محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است


محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

20 متری شاه حسینی از محلات قدیمی و پرجمعیت، اما محروم در دل شهری است که لقب پرطمطراق پایتخت اقتصادی، تجاری، صادرات و واردات و... را یدک می کشد؛ هنوز برخی از کوچه های این محله آسفالت نیست و از این رو اهالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

خبرگزاری شبستان-هرمزگان: بندرعباس، شهری با ظرفیت های منحصر بفرد در بخش های مختلف تجاری و اقتصادی ازجمله بنادر شهید رجایی و باهنر، پالایشگاه نفت، نفت ستاره خلیج فارس، پالایشگاه گاز، فولاد، آلومینیوم، کشتی سازی و ... و در فصل مشترک خلیج فارس و دریای عمان در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز واقع شده است.

بندرعباس به عنوان بزرگترین شهر بندری کشور با توجه به موقعیت مهم آن در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، سوق‌ الجیشی و به عنوان مبدأ ورود و خروج کالا در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می باشد و همین موضوع نیز موجب راه اندازی مراکز و تاسیسات مهم صنعتی در این شهر شده است.

برخلاف آن چه که هم میهنانمان در اقصی نقاط کشور در رابطه با شهر بندرعباس و وجود صنایع بزرگ در آن تصور می کنند، سهم مردمان نجیب، کم توقع، مرزدار و دوستدار نظام، تنها آلودگی و امراض مختلف است و جوانانی از این خطه که در عین حال که از مدارک دانشگاهی هم برخوردارند از بیکاری در رنج هستند.

محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

بافت فرسوده در شهر بندرعباس صرفا حاشیه نشینی نیست بلکه بسیاری از محلات ازجمله 20 متری شاه حسینی در دل شهر نیز بافت های فرسوده محسوب می شوند و بسیاری از موضوعات از جمله ارائه خدمات شهری و سلامت به شهروندان در این محلات مغفول مانده است.

هنوز برخی از کوچه های محلات شهر بندرعباس از جمله محله شاه حسینی به ویژه ۲۰ متری خاکی هستند و این زیبنده شهر بندرعباس نیست؛ اگرچه طی سالیان اخیر شهرداری با جدیت در امر خیابان کشی، و آسفالت کوچه پس کوچه های محلات مختلف ورود کرده است اما این کاستی ها همچنان خودنمایی می کند.

کوچه ای خاکی که مخل فعالیت های کانون فرهنگی هنری است

کانون های فرهنگی هنری طی مصوبه شماره 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 به منظور لبیک گویی به هشدارهای مقام معظم رهبری در رابطه با تهاجم فرهنگی دشمن در مساجد کشور و به تبع آن در بندرعباس راه اندازی شدند که امروزه پس از گذشت ربع قرن، به مراکزی تاثیرگذار در حوزه فرهنگ تبدیل شده اند.

این مراکز به صورت خودجوش و کاملا مردمی و با نظارت ستاد عالی در مرکز و دبیرخانه های کانون های مساجد در استان در طول سال برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، پژوهشی، ورزشی، کتابخانه ای، اردویی، مشاوره ای در بخش های مختلف خانواده، کودک و نوجوان، بانوان و ... برگزار می کنند.

خبرگزاری شبستان در بندرعباس با حضور میدانی در محله 20 متری شاه حسینی و بازدید از کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی، در گزارشی اقدامات کانون و چالش های فراروی فعالیت های آن را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

در ابتدای ورودمان به محله 20 متری شاه حسینی، پا در کوچه خاکی روبروی حسینیه ابوالفضل(ع)، محل برگزاری نشست های مشاوره ای کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی گذاشتیم و همان لحظه واژه «پایتخت تجارت و اقتصاد ایران» به ذهنم خطور کرد و این تضادها برایم غیرقابل هضم بود.

محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

«حسین دهقانی» در گفتگو با شبستان عنوان کرد: کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی از کانون های باسابقه استان هرمزگان است که در حوزه های مختلف ازجمله نشست های مشاوره ای به صورت مستمر فعالیت می کند.

اجرای طرح «دین، نشاط و زندگی» با هدف کاهش آسیب های اجتماعی

وی به تفاهم نامه این کانون و مرکز مشاوره آرامش اشاره کرد و افزود: این همکاری در قالب اجرای طرح «دین، نشاط، زندگی» با هدف شناسایی و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی از سال 93 آغاز و تاکنون ادامه دارد.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید عباس کریمی گفت: این طرح به صورت منظم در طول هفته بنا به درخواست هیات امنا و فعالان فرهنگی، در سطح مساجد و حسینیه های محلات شهرها و مناطق روستایی استان هرمزگان اجرا می شود.

وی ادامه داد: ارائه مشاوره خصوصی در زمینه های مسائل خانوادگی، تربیتی، ازدواج، شغلی، تحصیلی با بهره گیری از کارشناسان مرکز مشاور آرامش و مشاوران کانون نیز در حسینیه ابوالفضل(ع) محله 20 متری شاه حسینی از دیگر فعالیت های کانون است.

دهقانی در ادامه ضمن گلایه از عدم حمایت مسئولان و دستگاه های مرتبط از برنامه های کانون، اذعان کرد: متاسفانه کوچه حدیث 42 که حسینیه ابوالفضل(ع) 20 متری شاه حسینی، محل برگزاری نشست های مشاوره ای کانون سال هاست که خاکی است و با وزیدن نسیمی، به گونه ای کوچه را گرد و خاک فرا می گیرد که آمد و شد اهالی را با مشکل روبرو می کند.

محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

وی با اشاره به اینکه برخی از همسایه ها وسایل نقلیه و یا فرش های خود را در منازل می شویند که آب آن نیز وارد کوچه شده و موجب گلای و لای می شود، افزود: ترکیدگی گاه و بیگاه لوله های آب نیز مزید بر علت است.

این فعال فرهنگی اجتماعی با ذکر این نکته که بارها به شهرداری برای پیگیری آسفالت کوچه های محله به ویژه کوچه ای که حسینیه در آن قرار دارد مراجعه کرده ایم که متاسفانه تا کنون نتیجه ای به دنبال نداشته است، افزود: بوی تعفن خور، جمع آوری نامناسب زباله و رها بودن سگ های ولگرد از دیگر معضلات محله ماست.

نبود روشنایی در برخی کوچه ها چالش دیگر محله

وی از نبود روشنایی در برخی از کوچه های محله به ویژه حدیث 42 به عنوان یکی از چالش ها نام برد و اضافه کرد: بارها به شرکت توزیع برق مراجعه کرده ایم که در جواب نبود امکانات را بهانه می کنند.

دهقانی عدم همراهی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در اجرای برنامه های فرهنگی هنری در محلات به ویژه برگزاری نشست های تخصصی دین، نشاط، زندگی را یکی دیگر از چالش ها دانست و تصریح کرد: فعالان فرهنگی مساجد از این سازمان انتظار حمایت و همراهی جهت اجرای برنامه های اثرگذار پرمحتوا دارند.

محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

وی همچنین به بازدید مدیرکل امور بانوان استانداری هرمزگان از کانون شهید عباس کریمی طی سال جاری اشاره و اظهار کرد: در این بازدید قول حمایت از کانون و فعالیت های فرهنگی آن دادند که تاکنون محقق نشده است.

عدم مسئولیت پذیری اجتماعی صنایع بزرگ غرب بندرعباس در همراهی با شهرداری

وجود صنایع بزرگ در کنار مجتمع بندری در غرب شهر بندرعباس می تواند نقش مهمی در توسعه این شهر ساحلی داشته باشد اما متاسفانه سال ها از استقرار این بنگاه های اقتصادی می گذرد ولی تا کنون از پرداخت سهم خود در خدمات شهری بندرعباس دریغ کرده اند و همین امر نیز شهرداری را در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان با مشکلاتی روبرو کرده است.

محرومیت در دل پایتخت تجارت و اقتصاد کشور/کوچه ای خاکی که مانع فعالیت های کانون است

بنگاه های اقتصادی و صنایع مستقر در غرب شهر بندرعباس در قابل مسئولیت های اجتماعی خود ازجمله مشارکت در اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بی تفاوت هستند و شهرداری به تنهایی و بدون حمایت صنایع قادر به پاسخگویی به مطالبات شهری که به دلیل وجود صنایع و حضور افراد جویای کار روز به روز در حال رشد جمعیتی است نخواهد بود.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است