فقط 2 ایراد شورای نگهبان درباره لایحه CFT برطرف شده است/ طرح اصلاح قانون چک در شورای نگهبان تائید شد


فقط 2 ایراد شورای نگهبان درباره لایحه CFT برطرف شده است/ طرح اصلاح قانون چک در شورای نگهبان تائید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه CFT پس از اعمال اصلاحات توسط مجلس ارسال و در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت اما فقط دو ایراد از ایراداتی که شورا گرفته بود مرتفع شده است.

صراط:

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز(شنبه) گزارشی در مورد بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای نگهبان ارائه داد.

طرح اصلاح قانون چک در شورای نگهبان تائید شد

به گزارش مهر وی گفت: طرح اصلاح قانون چک با توجه به اصلاحات بعمل آمده توسط مجلس شورای اسلامی و بررسی آن در جلسات شورای نگهبان، مغایر با موازین شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی ادامه داد: لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در همکاری های تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا – اقیانوسیه(اپلک) مورد بررسی قرار گرفت. در بند یک، چهار و سه به منشور اخلاقی (اپلک) اشاره شده که این منشور به پیوست ارسال نگردیده است. پس از ارسال، اظهار نظر خواهد شد.

وی افزود: همچنین اجزای بند یک، دو و پنج با توجه به تأکید بند یک منشور اخلاقی که دولت‌ها را مکلف به اجرای مصوبات می‌کند، اشکال دارد. در بند ۱۵ این لایحه نیز تجویز تصمیم گیری نسبت به موضوعاتی که خلاف شرع باشد، واجد اشکال است.

فقط ۲ ایراد شورای نگهبان درباره لایحه CFT برطرف شده است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: علیرغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند یک سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است و اصلاح انجام شده نافی قوانین و مقررات خلاف شرع قبل از انقلاب که تشخیص خلاف شرع بودن آنها به عهده فقهای محترم شورای نگهبان است، نیست.

وی تصریح کرد: علیرغم اصلاحات به عمل آمده، ایراد بند دو سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در شورای نگهبان گفت: در بند یک، نظر قبلی شورای نگهبان به جز ایراد بند سه سابق (بند چهار مصوبه شورای فعلی) سایر ایرادات این بند به قوت خود باقی خواهد ماند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: سایر ایرادات شورا به جز ایرادات دو و سه، کماکان به قوت خود باقی است.

وی یادآور شد: شورای نگهبان ایرادات مشخصی در مورد لایحه مذکور داشت و این لایحه برای اصلاح و تأیید شورای نگهبان به مجلس ارسال شد. با توجه به بررسی های مجلس شورای اسلامی، تنها دو ایراد از مجموع ایرادات شورای نگهبان برطرف شده و ایرادات دیگر شورا همچنان به قوت خود باقی است.

وظایف هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص کاملا مطابق با قانون است

کدخدایی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ در شورای نگهبان گفت: این مصوبه مغایر با اصل ۵۲ قانون اساسی است و دولت و شورای نگهبان معتقدند در صورت لزوم اصلاح بودجه باید لایحه متمم یا لایحه اصلاح بودجه از سوی دولت تهیه و ارسال گردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارت‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر قوانین از لحاظ قانونی درست است؟ اظهارداشت: همانطور که بارها در این باره توضیح داده‌ام، سیاست‌های کلی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی بر عهده رهبر معظم انقلاب است که در سال‌های گذشته این اختیار نظارتی به تمامی اعضای مجمع به صورت کلی تفویض شده بود اما از سال ۹۶ بنا به درخواست مجمع و همچنین برای سرعت کار، قرار بر این شد که هیئت عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام این وظیفه نظارتی را بر عهده گیرد و این مسئله کاملاً مطابق با قانون است.

هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به ادعای صادقی درباره شورای نگهبان رسیدگی کند

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در روند تائید صلاحیت نمایندگان مجلس تغییراتی را در آینده ایجاد می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: آنچه را که قانونگذار برای ما تعیین تکلیف کند، آمادگی اجرای آن را داریم و انتظارمان از مجلس هم این است که قانون انتخابات را که نواقص زیادی دارد، اصلاح کند و امیدواریم در فرصت باقی مانده این قانون اصلاح شود.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً محمود صادقی اتهاماتی را به شورای نگهبان نسبت داد، بررسی آن به کجا رسید؟ گفت: ما از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته ایم که این موضوع را بررسی کنند اما متاسفانه بررسی نکرده است که انتظارمان این است که مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره این موضوع با شورای نگهبان جلسه ای برگزار شده است، افزود: قطعاً این مسئله نیاز به جلسه مشترک ندارد اما بخش حقوقی شورای نگهبان این مسئله را مورد پیگیری قرار می دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا احکام هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در رد صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان تاثیر دارد، گفت: قطعاً اگر به شورای نگهبان اعلام شود، مدنظر قرار می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه