کاهش بی‌سابقه جمعیت در چین


کاهش بی‌سابقه جمعیت در چین

جمعیت چین برای نخستین بار طی 70 سال اخیر کاهش یافت و از 1.39 میلیارد نفر به 1.27 میلیارد نفر رسید.

به گزارش جام نیوز، خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ جمعیت چین برای نخستین بار طی 70 سال اخیر کاهش یافت و در سال 2018 به میزان 1.27 میلیارد نفر تنزل پیدا کرد.

این برای اولین بار طی 70 سال اخیر است که کاهش جمعیت در چین مشاهده می شود. کارشناسان این گرایش را در رابطه با عدم تمایل مردم برای بچه دار شدن به خاطر مخارج روزافزون تحصیل، مسکن و پزشکی می دانند.

طبق ارزیابی دفتر دولتی آمار چین، جمعیت این کشور در سال 2017 میلادی 1.39 میلیارد نفر بوده است. در سال 1979 مقامت چین کمپین تنظیم خانواده تحت عنوان "یک خانواده ـ یک بچه" را به راه انداختند. در سال 2016 این محدودیت تا حدی برداشته شد اما بر خلاف انتظار هنوز افزایش جمعیت در چین مشاهده نشده است.

گفتنی است، مردم چین با تمام پیشرفتی که این کشور دارد از مشکلات اقتصادی زیادی رنج می‌برند. همانطور که این گزارش نشان می‌دهد بسیاری از مردم چین به خاطر مشکلات اقتصادی حتی حاظر نیستند یک فرزند داشته باشند.

نرخ بالای بیکاری و شکاف طبقاتی از جمله مشکلات این کشور است. به گزارش «اپک تایمز» مرکز تحقیقات علوم اجتماعی چین در دانشگاه پکن در مطالعهای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ضریب جینی چین در سال ۲۰۱۲ به ۰.۷۳ رسیده بود این به این معناست که ۱ درصد از خانوادههای چینی بیشاز یک سوم از ثروت ملی را دراختیار دارند؛ درحالیکه ۲۵ درصد از خانوارها صاحب تنها ۱ درصد از داراییهای ملی هستند. به گفته این رسانه «حدود ۶۰ درصد از مردم چین فقیر هستند».

گفتنی است، این وضع در آمریکا و اروپا نیز قابل مشاهده است. حقیقت این است که پیشرفت یک کشور به معنای رفاه مردم آن کشور نیست بلکه می تواند به معنای ثروتمندتر شدن سرمایه‌داران آن کشور و فقیرتر شدن مردم عادی باشد. بنابراین در طرحهای توسعه مهم در پیش گرفتن طرحهای توسعه‌ای است که بتواند تمام مردم آن کشور را ثروتمند کند و به رفاه برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !