خوشوقت: جریان نفوذ برخی چهره های سیاسی و دینی را هدایت می کند


خوشوقت: جریان نفوذ برخی چهره های سیاسی و دینی را هدایت می کند

تهران- ایرنا- محمدحسین خوشوقت مدیرمسوول پایگاه خبری «فرارو» می گوید: یک جریان نفوذ از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفته است که خیلی زیرپوستی دارد برخی جریان ها و بعضی چهره های سیاسی و دینی را هدایت می کند.

محمدحسین خوشوقت مدیرکل اسبق مطبوعات و رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش خبر ایرنا نسبت به وجود جریان نفوذی وابسته به انگلیس و آمریکا هشدار می دهد که در پوشش ارزش های انقلابی و اسلامی و با فریاد و عربده و به بهانه حفظ ارزش های اسلام و انقلاب، در حال تلاش برای سرنگونی نظام است.
متن گفت و گو با ایشان در پی می آید:

ایرنا: ارزیابی تان از مسائلی که جمهوری اسلامی در آستانه دهه پنجم حیات خود با آنها روبروست چیست؟
خوشوقت: نظام جمهوری اسلامی تفاوتی ماهوی با سایر نظام های دنیا دارد. به ویژه دارای تفاوتی آشکار و متعارض با غرب است. این نیازی به توضیح ندارد. آرمان ها، اهداف و روش های ما، ما را متفاوت و بلکه متعارض قرار داده است.
اما تعارض ماهوی نباید ما را تحریک کند که با غرب، دعوا راه بیندازیم. ما می توانیم یک زندگی مستقل و عزیزانه داشته باشیم وآرمان های والای خود را هم متناسب با توان واقعی، و نه توان خیال پردازانه، دنبال کنیم، اما ارتباط و تعامل و همزیستی هم با غرب داشته باشیم. نکته دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی برای این که اولا باقی بماند و ثانیا بتواند رشد و بالندگی داشته باشد، هیچ راهی جز این که به طور روز افزون قدرتمند شود ندارد.
نظام، مانند هر سیستم جان دار دیگری، حداقلی از یک قدرت روزآمد برای حفظ و بقای خودش نیاز دارد؛ و نیز قدرت فزاینده ای برای ارتقا و بالندگی نظام، ضروری است. این قدرت، اعم از قدرت نظامی است. آن چه ما را به این هدف می رساند صرفا قدرت نظامی نیست. مولفه های قدرت ملی، توان اقتصادی، توان علمی، انسجام ملی، توان فرهنگی، قدرت دیپلماسی، میزان کفایت رهبری کشور و نیز توان نظامی است.
با توجه به این نکته که این مولفه ها دارای وزن های متفاوتی هستند، هر چقدر بیشتر تضعیف شوند، احتمال شکست و اضمحلال نظام بیشتر خواهد بود.
ما به حمدالله در توان نظامی که محدوده و کاربرد خاص خود را دارد به نقطه خیلی خوبی رسیده ایم. توان علمی مان نسبتا خوب است. اما آن چه دارد باعث می شود قدرت کلی ما به رغم توان نظامی و علمی نسبی ما رو به کاهش بگذارد مشکلات شدید اقتصادی است. دشمن هم به این نقطه خیلی دل بسته است.
هدف دشمن این است که ایران را یک کشور عقب مانده نگه دارد و در عمل، مانع رشد و توسعه و رفاه عمومی ملت ایران شود و در نهایت، ایران را به عنوان یک درس عبرت بزرگ برای ملت های ستم دیده دنیا به ویژه ملت های منطقه معرفی و نشان دهد هر کشوری که به فکر انقلاب یا ضدیت با استکبار بیفتد سرنوشت اش فقرعمومی و گرفتاری در مصائب روزمره و ابتدایی خواهد بود.
این تراژدی نباید در جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد. اگر ما بخواهیم بمانیم و ارتقا پیدا کنیم والگوی شایسته ای برای سایر ملت ها شویم، باید از نظر اقتصادی هم رشد مستمرو چشم گیر داشته باشیم. هر سیاست داخلی یا خارجی که مانع از رشد اقتصادی و رفاه جامعه شود، ضد منافع ملی و مصالح عالیه نظام است.
به نظر من، دعوا راه انداختن در دنیا، منزوی کردن ایران به نحوی که نتواند به درستی ارتباطات مالی و اقتصادی بین المللی داشته باشد و ممانعت از ورود سرمایه خارجی، ضد منافع ملی است و کیان جمهوری اسلامی را تهدید می کند.
به نظرم باید ضمن حفظ اصول خودمان بهترین ارتباط را با دنیا داشته باشیم، اعم از همسایگان و کشورهای صنعتی و کشورهای غربی. اجازه دهیم اقتصاد ایران از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی بین المللی بهره مند شود. البته ارتباطات مان با کشورهای خصم نباید ذلیلانه باشد. باید بر اساس عزت و اقتدار و نیز احترام متقابل باشد. این امری بدیهی است. اما نفی ارتباط هدف مند و تهدید کیان و موجودیت دیگران، به نظر من در نهایت به تضعیف خودمان می انجامد.
مگر روسیه و چین اختلافات جدی و بنیادین با آمریکا ندارند؟ اما می بینید بین دو طرف، رابطه تجاری و سیاسی کاملی برقرار است.

ایرنا: آیا این نوع ارتباط، ارزش های انقلاب را به خطر نمی اندازد؟
خوشوقت: احترام و التزام به ارزش های مسلم اسلامی و موازین انقلابی، امری درست و ضروری است؛ اما عقل سلیم حکم می کند که ما در هر مرحله، با توجه به قدرت واقعی و بالفعل خویش، به سوی هدف نهایی گام بر داریم. کسی که واقعا توان بلند کردن یک وزنه 150 کیلویی را ندارد، نباید زیر بار وزنه 400 کیلویی برود زیرا نتیجه اش شکستن کمر و مصدومیت مادام العمر است. کسی که چنین می کند، یا ابله است و یا اطلاعات نادرستی از توان خود و تبعات چنین رفتاری دارد. نتیجه، اما یکی است!
شما اتحاد جماهیر شوروی را به یاد بیاورید! چندین هزار کلاهک هسته ای و موشک قاره پیما داشت؟ در تمام اقیانوس ها حضور موثر داشت. در تمام قاره ها هم نفوذ داشت. بیش از بیست کشور دست نشانده داشت.چرا فرو پاشید؟ زیرا در ارزیابی توان بالفعل خویش، دچار اشتباه راهبردی شده بود و سر انجام، ضعف و ناکارآمدی اقتصادی، آن را متلاشی کرد.
بعضی نیروهای سیاسی ما تصور می کنند جمهوری اسلامی فعلی همان جمهوری اسلامی سال 58 و ابتدای دهه 60 است؛ یک نهال نوپایی که باید در برابر هر سرما و آفتی، مراقبت شود. خیر این طور نیست. بحمدالله بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های بسیار تبدیل به یک درخت تنومند شده ایم که در مقابل توفان های بزرگ هم قدرت مقابله و ایستادگی دارد.
بنابراین نباید از ارتباط بترسیم. باید ارتباط و تعامل با جهان را در جهت افزایش توان ملی و حفظ منافع ملی سامان دهیم تا بمانیم و ارتقا یابیم.
این را هم اضافه کنم که من به یک جریان فعال نفوذ شک دارم!

ایرنا: منظورتان چیست؟
خوشوقت: یک جریان نفوذ از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از بازماندگان سلطه انگلیس و آمریکا، در ایران شکل گرفته است که در پوشش ارزش های انقلابی و اسلامی و با فریاد و عربده و به بهانه حفظ ارزش های اسلام و انقلاب، در حال تلاش برای سرنگونی نظام است. به نظر می رسد این جریان می کوشد بین ایران و غرب دعوا راه بیندازد، ایران را منزوی کند، مانع از رشد و توسعه ایران شود و عموم ملت را گرفتار فقر و نان شب کند. این جریان را باید خیلی جدی گرفت.

ایرنا: این جریان نفوذی که می فرمایید بیشتر وابسته به غرب است یا شرق؟
خوشوقت: به نظرم، وابسته به غرب است. مسوولان و مردم باید خیلی مراقب باشند تا این جریان، جمهوری اسلامی ایران را به درس عبرت تبدیل نکند!
پیاده نظام این جریان، دانسته یا نادانسته، با شعارها و یقه درانی های آن چنانی، معمولا آدرس های غلط می دهند و مسوولان و دستگاه های تصمیم گیرنده را به اصطلاح سر کار می گذارند تا در جاهای دیگر، اهداف خود را محقق کنند. این ها خیلی زیرپوستی دارند برخی جریان ها و بعضی چهره های سیاسی و دینی را هدایت می کنند.
هر سیاستی که مانع از آرامش مردم و انسجام ملی و رشد و توسعه و رفاه مردم شود، خائنانه است. این جریان خائن می تواند افراد بسیار محترم و خوش باطن و پر شور و دلسوز را هم به استخدام بگیرد.

ایرنا: نظرتان درباره بولتن هایی که دست مقامات و مراجع و ائمه جمعه می رسد چیست؟ نقدی که می شود این است که بولتن ها بی طرفانه نیست.
خوشوقت : بعضی تشکیلات، بولتن می سازند و برای مراجع و ائمه جمعه و مقامات و ائمه جماعات ارسال می کنند؛ یعنی برای آقایانی که در شکل دهی افکار عمومی می توانند موثر باشند و صاحب نفوذ کلام هستند.
جریان یا تشکیلاتی که بولتن می سازد قطعا هدفش سیاسی است. یعنی می خواهد از طریق مراجعی که افکار عمومی را می توانند شکل دهند اثرگذاری سیاسی برای رسیدن به هدف های خاص داشته باشد.
عمدتا در این سال ها رقیب، به اصطلاح، اصلاح طلب یا غیر اصول گرا است که به زعم بولتن سازان دروغ پرداز، نباید به قدرت برسد.
اما اکنون عصر ارتباطات است. مردم در معرض اخبار و اطلاعات مختلفی هستند و مانع آن ها هم نمی توان شد. اوضاع با دهه پیش خیلی فرق دارد. مردم می دانند و می فهمند. با بولتن سازی و دروغ پردازی، بزرگترین لطمه را ابتدا آن مسوولانی می خورند که تحت تاثیر این نوع بولتن ها با مردم سخن می گویند یا عمل می کنند، و بعد هم نظام و مردم.

ایرنا: ممکن است خدایی ناکرده حتی این بولتن سازان هم ناخواسته تحت تاثیر این جریان نفوذ باشند؟
خوشوقت: من بعید نمی دانم که همان بولتن سازانی که با نیت خیر اما برای رسیدن به هدف سیاسی خاص در حال بولتن سازی هستند تحت تاثیر غیرمستقیم یا مستقیم یک جریان نفوذ باشند. هیچ بعید نیست. ما در تاریخ خودمان هم سراغ داریم. عوامل بیگانه در بیوت مراجع و تا سطح آیت الله هم پیش رفته اند، یا در مراکز بسیار حساس نظامی و اطلاعاتی نفوذ کرده اند و خیلی هایشان هم شناسایی و مجازات شده اند.
به نظر من، یک شاخص روشن برای شناسایی این جریان نفوذ و عوامل اش وجود دارد. هر کس یا گروه و تشکیلاتی که نتیجه گفتار و رفتارش، تفرقه و انشقاق میان مردم و نا امید کردن آن ها به کفایت قوای نظام و آینده شان باشد و یا بر مشکلات معیشتی مردم بیفزاید و یا مانع ثبات اقتصادی و سیاسی و رشد و توسعه کشور شود و در نتیجه مردم را نسبت به کارآمدی دین به شک اندازد، در خدمت جریان نفوذ است.
به نظر می رسد این جریان، از نظام جمهوری اسلامی هم عبور کرده و هدف نهایی آن بی اعتقاد کردن و روی گردانی مردم از دین و اخلاق و موازین انسانی است. اکنون که نظام، پرچم اسلام را به دوش می کشد، باید بیش از دیگران مراقب دشمنان دوست نما باشد.
پژوهشم 3081**
گفت و گو از: ناصرغضنفری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان