افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس


افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

افزایش عزت نفس : چگونه اعتماد به نفسمان را تقویت کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای دیگر درباره افزایش اعتماد به نفس و تاثیرات ذهن بر افزایش عزت نفس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران ، افزایش عزت نفس     ترفند‌های ذهنی … نوشته افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس اولین بار در پورتال جامع...

اعتماد به نفس و تاثیرات ذهن بر افزایش عزت نفس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران ، افزایش عزت نفس

ترفند‌های ذهنی برای افزایش اعتماد بنفس

زندگی کردن بدون اطمینان به وجود خود، توانایی‌‌ها و دانشی که دارید بی‌چون و چرا به فرسودگی و شکست خواهد انجامید. پیش از اینکه دیگران شما را باور کنند خود شما باید خودتان را باور داشته باشید.

اگر از موفق‌ترین افراد هم بپرسید به شما خواهند گفت که اعتماد بنفس و احساس سربلندی نسبت به خودتان، پیش مقدمه‌های موفقیت در هر هدفی هستند. اما چیزی که احتمالا به شما نخواهند گفت این است که چگونه به این سطح از اعتماد بنفس دست پیدا کنید. با ما باشید تا هفت ترفند ِ رسیدن به اعتماد بنفس لازم را به شما بگوییم.

محدودیت‌های فردی‌تان را کنار بزنید

برای افزایش اعتماد بنفس باید هرگونه محدودیتی را که خودتان برای خود درست کرده‌اید یا دیگران برای شما تراشیده‌اند کنار بزنید. در طول زندگی، پدر و مادر، معلمان و بقیه‌ی جامعه از ما انتظاراتی دارند و به ما دیکته می‌کنند چگونه باید باشیم و چگونه باید عمل کنیم.

این تصوراتی که در ذهن ما کاشته می‌شود می‌تواند ما را به موجوداتی تبدیل کند که نتوانیم کارهایی را انجام دهیم. تبدیل به آدمی می‌شویم که از برخی از فرصت‌ها و موقعیت‌ها فرار می‌کنیم، فقط به این دلیل که احساس می‌کنیم محدودیت‌هایی برای‌مان تعیین شده است.

برای بیرون آمدن از این دام، باید نسبت به چیزهای جدید پذیرا باشیم و تجربیات متفاوت را امتحان کنیم. به حرفه‌ها و تعهداتی را که آنها را راحت نمی‌دانید بررسی کنید. فقط با جرات به خرج دادن و گذشتن از محدودیت‌هاست که می‌توانید به اعتماد بنفس لازم برسید. پس از منطقه‌ی امن‌تان خارج شوید!

خاطرات خود را کنترل کنید

سیستم حافظه‌ی مغز انسان، انتخابگر است. تمام جزئیاتی که در مورد زندگی‌تان به گونه‌ای در ذهن‌تان ثبت می‌شود که با تصوری که از خود دارید، ارزش‌ها و باورهای‌تان مرتبط است. از این رو اگر خود باوری‌تان ضعیف باشد، مغز شما اطلاعات را جوری ذخیره می‌کند که اعتماد بنفس ضعیف‌تان را تائید کند و با آن متناسب باشد. حالا به راحتی می‌توانید این خاطرات را واقعی تلقی کنید در حالیکه واقعیت ندارند!

اگر تجربیات گذشته‌ی خود را همانطوری که هستند، بدون شاخ و برگ دادن به آن تلقی کنید، و نه به عنوان واقعیتی تلخ، کمک‌تان می‌کند از محدودیت‌هایی که برای خودتان گذاشته‌اید رها شوید. برای غلبه بر خاطرات ناراحت کننده‌تان یکبار بنشینید و آنها را مرور کنید، سپس سعی کنید حوادث را از نقطه نظری مثبت‌تر ببینید. همچنین می‌توانید از یک نفر دیگر هم بخواهید نظرش را بگوید. شاید شگفت زده شوید اگر ببینید چیزی که شما را با ترس و محدودیت، عقب نگه داشته آنقدرها هم که فکر می‌کردید بزرگ و سخت و شکست ناپذیر نبوده است.

به خود ِ درون‌تان گوش دهید و با او حرف بزنید

احمقانه به نظر می‌رسد، نه؟!

اما ترفندی است که جواب می‌دهد. گفتگو کردن با خودتان به شما کمک می‌کند تمرکز کنید، هوشیار باشید و حافظه‌تان را تقویت کنید. از همه مهمتر، این مونولوگ‌ها در مواجهه با موقعیت‌های دشوار واقعا به دادتان می‌رسند.

یکی از جاهایی که گفتگوی مثبت با خود کاربرد و فایده دارد، شامل یگان ویژه‌ی پلیس و نیروی ویژه دریایی می‌شود. در این تیم‌ها از افراد خواسته می‌شود با خود مثبت حرف بزنند تا بر ترس‌هایی که از سیستم لیمبیک ناشی می‌شوند غلبه کنند. سیستم لیمبیک، بخشی از مغز انسان است که به مواجهه با اضطراب کمک می‌کند. گفتگو با خود بر واکنش‌های نوروبیولوژیکی فرد اثر می‌گذارد. مثلا اگر به خودتان بگویید می‌توانید بر مشکل خاصی غلبه کنید، مغز شما واکنش مثبتی نسبت به آن چالش نشان خواهد داد. در نتیجه، با غلبه بر مشکل، به اعتماد بنفس می‌رسید.

خوشبین باشید

انسان تمایل دارد به چیزهای منفی که در زندگی می‌بیند توجه کند. اطلاعات مثبت خیلی زود از ذهن محو می‌شوند، اما تجربیات و اطلاعات منفی تا مدتها در ذهن باقی می‌مانند. و این منفی گرایی می‌تواند اعتماد بنفس فرد را نابود کند و حتی منجر به افسردگی شود. اگر به این افکار منفی جولان بدهید، تمام جوانب زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

چند نکته‌ی مفید برای غلبه بر منفی بینی:

. به ازای هر فکر یا حادثه منفی، پنج فکر مثبت برای جبران پیدا کنید

. به هر حادثه یا تصور مثبتی دست کم ۲۰ ثانیه فکر کنید

. احساسات بد و خوب‌تان را بشناسید

. افکار منفی‌تان را سرکوب نکنی

. در افکار منفی‌تان غرق نشوید، زود از آنها بگذرید

دقیق و کنجکاو باشید

کنجکاوی برای به دست آوردن اعتماد بنفس و موفق شدن لازم است. اگر دقیق و کنجکاو باشید، نسبت به ایده‌ها و اطلاعات جدید ذهن باز خواهید داشت. در نتیجه، مغز و فکرتان رشد می‌کند. شما می‌توانید با رفتن به دنبال تجربیات و دانش جدید، کنجکاوی و دقت‌تان را بالا ببرید.

کنجکاو بودن فواید زیادی دارد، مثلا کمک‌تان می‌کند ذهن فعالی داشته باشید، مشاهدات‌تان موشکافانه‌تر خواهد بود، فرصت‌های جدید به شما رو خواهند کرد و از همه مهمتر، کنجکاوی شما یک واکنش ماجراجویانه در وجودتان خلق می‌کند که کمک‌تان خواهد کرد اعتناد بنفس پیدا کنید و نسبت به تاز‌ه‌ها، پذیراتر باشید.

بر تردیدهایی که نسبت به خود دارید غلبه کنید

عدم اطمینان به خود باعث می‌شود همیشه قربانی ذهن خود باشید و نتوانید چالش‌های زندگی‌تان را تحمل کنید. بنابراین به دیگران اجازه می‌دهید مسیر و امور زندگی‌تان را به شما دیکته کنند و به جای شما تصمیم بگیرند. اما واقعیت این است که تنها کسی که مانع شماست خودتان هستید.

برای غلبه بر شک و تردیدها نسبت به خودتان، بهترین دوست خودتان باشید و با انجام هر کاری که لازم است کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرد. برای مواجهه با هر چه سر راهتان قرار می‌گیرد، بدون تردید نسبت به توانمندی‌های‌تان، آماده و مجهز باشید.

با ترس‌های‌تان روبرو شوید

اگر ابتدا ترس‌های‌تان را شناسایی نکنید و با آنها روبرو نشوید نمی‌توانید اعتماد بنفس‌تان را تقویت کنید. ترس‌های ما توسط هیجانات و افکار ما تغذیه و هدایت می‌شوند و ریشه در چیزهایی دارند که ما با آنها راحت نیستیم. انکار کردن و نادیده گرفتن چیزی که شما را می‌ترساند کمکی به عبور از آنها نخواهد کرد.

افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست

پس برای غلبه بر ترس‌های‌تان باید به آنها نزدیک‌تر شوید. اول منبع ترس‌های‌تان را شناسایی کنید و سپس رویکرد مناسب هر کدام را در پیش بگیرید.

تقویت اعتماد بنفس به زمان و پیگیری نیاز دارد. عمل کردن به توصیه‌هایی که ارائه دادیم کمک‌تان می‌کند بهتر تصمیم بگیرید، توانایی‌های‌تان را بشناسید و مسیر زندگی‌تان را با موفقیت جلو بروید. اعتماد بنفس هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای، شرط لازم کامیابیست.

۵ راه برای افزایش اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس یکی از مهارت‌های ضروری است. یک کسب‌و‌کار زمانی به موفقیت خواهد رسید که رهبر آن اعتمادبه‌نفس دارد و این مهارت را به سایر اعضای تیم نیز منتقل کند.

ساختن یک کسب‌و‌کار موفق به مهارت‌های متعددی نیاز دارد اما یکی از آن‌ها یعنی داشتن اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند که نتایج با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. یک کسب‌و‌کار ممکن است در مراحل زیادی با موفقیت یا شکست مواجه شود. محققان بعد از مطالعه‌ی تمامی پروژه‌هایی که با شکست مواجه شده و بررسی شرایط آن‌ها، به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که معمولا دو دلیل اصلی باعث می‌شود که حتی یک تیم خوب با ایده‌ی جالب و رهبر شایسته، شکست بخورد:

۱- کمبود انعطاف‌پذیری و عدم تمایل به تغییر مسیر

۲- بهانه‌تراشی و انداختن تقصیر به گردن دیگران

اعتمادبه‌نفس یک مهارت ضروری است

اعتمادبه‌نفس یک مهارت نرم (مهارت‌هایی مانند فعالیت تیمی و درک متقابل) است. تجربه نشان می‌دهد که اعتمادبه‌نفس یک مهارت آموختنی است و می‌تواند با تمرین کردن تقویت شوید. کارآفرینان زیادی وجود دارند که محصولات عالی تولید می‌کنند؛ اما نمی‌توانند در یک جمع عمومی در مورد آن صحبت کنند. کمبود اعتمادبه‌نفس باعث می‌شود که این افراد احساس راحتی نکنند. اما بعد از چندین بار صحبت در مکان‌های عمومی اعتمادبه‌نفس خود را باز می‌یابند و درنتیجه کسب‌و‌کارشان نیز رشد پیدا می‌کند. مهارت‌های صحبت کردن و داشتن یک ارائه‌ی قوی کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران یا سایر کسب‌و‌کارها علاقه‌ی بیشتری نسبت به یک استارتاپ داشته باشند و درنتیجه تعداد مشتری‌های آن‌ها افزایش پیدا کند.
توسعه مهارت‌ها منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود

اعتمادبه‌نفس نیاز به آسیب‌پذیری دارد. برخی رهبران اعتمادبه‌نفس کافی برای پذیرفتن اشتباهات و قبول آسیب‌پذیر بودنشان ندارند و همواره به دنبال بهانه می‌گردند. اگر نقطه ضعف خود را صادقانه قبول کنید و نشان دهید که در حال پیشرفت هستید، بسیار خوب است و به این معنا است که روزبه‌روز بهتر خواهید شد. اعتمادبه‌نفس معمولا نیازمند رها کردن باورها است و این سخت‌ترین بخش ماجرا محسوب می‌شود؛ رها کردن کنترل و از دست دادن موقت یک سری موارد و دانستن اینکه چشم‌انداز بلندمدت بدون نقص باقی خواهد ماند.

کمک به افزایش اعتمادبه‌نفس دیگران یک راه حل اساسی است

تیمی را در نظر بگیرید که رهبر آن از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار است. این تیم تازه شکل گرفته است و هیچ تجربه‌ای در مورد ویدئوهای پخش زنده ندارد. این افراد اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به تواناهایی‌های یکدیگر مطمئن نیستند رهبر این تیم وقت را برای آموزش آن‌ها هدر نمی‌دهد و مسئولیت پخش این ویدئوها را خودش بر عهده می‌گیرد. درنتیجه پروژه‌ها به موقع تحویل داده می‌شوند اما اعضای تیم هیچ اعتمادبه‌نفسی کسب نمی‌کنند. درواقع رهبر این تیم با اعتماد نکردن به توانایی افراد مانع از بالا رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود. رشد کردن و بهتر شدن سخت و دردناک است؛ اما با گذشت زمان اعضای تیم عادت می‌کنند که از این بعد پروژه‌ها را خودشان تحویل بدهند و به رهبرشان متکی نباشند.

با تقسیم شدن وظایف سنگینی بار از روی عده‌ی خاصی برداشته می‌شود و درنتیجه می‌توانند بیشتر روی راه‌های جذب مشتری تمرکز کنند. همچنین رهبر تیم زمان بیشتری برای تمرکز روی چشم‌اندازها دارد و کسب‌و‌کار مقیاس‌پذیرتر می‌شود. همه‌ی این‌ها به این دلیل است که اعضای تیم مهارت داشته‌اند و اکنون اعتمادبه‌نفس بالایی نیز دارند. داشتن اعتمادبه‌نفس یک امر ضروری برای هر فرد است؛ اما کمک به دیگران در این مورد زندگی شما را تغییر خواهد داد. کمک به افزایش اعتمادبه‌نفس دیگران باعث رشد قابل توجه فرد می‌شود. شما برای ساختن یک تیم موفق باید به دیگران اعتماد کنید. هرقدر اعتماد خود را بیشتر به دیگران نشان دهید، میزان اعتمادبه‌نفس نیز چندین برابر و نتیجه بهتر می‌شود.

کارها تبدیل به عادت می‌شوند و عادت‌ها اعتمادبه‌نفس را می‌سازند

عادت‌های زیر کمک می‌کنند یک فرد بتواند میزان اعتمادبه‌نفس شخص دیگری را افزایش دهد و درنتیجه میزان اعتمادبه‌نفس خود را نیز تقویت کند.

۱- کارها را به دیگران بسپارید و جزئیات آن‌ها را مدیریت نکنید

تقسیم کردن مسئولیت‌ها زمان و فکر شما را باز می‌کنر و اجازه می‌دهد زمانی که دیگران به انجام امور رسیدگی می‌کنند. شما نیز روی موضوعات مهم‌تر تمرکز کنید.

۲- اجازه دهید در برابر مسئولیت‌ها پاسخگو باشند

اگر می‌خواهید دیگران رشد کنند باید به آن‌ها یاد دهید که در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگو باشند. آن‌ها نیز به مرور زمان یاد می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر باشند و کار خود را کامل انجام دهند. نتیجه گرفتن از کارها باعث افزایش میزان اعتماد‌به‌نفس می‌شود.

۳- فرصت‌های تصمیم‌گیری فراهم کنید و اجازه بدهید مدتی را با تصمیمی که می‌گیرند سپری کنند

فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری افراد تیم خود مهیا کنید؛ تصمیم‌هایی که مستقیما روی پروژه‌های در حال اجرا تأثیر می‌گذارد. اگر اعضای تیم خود را جدی بگیرید، آن‌ها نیز کار خود را جدی خواهند گرفت.

۴- کارهایی را که فکر می‌کنید از عهده‌ی انجام دادنشان برنمی‌آیند، به آن‌ها بسپارید و سپس آن‌ها را حمایت کنید

قرار گرفتن در حاشیه‌ی امن هیچ موقع باعث پیشرفت نمی‌شود. کارهایی را به اعضای تیم خود بدهید که احساس می‌کنند آمادگی انجام دادنشان را ندارند. زمانی که مشاهده کردید درگیر کار شده‌اند، به آن‌ها کمک کنید و مسیر درست را نشان دهید.

۵- سعی کنید برای مأموریت‌ها جوایز انگیزشی در نظر بگیرید

هر شخصی به‌طور خاصی انگیزه کسب می‌کند. این وظیفه‌ی شما است که به‌عنوان یک رهبر با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید و ببینید چه چیزی بیشتر به آن‌ها انگیزه می‌دهد. سپس مأموریت‌هایی را که به آن‌ها می‌دهید، به ‌نوعی با این موارد انگیزشی پیوند دهید. بعد از انجام این کار متوجه خواهید شد که اعضای تیم با میل و رغبت بیشتری کار میکنند و نتایج بهتری می‌گیرند.

زمانی که اعتمادبه‌نفس دیگران را تقویت می‌کنید انرژی آن به خودتان نیز بازمی‌گردد. اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار جدیدی آغاز کنید، باید خودتان را قبول داشته باشید و اگر می‌خواهید همه چیز عالی پیش برود باید این اعتمادبه‌نفس را در دیگران نیز تقویت کنید.

افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

افزایش عزت نفس | راهکارهایی برای بالا بردن اعتماد به نفس

منبع : برترین ها / زومیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس