15 دی، سالروز سفر رهبری به ابرکوه نقطه عطفی در تاریخ یزد است


15 دی، سالروز سفر رهبری به ابرکوه نقطه عطفی در تاریخ یزد است

یزد - ایرنا - 15 دیماه سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهر تاریخی و مذهبی ابرکوه به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ سرو قامتان این منطقه است که در اذهان مردمان آن همچنان نقش بسته است.

به گزارش ایرنا ، آری 15 دی‌ماه 1386 سفر پر خیر و برکت رهبر فرزانه انقلاب به ابرکوه انجام شد، شهری که مردمان آن مثل درختانش بی خزان، همیشه سرسبز و خرم هستند.
ابرکوه با درخت سرو 4500 ساله و متبرک به قدوم امام هشتم (ع) و مردمانی مومن و انقلابی که رهبری نیز در سخنانشان، 2 موضوع باستانی و ایمان مردم این شهر را مورد اشاره قرار دادند.
در 15دی ماه 1386 از ساعت‌های اولیه صبح، ورزشگاه شهید پور اکبری ابرکوه مملو از جمعیت شد، شهری که ساکنان آن به خوبی تاریخ را می‌شناسند.
شهروندان ابرکوه از اینکه در میان شهرهای استان یزد، میزبانی مقام عظمای ولایت نصیب شان شده بود، به خود ‌می بالیدند و برای استقبال میهمان عزیزشان از روزها قبل سخت مشغول تدارک شده بودند.
جالب آنکه در تمام برنامه‌هایی که رهبری انقلاب در یزد داشته‌اند، سربند و پرچم‌های زرد به‌وفور به چشم می‌خورد،البته گل شب بو نیز در ابرکوه، این استقبال را زیباتر کرد و در دست همه اقشار این شهر، به‌ وفور یافت می‌شد و با سلیقه خودشان، این گل‌ها را با نظم خوبی به حرکت در آوردند.
مردم از اهالی خبر و رسانه ، برگه‌های سفید می‌گرفتند، کنجکاو شدم اکثر نامه‌ها خلاصه بود به چند موضوع، خوش‌آمدی آقا، دوستت داریم و ده‌ها جمله تشکر از تشریف‌فرمایی حضرت آقا و... جداً که صمیمی و خونگرم هستند.
عمری است برای دیدنت منتظریم این جمله را در پایین جایگاه سخنرانی رهبر معظم انقلاب با خطی زیبا نوشته بودند و اطراف ورزشگاه نیز با جملاتی از امام راحل در وصف مقام معظم رهبری و خوش‌آمد گویی آذین‌بندی شده بود.
زمستان را بهاری کردی آقا، به شهر من صفا آوردی آقا؛ « احمد امیدی» یکی از شاعران منطقه به نمایندگی از مردم حاضر در مراسم، با لحن خوش این بیت‌ها را می‌خواند و مردم بیشتر و بیشتر به ساعت‌ها خیره می‌شدند؛ حدود 10 صبح بود.
یکی از اهالی تعریف کرد که از روستاهای اطراف ابرکوه پیاده آمد، می گفت با جمعی از سالخوردگان روستا بعد از اذان سحر حرکت کردیم و در هوای سرد، خود را به ورزشگاه رساندند غصه می‌خورد، چرا محل ایستادنش خیلی مناسب دیدن آقا نیست دلم نیامد خلوتش را به هم بزنم و بیشتر سئوال کنم.
نامش عباس بود، از وصف آن پیرمرد که به خاطر فشار جمعیت حالش بد شده بود اما تا آخر مراسم، نشسته بود و آقا را نگاه می‌کرد چیز زیادی نمی‌گویم.
ساعت 10:30 ابتدا سکوتی در ورزشگاه پور اکبری ابرکوه حاکم ‌شد و ناگهان فریاد شادی مردم برمی‌خیزد،ای گل سرخ و خوشبو خوش‌ آمدی به ابرکوه این شعار را مردم به همراه دیگر شعارهای مرسوم سر می‌دادند و آقا دعوتشان می‌کند به نشستن .
بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع مردم ولایت مدار شهرستان ابرکوه در 15 دی‌ماه 1386 در بخشی از سخنانشان فرمودند:
خداوند متعال را شاکرم که این توفیق را داد که در خدمت شما برادران و خواهران مؤمن و باوفا و انقلابی در شهر ابرکوه باشیم - در این شهر باستانی و بسیار کهن - اگرچه شهر، شهر قدیمی ای‌ است، اما فکر مردم این شهر، فکر نو و جوان است؛ نشانه‌ی آن‌هم همین است که در همه‌ی دل‌ها فروغ تفکر اصیل اسلامی و انگیزه‌های خدایی والهی در جهت نظام جمهوری اسلامی زنده است.
هر ملتی که مردم آن در دل خود دارای انگیزه‌ی نشاط‌آور و پرتحرکی باشند، آن ملت زنده و جوان‌اند و ملت ما به توفیق الهی و به برکت انقلاب اسلامی از این موهبت برخوردار است.
علاوه بر این اکثر جمعیت کشور و در خود ابرکوه اکثر جمعیت ابرکوه - طبق آمارها - جوان هستند.
یک شهر جوان و یک جامعه‌ی جوان و یک کشور جوان می‌تواند به آینده امیدوار باشد.
همت جوانی، آینده را خواهد ساخت. نیروی جوانی جامعه را به‌پیش خواهد برد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امام‌جمعه‌ی محترم شهرتان درباره‌ی مشکل آب ابرکوه مطلبی را به‌طور کوتاه اشاره کردند؛ بنده هم در گزارش‌هایی که قبل از سفر درباره‌ی همه‌ی استان و بخصوص در مورد این شهر - که اختصاصاً مایل بودم به این شهر سفر کنم - مطالعه کردم، همین مسئله‌ی آب در آن گزارش‌ها هم تکرار شده است.
این شهر و این منطقه‌ی از استان یزد، تکیه‌اش بر روی کشاورزی است و کشاورزی احتیاج دارد به آب؛ و این استان، استان کم‌آبی است؛ ازجمله این شهرستان هم دچار همین کم‌آبی هستند.
شک نداریم که باهمت دولت و با کمک مردم و مسئولان و مأموران مختلف این مشکل هم مثل همه‌ی مشکلات دیگر حل خواهد شد.
آنچه مهم است این است که ملت چیزی را بخواهد و مسئولین به‌عنوان خدمتگزاران ملت کمر همت ببندند و تصمیم بر اجرای نیازهای مردم داشته باشند.
همچنین فرماندار ابرکوه در ارتباط با سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری گفت: 15 دی‌ماه هرسال تداعی‌گر خاطره حضور تاریخی و باشکوه مرجع عالیقدر تشیع و رهبر معظم انقلاب به دیاردارلسعاده ابرکوه است.
محمد کاظمی نسب روز یکشنبه با تبریک یازدهمین سالگرد سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 15 دی‌ماه یک روز تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ شهرستان است که هیچ‌گاه از خاطره مردم نجیب، قدرشناس و ولایتمدار این منطقه محو نخواهد شد.
وی گفت: این سفر تاریخی علاوه بر اینکه منشاء خیرات و برکات بود روز مبارکی برای مردم شریف ابرکوه است.
وی افزود: طرح ‌های عمرانی، کشاورزی ، فرهنگی ، آموزشی، ورزشی، میراث فرهنگی و خدماتی در این شهرستان محروم جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب بود .
وی ادامه داد: همه طرح ها اجرایی شد، مهم‌ترین طرح‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب، تکمیل مطالعات راه‌آهن یزد به اقلید، طرح مطالعه انتقال آب کشاورزی است.
فرماندار ابرکوه درباره اعتبار طرح‌های یادشده نیز یادآور شد: برای اجرای طرح‌های مصوب حدود 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
کاظمی نسب تاکید کرد: ساخت راه‌آهن یزد - اقلید که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری است اگر این طرح ملی ساخت آن سرعت داشته باشد می تواند نقش بسزایی در توسعه استان و شهرستان داشته باشد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب یزد واقع است.
همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد یازدهم دیماه 1397 به ایرنا گفته بود:مجموع اعتبار تخصیص یافته به این استان از محل سفر مقام معظم رهبری در سال 97 به 346 میلیارد تومان رسید.
سید مجتبی حسینی پور افزود:این اعتبار در قالب 721 طرح و پروژه به استان اختصاص یافت.
وی زمینه اجرای این طرح ها و پروژه ها را در بخش های بهداشت و درمان، کشاورزی و منابع طبیعی، آبرسانی، زیرساخت های شهرک های صنعتی، ساخت و تکمیل خوابگاه های دانشجویی، مسکن محرومین و معلولین، راه و راه آهن، واحد های آموزشی و برق رسانی ذکر کرد.
مقام معظم رهبری 12 دی ماه 1386 در میان استقبال گرم و بسیار پرشور مردم وارد یزد شدند و در این سفر چهار روزه در جمع مردم یزد ، روحانیون ، دانشگاهیان ، نخبگان استان و در 15دی هم در جمع مردم شهرستان ابرکوه سخنرانی کردند.
همچنین روز گذشته به مناسبت سالروز سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به شهر ابرکوه آیین با شکوهی در مسجد صاحب‌الزمان (عج) باحضور فرماندار ابرکوه، جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم، خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد .
7540/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)