رویای بلند بانوی سابق کاخ سفید


رویای بلند بانوی سابق کاخ سفید

تحقق رویای دموکرات ها؛ این شاید بهترین و مطلوب ترین عنوانی باشد که برای میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا می توان انتخاب کرد...

قانون- مهدی دل روشن

تحقق رویای دموکرات ها؛ این شاید بهترین و مطلوب ترین عنوانی باشد که برای میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا می توان انتخاب کرد. این روزها، تقاضاها برای کاندیدا شدن همسر باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا ، شدت گرفته و هیچ بعید نیست که نخستین رییس جمهور زن در آمریکا، یک سیاهپوست آفریقایی تبار باشد.

میشل اوباما، هرگز زیر سایه همسرش نبوده چرا که خودش تحصیلکرده پرینستون است و دکتری حقوق خود را از هاروارد دریافت کرده است. شاید اگر پای محبوبیت در میان باشد، میشل چند درصدی از باراک، محبوب تر باشد!

او درمدت هشت سالی که بانوی اول آمریکا بود، چه در بین جمهوری‌خواهان و چه در بین دموکرات ها از احترام ویژه ای برخوردار بود.

یک‌بار پیش از این، یک بانوی اول دیگر هم سودای ریاست جمهوری داشت اما در مقابل دونالد ترامپ شکست خورد و حالا احتمال دارد که میشل اوباما بتواند رویای دموکرات ها را برای تحقق رویای نخستین رییس جمهور زن آمریکا عملی کند.

جالب است بدانید که میشل اوباما در فهرست نظرسنجی سالانه زن تحسین شده (EN) سال ۲۰۱۸ به عنوان مقام اول انتخاب شد. پیش از این و برای ۱۶ سال متوالی، هیلاری کلینتون در صدر این فهرست قرار داشت.

میشل ، 55 ساله است و چیزی حدود 28 سال است که با باراک اوباما، زندگی می کند و دو فرزند دختر دارد.شغل اصلی او، وکالت است و به عنوان یک مادرمهربان و همسری دانا در آمریکا، زبانزد خاص و عام است.نکته مهم این است که اگر او رییس جمهور آمریکا شود، به همراه همسرش، در تاریخ ایالات متحده نخستین سیاهپوستانی خواهند بود که کاخ سفید را فتح کرده اند.

به نظر می رسد اگر میشل رییس جمهور شود، جهان در دوره حکومت او نسبت به دوره دونالد ترامپ، امن تر و آرام تر باشد. او بی‌شک عاشق صلح است.

هرچند میشل اوباما، بارها و بارها مساله کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده اما حالا نشانه های زیادی وجود دارد که او در برابر درخواست های عمومی تسلیم شده و برای نبرد انتخاباتی سال 2020 آماده می شود. بسیاری از مقام‌های ارشد در واشنگتن بر این باورند که میزان بالای رضایت مردمی از میشل اوباما، دموکرات‌های ارشد را بر آن خواهد داشت که به وی تاکید کنند که آماده کارزار باشد.

درباه زندگی شخصی میشل اوباما

میشل اوباما در ۱۱ ژانویه ۱۹۶۴ در شیکاگو به دنیا آمد. پدرش از کارکنان تصفیه‌خانه آب و مادرش تا پیش از دبیرستان او به خانه‌داری مشغول بود. او در سن ۲۸ سالگی با باراک اوباما ازدواج کرد و نخستین بانوی اول آمریکایی-آفریقایی در تاریخ ایالات متحده آمریکاست.میشل و باراک اوباما از ازدواج خود دو دختر دارند.

میشل اوباما به محیط زیست علاقه‌مند است. بسیاری از سبزیجات مصرفی خانواده اوباما در باغچه سبزیجات میشل اوباما در محوطه کاخ سفید به عمل می‌آمد.وی به زنبورداری علاقه‌مند است و در کاخ سفید نیز زنبورداری می‌کرد.

ترس جمهوری‌خواهان از میشل

شایعات مربوط به مساله کاندیداتوری میشل اوباما زمانی شدت یافت که مایک هوکابی که کاندیداتوری جمهوری خواهان در سال ۲۰۰۸ را از دست داد، یک پیش‌بینی در وبسایت خود در این باره را منتشر کرد.

وی پیش بینی کرد:‌ حالا که میشل اوباما، تحسین برانگیزترین زن سال ۲۰۱۸ نامیده شده است،‌زمان آن رسیده که من برای ۲۰۱۹ پیش بینی کنم؛ بانوی نخست سابق برای رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ آماده می شود و نامزدی حزبش را دارا خواهد بود. ماشین روابط عمومی او که از زمان ناکامی هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ بی سر و صدا عمل کرده، در سپتامبر ۲۰۱۸ و با انتشار کتاب «میشل اوباما شدن» در ۱۳ نوامبر با سرعت زیادی به راه افتاده است (شاید کسی بپرسد، چه چیزی شده؟ و من پاسخ می دهم، تبدیل شدن به یک نامزد ریاست جمهوری).

رکوردشکنی کتاب بانوی سابق

کتاب خاطرات میشل اوباما، ۱۵ روز پس از انتشار به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شده است.

طبق آمار منتشر شده، کتاب «میشل اوباما شدن» در مدت ۱۵ روز دو میلیون نسخه در آمریکا و کانادا فروش داشته است.

انتشارات پنگوئن، ناشر این کتاب گفته است کتاب خاطرات خانم اوباما به جز آمریکا و کانادا در استرالیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی هم پرفروش بوده است.

خانم اوباما در این کتاب به مشکلات ازدواجش از جمله سقط جنین اشاره کرده است. او گفته است چطور پس از دو بار حاملگی بی‌سرانجام، با لقاح مصنوعی بچه‌دار شده‌ است.

خانم اوباما در این کتاب همچنین از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده و گفته است «هرگز او را به خاطر گفتن این که شوهرش متولد آمریکا نبوده و به همین خاطر رییس‌جمهوری مشروعی نیست نمی‌بخشد.»خانم اوباما گفته است این کار آقای ترامپ «خانواده او را در معرض خطر قرار داده بود.»

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بلافاصله با حمله به باراک اوباما، در برابر خبرنگاران در کاخ سفید مدعی شد که میشل برای نوشتن این کتاب پول زیادی دریافت کرده است تا جنجال ایجاد کند.

ترامپ همچنین گفت:«من نیز هیچ گاه وی (باراک اوباما) را به علت برخوردش با ارتش آمریکا که با تامین نکردن بودجه مناسب برای آن موجب ناامن شدن این کشور شد، نمی بخشم».

مبارزه های پنهان میشل و دونالد

میشل اوباما در دوران حضور در کاخ سفید در طرحی مشارکت داشت که کودکان و نوجوانان را به تحرک و سالم غذا خوردن تشویق می‌کرد.

قانونی که در سال ۲۰۱۰ اوباما آن را امضا کرد، به مدارس به شرط کاهش نمک، کالری و چربی غیر اشباعی در غذاها و افزایش میوه، سبزیجات و غلات کمک مالی می‌داد.

اما وزیر کشاورزی دولت دونالد ترامپ ماه جاری میلادی، طرح کاهش نمک در غذاها را به تعویق انداخت و استانداردها برای استفاده از غلات در طرح تغذیه مدارس را سست‌تر کرد و اجازه توزیع شیر شیرین شده را صادر کرد.

زن سیاه‌پوست، قوی است یا ...

میشل اوباما در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «من زن سیاه‌پوست و قوی بودم و این چیزی است که برای برخی مردم فقط به معنای آدم خشمگین است». او می‌نویسد دوست داشته از این مردم بپرسد که چه چیز بیش از همه آن‌ها را آزار می‌دهد؟ این که او زن است، سیاه‌پوست یا قوی است؟

برشی کوتاه از زندگی آقا وخانم اوباما

گویا هنگامی که باراک اوباما به عنوان سناتور ایلی‌نوی انتخاب و مجبور به کار در مرکز این ایالت (اسپرینگ فیلد) می‌شود که سه ساعت رانندگی با شیکاگو فاصله دارد، میشل نگران است که زندگی شغلی باراک باعث شود که خانواده در دوری وی از خانه آسیب ببیند. این است که زن و شوهر به نزد یک مشاور خانوادگی می‌روند. میشل همچنین به یاد می‌آورد که در ابتدای نامزدی اوباما برای پست ریاست جمهوری آمریکا با او مخالفت کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی