در مناطق مختلف گلستان باید چه گیاهان دارویی کشت شود؟


در مناطق مختلف گلستان باید چه گیاهان دارویی کشت شود؟

مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه گیاهان دارویی، گفت:‌ همه زمین‌ها به جز آن‌هایی که بسیار شورهستند، قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند.

دکتر «خدایار همتی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کار گروه تخصصی گیاهان دارویی استان در بنیاد نخبگان، پنج گیاه دارویی گل گاوزبان، زیره سبز، شیرین بیان، ثعلب و قارچ دنبلان که مورد حمایت جهاد کشاورزی هم هستند و سهم بیشتری در کشت و کار استان داشتند را معرفی کرده است.

وی افزود: علاوه‌بر این گیاهان، گیاهان دارویی دیگری هم به‌صورت برگی به فروش می‌رسد که شامل گیاهان دائمی استویا، به لیمو، نعنا فلفلی، بابونه و سیاه دانه است.

همتی خاطر نشان کرد: در استان گلستان مشکل تولید وجود ندارد اما موضوع مورد بررسی بحث فرآوری محصولات است که بعد از برداشت باید شست‌وشو و سپس در خشک‌کن به مدت چند ساعت در دمای 45 درجه خشک شوند اما متأسفانه کشاورزان از این موضوع آگاهی ندارند و همین امر باعث از میان رفتن سبزینگی گیاه می‌شود.

مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان با بیان این‌که گیاهان دارویی، گیاهانی کم‌توقع هستند، تصریح کرد: گیاهان دارویی در زمین‌های کم بازده کشت می‌شوند و مقاوم به خشکی و شوری هستند و این مقاومت باعث افزایش تولید شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای یک بخش کارآفرینی زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه است که طبق برنامه‌ریزی در این بخش به‌صورت مأموریت‌گرا اساتیدی که تمایل دارند، برای آموزش تولیدکنندگان به نقاط مختلف استان می‌روند.

همتی یادآور شد: همه زمین‌ها از جمله زمین‌های لب شور کنار دریای خزر، بندر ترکمن، آق‌قلا و گمیشان در صورت شور نبودن تا زمین‌هایی به سمت جنگل‌ها و ارتفاعات شاهکوه و چهارباغ قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند.

وی ادامه داد: هر گیاه در یک آب و هوای مخصوص کشت می‌شود، برای نمونه کشت گل گاوزبان در گرگان به‌علت طول دوره گلدهی کم و نداشتن صرفه اقتصادی، مناسب نیست.

مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان تصریح کرد: مناطق پست دارای زمین‌های لب شور مناسب کشت شیرین بیان، مناطق جلگه‌ای مناسب کشت رازک، مناطق شیب‌دار کوهستانی مناسب کشت گل گاوزبان و مناطق دارای آب و هوای خنک و رطوبت کم مناسب کشت گل محمدی است.

همتی ادامه داد: با توجه به بیابانی بودن برخی اراضی در شمال استان می‌توان برخی گیاهان دارویی مانند شیرین بیان، علف شور و خار شتر را برای جلوگیری از بروز ریزگردها در این مناطق کشت کرد.

وی در خصوص کشت گیاهان دارویی در منازل، گفت: همه گیاهان دارویی موجود در هر شهرستان در خانه‌هایی که دارای حیاط و آب هستند، قابلیت کشت دارند منتهی برای زیبایی حیاط و استفاده از تولید بهتر است نعنا فلفلی، به لیمو و استویا کشت شود که با آب باران هم قابل آبیاری هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یادآور شد: برای فروش محصولات نیاز به یک مرکز فروش گیاهان دارویی و تشکیل کمیته راهبردی گیاهان دارویی در استان داریم. در هفته پژوهش استاندار استان گلستان نظر مساعد خود را در خصوص تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی استان اعلام کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟