مصرف الکل و مواد مخدر رو به افزایش است


مصرف الکل و مواد مخدر رو به افزایش است
عضو انجمن روانپزشکی ایران گفت: طی سالهای اخیر مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی در بین مردان بیشتر شده و متاسفانه این مساله قشر زنان را نیز بیش از گذشته در بر گرفته است.

محمدرضا محمدی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: طبق آمار میزان اختلالات روانی در بین زنان بالاتر از مردان است اما برخی اختلالات اجتماعی از جمله حوادث کار، تصادف، نزاع و بیماری اعتیاد اعم از اعتیاد به سیگار، مواد مخدر و الکل بیشتر مردان را درگیر می کند.

وی افزود: انعکاس مسائل و مشکلات جامعه مردان که حدود نیمی از جمعیت کشورها را تشکیل می دهند نه تنها از ضررهای اقتصادی و درمانی جلوگیری خواهد کرد بلکه سلامت اجتماعی را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

این فوق تخصص روانپزشکی با عنوان اینکه میزان اختلال فکری و عملی در بین زنان بیشتر از مردان است، اظهار داشت: در حوزه سلامت مردان در کشور بسیار غفلت شده است زیرا به طور کلی خانم ها نسبت به وضع سلامت خود حساسیت و دقت بیشتری نشان می دهند، اما اکثر مردان به جهت نان آوری خانواده و به طور مضاعف مشکلات اقتصادی به وجود آمده طی سالهای اخیر، در یک یا دو شیفت کاری بیشتر فعالیت دارند و عملا از وضع سلامت خود غافل هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت سلامت مردان به طور مستقیم تحت تاثیر اشتغال و مشکلات اجتماعی و اقتصادی قرار دارد ، اظهار داشت: با توجه به اینکه در طول سالیان گذشته رسیدگی به امور زنان در کشور کمتر اهمیت داده می شود با این وجود، کم توجهی به سلامت مردان به ویژه در حرفه پزشکی و پیراپزشکی و غیره، همچنان نسبت به خانم های شاغل در این حرفه، به خوبی خود را نشان می دهد و از این رو در اغلب مسائل سلامت آقایان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.

این روانپزشک علت عمده غفلت در سلامت مردان را وجود حجم کاری بالا و بی توجهی این قشر به وضعیت سلامت خود عنوان کرد و افزود: بی توجهی آقایان به سلامت و بهداشت موجب افزایش بیماری در میان آنان خواهد شد. این قشر تا زمانی که مریض نشوند یا کسالتی در خود احساس و مشاهده نکند نسبت به مراجعه به پزشک و پیراپزشک اقدامی نمی کنند و علت وجود امراض حاد در میان مردان از این خصیصه نشات می گیرد زیرا کمتر به پزشک مراجعه می کنند.

محمدی گفت: مصرف سیگار و مشروبات الکلی نه تنها سلامت مصرف کنندگان را به خطر خواهد انداخت بلکه در مسائل خانوادگی و اجتماعی موجب ایجاد اختلالات روانی و رفتاری خواهد شد و این موضوع در کل دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز باید به طور جدی و اساسی باید مورد پیگیری قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در