10 فیلم برتر خواکین فینیکس


اهالی سینما با خواکین فینیکس آشنا هستند. بازیگری که با وسواس خاصی به سراغ پروژه‌های پیشنهادی می‌رود و عمدتا از او آثار درخشانی تماشا کردیم. حال به بهانه نقش آفرینی فینیکس در قالب شخصیت جوکر و البته، اکران فیلم The Sisters Brothers، نگاهی به برترین آثار وی می‌اندازیم. خواکین فینیکس از آن دست بازیگران هالیوودی […] نوشته 10 فیلم برتر خواکین فینیکس...

اهالی سینما با خواکین فینیکس آشنا هستند. بازیگری که با وسواس خاصی به سراغ پروژه‌های پیشنهادی می‌رود و عمدتا از او آثار درخشانی تماشا کردیم. حال به بهانه نقش آفرینی فینیکس در قالب شخصیت جوکر و البته، اکران فیلم The Sisters Brothers، نگاهی به برترین آثار وی می‌اندازیم.

خواکین فینیکس از آن دست بازیگران هالیوودی کم حاشیه و موفق است که کارنامه‌ای بسیار درخشان را از بابت نقش‌آفرینی‌های خاص خودش به دنبال دارد. در این مطلب قصد داریم به ۱۰ فیلم برتر از این بازیگر بپردازیم و آنها را به شما معرفی کنیم. ناگفته نماند که این لیست براساس امتیاز آثار در مرجع متاکریتیک گردآوری شده است.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۱۰. Irrational Man با امتیاز ۵۳

قبل از اکران فیلم در جشنواره‌ی کن سال ۲۰۱۵ خیلی منتظر بودیم تا ببینیم که همکاری وودی آلن و خواکین فینیکس منجر به چه نتیجه‌ای خواهد شد ولی اثر نهایی چیزی جز بک افسوس نبود. نقشی که آلن برای فینیکس، طراحی کرده بود، آنچنان بزرگ نبود که در حد و اندازه‌ی او باشد و خروجی اثر، چیز دندان گیری نشد. فیلمی که نه آنقدر جدی بود که بخواهد ایجاد تعلیق کند و نه آنقدر مثل فیلم‌های قبلی آلن، بامزه بود که بخواهد سرگرم کند. فینیکس در این فیلم نقش یک استاد فلسفه‌ی افسرده را بازی می‌کند که با دو زن مختلف وارد رابطه می‌شود ولی به قدری شخصیت پردازی‌ها، ضعیف بود که فینیکس در تمام طول فیلم مثل یک روح سرگردان بود. فیلم مرد غیر منطقی، مورد توجه قرار نگرفت و خیلی زود از یادها پاک شد. فیلمی که قطعا برای هیچ کدام از عواملش، امتیاز مثبتی محسوب نشد.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۹. Gladiator با امتیاز ۶۷

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ریدلی اسکات که از نظر اقبال عمومی بسیار مورد توجه قرار گرفت و در جوایز اسکار موفق شد پنج جایزه را از آن خود کند و برای خواکین فینیکس، نامزدی نقش مکمل را به ارمغان آورد و باعث شد که نام فینیکس از سال ۲۰۰۰ بر سر زبان‌ها جاری شود. فینیکس در این فیلم حماسی تاریخی که نسخه‌ی اصلی آن حدود سه ساعت زمان دارد، نقش کومودیوس را بازی می‌کند که در طول داستان در برابر قهرمان فیلم یعنی ماکسیموس با بازی راسل کرو، قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد که بدانید به جای فینیکس، در ابتدا جود لا قرار بود که نقش او را بازی ‌کند. فینیکس در طول زمان فیلم‌برداری برای اینکه حس غرور و جاه طلبی کومودیوس، بهتر و بیشتر به چشم بیاید، وزن خود را افزایش داد. فیلمی که توانست با جامپ کات‌ها و صحنه‌های سریعی که در میدان‌های مبارزه و صحنه‌های جنگی پر از خشونت‌اش داشت، استانداردهای قبل از خودش را ارتقا دهد و تبدیل به فیلم جریان سازی در تاریخ سینما شود.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۸. Walk The Line با امتیاز ۷۲

نام فیلم برگرفته شده از یکی از اهنگ‌های معروف جانی کش است و خود فیلم بخشی از زندگی این خواننده‌ی آمریکایی مشهور سبک کانتری را روایت می‌کند. این فیلم بیوگرافی را جیمز منگولد کارگردانی کرده است و فینیکس برای دومین بار نامزد دریافت جایزه اسکار در هفتاد و هشتمین دوره‌ شد ولی رقابت را به فیلیپ سیمور هافمن برای فیلم کاپوتی، واگذار کرد اما در گلدن گلوب سال ۲۰۰۶، توانست جایزه‌ را از آن خود کند. فیلم‌نامه‌ی اثر بر مبنای کتاب خاطرات جانی کش، نوشته شده است که علاوه بر زندگی پر فراز و نشیب کش، تاریخچه‌ای هم از سبک کانتری را روایت می‌کند؛ داستان فقر مالی جانی کش، خدمت کردنش در نیروی هوایی، زندگی شخصی و همینطور ضبط کردن آهنگ‌هایش در استودیوها را در طول فیلم با ریتم نسبتا خوبی، مشاهده می‌کنیم.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۷. The Immigrant با امتیاز ۷۷

این فیلم درام معمایی توسط جیمز گری نوشته و ساخته شده است و برای اولین بار در جشنواره کن ۲۰۱۳ به نمایش درآمد ولی به دلیل اکران محدودش زیاد به چشم نیامد و با وجود اینکه فیلم بسیار تاثیرگذاری‌ست، خیلی مورد توجه قرار نگرفت. داستان فیلم در نیویورک کرخت و سیاه دهه‌ی ۱۹۲۰ اتفاق می‌افتد. خواکین فینیکس در کنار ماریون کوتیار و جرمی رنر، بازیگرهای اصلی فیلم مهاجر هستند. فینیکس در این فیلم نقش شخصیتی شرور و رذل به اسم برونو را بازی می‌کند که غیر از پول و شهرت به چیزی فکر نمی‌کند. برونو با استفاده از روابط و قدرتش این توان را دارد که دخترهای مهاجر ساده لوحی که قاچاقی به آمریکا آمده‌اند و دنبال سر پناهی هستند را گول بزند و به عنوان رقصنده به تئاترش بکشاند و از آن‌ها سو استفاده کند. فینیکس توانسته با هنرمندی‌اش این نقش سیاه و منفی را باور پذیز کند.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۶. The Sisters Brothers با امتیاز ۷۸

جدیدترین نقش کارنامه‌ی فینیکس متعلق به این فیلم محصول ۲۰۱۸ است. فینیکس در این فیلم نقش یکی از دو برادر کابوی خانواده‌ی سیسترز را بازی می‌کند که خون جلوی چشم‌هایش را گرفته و غیر از دائم الخمر بودن و خون ریزی، دغدغه‌ای ندارد. چارلی و ایلای دو برادر جایزه بگیری هستند که در ازای پول حاضرند هر کاری بکنند. فیلم از رمانی به نام برادران سیسترز، نوشته‌ی پاتریک دوویت اقتباس شده است. داستان فیلم در سال ۱۸۵۱ رخ می‌دهد، دورانی که تب یافتن طلا در آمریکا بالا گرفته است. فیلم را ژاک اودیار فرانسوی، کارگردانی کرده است. این فیلم وسترن، بیشتر از تصویر، مبتنی بر دیالوگ و شخصیت پردازی است و باید گفت که تمامی بازیگرها به خوبی از پس نقش‌هایشان بر آمده‌اند؛ به خصوص رابطه‌ی فینیکس در نقش چارلی با برادرش ایلای با بازی جان سی ریلی، عمیق از کار درآمده است. دو شخصیتی که از روی اجبار در کنار هم کار می‌کنند ولی رفتارها و اهداف متضاد دارند.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۵. Inherent Vice با امتیاز ۸۱

دومین همکاری بزرگ دو نابغه‌ی سینمای آمریکا را این بار در فیلم خباثت ذاتی شاهد بودیم. پل توماس اندرسون، کسی که به عنوان یک کارگردان صاحب سبک و نابغه از او یاد می‌شود در کنار خواکین فینیکس نابغه‌ی بازیگری بعد از فیلم The Master بار دیگر کنار هم جمع شدند تا این فیلم را بسازند. داستان فیلم در مورد یک کارگاه خصوصی به نام داک است که وارد یک پرونده‌ی آدم ربایی می‌شود و با باندهای خلافکار و مواد فروش آمریکایی وارد مجادله می‌شود. فیلم از لحن خشک و جدی شش فیلم قبلی توماس اندرسون فاصله گرفته و جنبه‌ی کمدی در بافت خود دارد و نگاهی دارد به هنجارها و ناهنجاری‌های فرهنگ عامه‌ی مردم آمریکا در دهه‌ی ۷۰ میلادی. خواکین فینیکس با آن خط ریش‌های پر پشت و کلاه حصیری‌اش با هنرمندی مثال زدنی موفق شده کاراکتری هیپی واری که همیشه نئشه و خمار است را خلق کند که بدون اغراق یکی از بهترین نقش آفرینی‌های قرن بیست و یک سینما است. جزئیاتی بسیاری که در رفتارهای بیرونی و خلسه‌ی درونی‌اش بروز می‌دهد، مثال زدنیست.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۴. You Were Never Really Here با امتیاز ۸۴

خواکین فینیکس با این فیلم موفق شد در جشنواره کن ۲۰۱۷ نخل طلای بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند و مزد این همه سال تلاش و عرق ریختن در سینما را بگیرد. این فیلم عجیب، چه از لحاظ مضمون و چه از لحاظ ساختار را لین رمزی کارگردانی کرده است. خواکین فینیکس در غالب کاراکتر جو ظاهر شده است، یک سرباز اخراج شده‌ی ارتش است که از بروز هر خشونتی امتناع نمی‌کند، جو در بیداری و خواب مدام در حال کابوس دیدن است، خاطرات تلخی که از گذشته با او همراه بوده و هیچوقت رهایش نمی‌کنند. فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی جاناتان ایمس، ساخته شده است. فینیکس در این فیلم، ذره ذره در حال فروپاشی ذهنی و جسمی است و در یک سراشیبی قرار گرفته است. فینیکس برای این فیلم وزن زیادی اضافه کرده تا جثه‌ی هیولاوار و ترسناکی با آن زخم‌هایی که بر بدنش است، به خود بگیرد. بعید است این نقش شما را به یاد تراویس بیکل قهرمان تنهای فیلم راننده تاکسی نیندازد. تراویس و جو هر دو، جامعه ستیزانی هستند که می‌خواهند عدالت خودشان را به تنهایی و به روش منحصر به فردشان اجرا کنند. فیلم هیچوقت واقعا اینجا نبودی از آن دست فیلم‌هایی است که اگر بازیگر نقش اولش، کس دیگری بود، هیچوقت نظرها را به خود جلب نمی‌کرد. از یاد نبریم که فینیکس در اینجا، دیالوگ کمی برای شخصیت پردازی داشته است و تمام این بار روی نگاه‌ و حالت چهره‌اش بوده است.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۳. The Master با امتیاز ۸۶

در همین خط اول می‌خواهم تکلیف را روشن کنم. فیلم مرشد، اوج بازی خواکین فینیکس در کارنامه‌ی پر بارش است. شگفت انگیز و خیره کننده دو صفتی است که برای بیان هنرش در این فیلم اقناع کننده به نظر می‌رسد. داستان فیلم در مورد فردی کوئل با بازی خواکین فینیکس است، سرباز نیروی دریایی که بسیار آشفته حال و روان پریش است و رفتارهای غیر قابل پیش بینی دارد. نمایشی که فینیکس با حرکت چشم‌هایش ارائه می‌دهد بسیار ترسناک و هولناک است. چشمانی که ترکیب‌شان با آن لب های کج شده‌ی زخمی و صورتی دفرمه بعید است هیچ‌گاه از ذهنتان محو شود. فیلم نگاهی دارد به فرقه‌ای با تفکرات ساینتولوژی به رهبری لنکستر دود با بازی عالی فیلیپ سیمور هافمن که قصد دارد از کوئل به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کند. برای درک بازی فینیکس کافیست نگاه کنیم به سکانس‌های دو نفره‌اش با هافمن که در هنگام درمانش در طول فیلم چگونه فینیکس مثل یک حیوان زنجیر گسیخته بر خود می‌پیچد. سال ۲۰۱۳ از شانس بد فینیکس، دنیل دی‌لوئیس با فیلم لینکلن حضور داشت و تمامی جوایز مهم سال به او تعلق گرفت. آکادمی اسکار قطعا یک جایزه بازیگری به فینیکس بدهکار است.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۲. To Die For با امتیاز ۸۶

فینیکس در این فیلم خیلی ماندگار نیست و اگر بنا نداشتیم که بر مبنای نمره‌ی متاکریتیک فیلم‌ها، رتبه بندی کنیم، فیلم به خاطرش مردن قطعا در رده‌ی دوم قرار نمی‌گرفت. این فیلم توسط گاس ون سنت، کارگردانی شده است و محصول ۱۹۹۵ است. آن سال‌ها هنوز کسی خواکین فینیکس را نشناخته بود و به عنوان یک ستاره، مطرح نبود. ستاره‌ی این فیلم نیکول کیدمن بود که نقش سوزان استون را بازی می‌کرد، زن جوانی که سودای شهرت در سر می‌پروراند و حاضر هر کاری کند تا مشهور شود. روزی تصمیم می‌گیرد که یک فیلم مستند بسازد و یکی از سوژه‌هایش جیمی امت (خواکین فینیکس) است. فیلمی که به عنوان یک کمدی سیاه ، اثر ممتازی در کارنامه‌ی سازندگانش، باقی ماند.

10 فیلم برتر خواکین فینیکس

۱.Her با امتیاز ۹۰

در آینده‌ای نه چندان دور، شخصیتی تلخ و گوشه گیر به اسم تئودور (خواکین فینیکس) که شغلش نوشتن نامه‌های عاشقانه‌ی سفارشی است در حال طلاق از همسرش است و در این بین، او عاشق صدای یک هوش مصنوعی به اسم سامانتا (اسکارلت جوهانسون) می‌شود. این سیناپس داستانی منجر به ساخته شدن یکی از احساسی‌ترین، فیلسوفانه‌ترین، انسانی‌ترین و عاشقانه‌ترین فیلم‌های این چند سال سینما توسط اسپایک جونز شده است. فیلمی که سوال‌های عمیقی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند ولی جواب قطعی به هیچ پرسشی نمی‌دهد. فینیکس کار سختی در این فیلم داشته و باید رابطه‌ و احساساتش را نسبت به یک صدا به مخاطب نشان دهد و این عشق مجازی را باور پذیر در بیاورد. فینیکس، شاعرانه‌ترین بازی‌اش را در این فیلم ارائه داده و نشان می‌دهد از پس هر نقشی با استادی بر می‌آید.

Source: متاکریتیک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟