و لوییس همیلتون – گرندپری برزیل 2014

آخرین مسابقه و امتیاز ها تا به اینجا:

روزبرگ:317 همیلتون:334

گرندپری ابوظبی:

(سعی می کنم علاوه بر مسائلی که رخ داد در این گرندپری، تمامی حرف های منتشر شده را اینجا بنویسم تا درک درستی از جو و شرایط موجود در این گرندپری را داشته باشیم باهم)

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید تیم مرسدس بنز – گرندپری ابوظبی 2014

لوییس همیلتون:

با اینکه میدونستم باید برای قهرمانی کافیست که دوم شوم ولی من برای برد به آن مسابقه آمادم. این مسابقه با بقیه مسابقه ها متفاوت بود ولی باید به این مسابقه هم به مانند دیگر مسابقات ورود می کردم.

در مرحله تعیین خط این گرندپری نیکو روزبرگ توانست با یک عملکرد بی نقص برنده این مرحله باشد و لوییس همیلتون نیز با توجه به قفل کردن تایرهایش نتوانست مقامی بهتر از دوم در این مرحله کسب کند.

نیکی لاودا:

نیکو از تمرین تا تعیین خط عملا شخص برتر تیم بود و لوییس کمی با ضعف همراه بود عملکردش.

توتو ولف:

وقتیکه داشتیم به ابوظبی میرفتیم با در نظر گرفتن اینکه این شانس وجود داره تا هر دو راننده ما بتوانند قهرمان جهان شوند باید از سلامت هر دو خودرو مطمئن می شدیم و به همین دلیل بیش از اندازه روی این موضوع تمرکز کردیم تا ناخواسته قهرمانی تقدیم راننده دیگری نشود!

لوییس همیلتون در روز مسابقه:

من روز مسابقه خیلی اروم بودم و هیچ استرسی نداشتم شاید بگم اروم ترین روز و بی استرس ترین روز کل فصل رو داشتم و پیش خودم می گفتم چرا اینطوری شدم و انگار که اماده نیستم به اندازه کافی و بابت این نرمال بودن الکی حس بد و نگرانی داشتم.

تمام تمرکزم رو وقتیکه سوار ماشین شدم روی این گذاشتم که جامپ استارت نداشته باشم و این تمرکزم برایم مفید واقع شد و تونستم بهترین استارت ممکن رو داشته باشم.

نیکو روزبرگ:

این آخرین مسابقه فصل هستش و با دیگر مسابقات متفاوته! چونکه به هیچ عنوان نمیتونی دیگه به خودت بگی اشکال نداره اگر مسابقه رو خراب کردی توو مسابقه بعدی جبران کن! دیگه “بعدی” در کار نیست و هرچی هست و نیست همینه!

در روز مسابقه همیلتون با یک استارت فوق العاده توانست خود را به جایگاه اول برساند و بیش از پیش با رقیب خود فاصله بگیرد…امااا ، چند دوری از مسابقه نگذشته بود که همه افرادی که سرگرم به تماشای این رقابت بودند متوجه غیر عادی بودن شرایط نیکو روزبرگ شدند نیکو با قفل کردن های پیاپی تایرهایش زمان های زیادی را از دست میداد، حتی در یک دور او 7 ثانیه از لوییس همیلتون عقب ماند! بالاخره روزبرگ به حرف آمد و در رادیو تیمی اعلام کرد که ضعف عجیبی را در پیشرانه خودرویش در پیچ شماره 14 احساس می کند. کم کم این پیچ شماره 14 به تمام پیست تبدیل شد و روزبرگ اعلام کرد که دارد قدرتش را از دست می دهد، مهندس تیم مرسدس نیز با او هم عقیده است در این مورد و می گوید که او نیز متوجه این امر است.

روزبرگ:

کاری هست که من بتونم انجام بدم؟ کاری هست که تفاوت ایجاد کنه؟

مهندس:

داریم رووش کار می کنیم نیکو، بهت خبر میدیم. فعلا فقط گاز بده.

و ناگهان ناراحت کننده ترین اتفاق ممکن برای طرفداران روزبرگ رخ داد زمانی که مهندس او اعلام کرد:

نیکو، ERS رو از دست دادیم!(نزدیک به 160 اسب بخار)

نیکو:

هیچ نصیحتی ندارین برام که چطور ادامه بدم؟ از پدال گاز بگیر تا قدرت همه چیز داره بد پیش میره! حداقل یه چیزی بگید که من توو 5 6 نفر اول بتونم قرار بگیرم.

توتو ولف بعد از پایان گرندپری ابوظبی در مورد اینکه چقدر این اتفاق برای تیم سخت بوده اینگونه پاسخ داد:

خیلی سخت بود، ما نیکو را ناامید کردیم، تنها توجیحی که می توانم برای خودم و تیم بیاورم این است که بگویم، نیکو مسابقه رو در همان خط استارت باخت و باید در نظر گرفت که چه لوییس میبرد و یا چه در جایگاه پشت سر نیکو مسابقه را تمام می کرد لوییس بود که قهرمان می شد. شکلی که نیکو توانست این شرایط را مدیریت کند نشان از حرفه ای بودن بالای او دارد ولی کاملا مشخص بود که نیکو عصبانی بود.

لوییس همیلتون:

من که این صحنه ها را می دیدم شدیدا نگران شدم، شروع کردم به کشیدن ناز خودرویم و امیدوار بودم به خودرویم چونکه همه چیز در خودرویم متناسب بود و هیچ نشان بدی را مشاهده نمی کردم. ولی اینجا فرمول یک است و همه چیز اتفاق میفتد حتی بدون اینکه اخطاری را مشاهده کنید!

خیلی نگران بودم و خیلی سعی کردم که کند کنم روند رو تا ماشین رو تحت فشار قرار ندهم. ولی چون به تیم نگفته بودم که این کند شدن از جانب من هستش تیم نگران شد و فکر کرد که ماشین من هم مشکل داره.

مهندس لوییس در این لحظه به او گفت:

ماسا در حال نزدیک شدن به ماست کمی سرعتت رو بالاتر ببر.

لوییس:

من فعلا با کسی قصد مسابقه داد ندارم.

شاید جالب ترین رادیو، این رادیو باشد:

نیکو روزبرگ:

جایگاهی که من الان دارم چطوره؟ بر فرض مثال اگه لوییس ماشینش خراب شه من قهرمان میشم؟

مهندس نیکو:

نه، جایگاهت الان خوب به نظر نمیرسه.

نیکو:

این حرفت یعنی چی؟ خب من الان با این سرعت چیکار کنم!؟

مهندس نیکو:

فعلا ادامه بده…

روزبرگ در اینجا به شدت کند شده بود که دیگر مهندس او، به او در رادیو اعلام کرد:

نیکو بیا پیت، مسابقه برای ما تمام شده!

نیکو:

من دوست دارم ادامه بدم و تا اخر برم…

مهندس نیکو:

چند لحظه صبر کن، تیم موردی نداره و ما خوشحال میشیم از اینکه ادامه بدی…

در همین لحظه هم مهندس لوییس همیلتون به او گوشزد می کند که دیگر از جانب نیکو هیچ خطری ما را تهدید نمی کند…

لوییس همیلتون نیز با سریعترین سکتور ها قصد پاسخگویی به مهندسش را داشت… او در اینباره می گوید:

من دیگر به نقطه ای رسیده بودم که دوست داشتم این مسابقه را ببرم. چون من همیشه این رویا را داشتم که اگر قرار است در آخرین مسابقه قهرمان جهان شوم آن مسابقه را ببرم. با گوشه چشم خودم جمعیت را دیدم که برایم بلند شدند و مرا تشویق می کنند. به خودم می گفتم اروم باش هنوز تمام نشده…وقتیکه رسیدم به پیچ اخر گفتم خدایا باورش خیلی سخته و پامو از روی پدال گاز برداشتم.. من بیش از اندازه شکرگزار و خوش حال بودم در ان لحظه و احساسات زیادی در من در ان لحظه برانگیخته شد. شاید من قبلا قهرمان جهان شده باشم ولی این هنوز رویای کودکی من است!

در لحظه قهرمانی لوییس همیلتون شاهزاده هری نیز در رادیو تیمی با لوییس اینگونه صحبت کرد:

خیلی خیلی خیلی ممنونتم لوییس که روسفیدمون کردی، تو یه اسطوره واقعی هستی، تبریک میگم بهت…

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید لوییس همیلتون – گرندپری ابوظبی 2014

لوییس همیلتون در مورد این قهرمانی اینگونه صحبت می کند:

اولین بار همیشه خاص بوده، چون من 10 سالم بود میخواستم قهرمان جهان بشم و سوار ماشین های فرمول یک، بعدش که این اتفاق رو رقم زدم و اومدم مرسدس همه بهم شک کردند و یادم نمیاد که حتی یک نفر هم در مورد منتقل شدنم از مکلارن به مرسدس تعریف یا تمجیدی از من بکنند…ولی من از ته دلم میدونستم که این چیز خوبیه ولی هیچوقت نمیدونستم که قراره توو دومین سالی که برای این تیم رانندگی میکنم قهرمان بشم.

پدی لو در اخر مسابقه در رادیو تیمی با نیکو روزبرگ:

نیکو متاسفم که امروز این اتفاق رخ داد، تو مثل یک قهرمان رانندگی کردی توو کل سال، سال بعد بر می گردیم و دوباره شانسمون رو امتحان می کنیم.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید لحظه تبریک گفتن نیکو روزبرگ به لوییس همیلتون – گرندپری ابوظبی 2014

نیکی لاودا:

لحظه ای که دیدم نیکو بالا رفته تا به لوییس تبریک بگه بسیار برایم لذت بخش بود چونکه این به معنای یک مرام ورزشی واقعیست، رضایت درونی هم برای این داشتم که دیدن رقابت این دو نفر در طول سال بسیار استرس اور و سخت بود و وقتیکه دیدم آن ها اینگونه باهم رفتار میکنند پیش خودم گفتم که چه تیم خوبی هستیم ما و با در نظر گرفتن اینکه سخت ترین چیز در این ورزش این است که با نفری هم تیمی باشی که او جام را کسب کرده و تو نه، لحظه ای که نیکو به جایگاه سکو رفت تا به لوییس تبریک بگوید لحظه ای بود بسیار محترم. من به او گفتم خیلی ممنونم ازت که این کارو انجام دادی ولی الان من متوجه شدم که تو متوجه شدی که لوییس از تو بهتر بوده امسال پس به رقابت ادامه بده شاید سال بعد تو بتوانی نتیجه مطلوبت را بگیری.

نیکو روزبرگ پس از مسابقه:

از احساسات اگر بخواهم بگویم تنها می توانم بگویم که ناامید شدم، اما در کل لوییس شایسته قهرمانی بود و این واضح است و هر اتفاقی که برای من امروز رخ داد ربطی به قهرمانی او ندارد، او مسابقات زیادی را پیروز شد و مسابقه امروز من چیزی را عوض نکرد. او در مسابقات امسال خیلی بهتر از من بود. این باعث افتخار من هست که در چنین تیمی قرار دارم و چنین سال قدرتمندی را گذراندم

توتو ولف :

به نظرم نیکو این مسئله را هم در طی فصل و هم در پایان فصل متوجه شد که این اخرین باری نیست که او برای قهرمانی جهان رقابت می کند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید تیم مرسدس بعد از کسب قهرمانی – گرندپری ابوظبی 2014

لوییس همیلتون نیز در مورد همتیمی خود اینگونه صحبت کرد:

من بسیار خوشحالم که یک چنین همتیمی دارم که در تمام مسابقات باهم رقابت داریم و قهرمان جهان در آخرین مسابقه مشخص شد. اینکه من بخواهم هر مسابقه را از پول پوزیشن شروع کنم و ببرم و قهرمان جهان بشوم و رقیبی نداشته باشم این اصلا خوب و رضایت بخش نیست.

نیکو روزبرگ نیز در مورد همتیمی خود بیان کرد:

من مطمئنم که ما باهم پیشرفت می کنیم و حس اینکه ما هر مسابقه باهم رقابت می کنیم توانست واقعا سطح مارا بالا ببرد.هنوز غیر قابل باور است، همین 15 سال پیش بود که در حین صرف شام بودیم که و به هم میگفتیم که تصور کن یک روزی قراره ما در بهترین تیم فرمول یک باشیم و برای قهرمانی جهان بجنگیم. زندگی کردن این رویاها برایمان خاطره ای زیبا شد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – گرندپری ابوظبی 2014

پ.ن: نقل قولهایی که در گرندپری ابوظبی یادداشت کردم متشکل از رادیو تیمی + صحبت های پیش و پایان از مسابقه + صحبت های پایان فصل بوده که سعی بر این شد با کنارهم قرار دادن آنها با توجه به لحظات مرتبط فهم بهتری ایجاد شود، لذا در قسمتهایی این صحبت ها باهم ترکیب شده…

امیدوارم که تا به اینجای کار لذت برده باشید، در قسمت بعدی وقایع سال 2015 این دو قهرمان را مرور می کنیم.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !