نظر جواد لاریجانی در خصوص مرگ دموکراسی


نظر جواد لاریجانی در خصوص مرگ دموکراسی

معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: مشکلاتی که مربوط به کارآمدی است، این‌جناح و آن‌جناح ندارد و در این خصوص باید با مدیریت جهادی عمل کنیم. به ضرس قاطع می‌گویم که هیچ دولت مهم اروپایی، آمریکایی و کانادایی نیست که حاضر به سرمایه‌گذاری وسیع و انتقال تکنولوژی به ایران باشد.

خبرگزاری ایسنا: محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه "بدون توقف" که چهارشنبه شب (۱۲ دی) از شبکه سه سیما پخش شد، در پاسخ به سوال یکی از مهمانان این برنامه در خصوص نوع حاکمیت در کشور که دموکراسی یا ولایت فقیه است، اظهار کرد: دموکراسی در سطح مدرن امروز علاوه بر این‌که ۲۰ مدل دارد عمدتا به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک نوع آن دموکراسی کارآمدی است که به نوعی دموکراسی ارزشی محسوب می‌شود. این مدل کارآمدی است که مردم با روشی مسئولان خود را انتخاب می‌کنند و مسئولیتی به آن‌ها می‌دهند و نظارت اندکی بر آن دارند تا دوره آن تمام شود.

وی افزود: نظام ما از این جهت دموکراسی کارکردی دارد و به همین دلیل در قانون اساسی این‌گونه دموکراسی نیامده، چون اگر می‌آمد دموکراسی لیبرال غربی است. ما دموکراسی کارکردی هستیم و ملاک مشروعیت‌مان ولایت فقیه است. از لحاظ سازوکار مملکت‌داری، سازوکار دموکراسی کارکردی را داریم. طبق قانون اساسی همه امور مهم کشور باید مستظهر به رای مردم باشد حال به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم براساس قانون، انتخابات و امثال آن مشخص می‌شود.

معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: به نظرم این خوب است، نه این‌که بدی نداشته باشد، اما چالش‌های خودش را دارد. یکی از خوبی‌های دموکراسی که ما داریم این است که ملاک مشروعیت آن با سازوکار مملکت‌داری دو پایه مختلف دارد. مشروعیت مفهومی فلسفی است و مساله دموکراسی موضوع سازوکار اجرایی است که دموکراسی از این جهت خوب است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم این روش خوب کار کند و به روش‌هایی که تجربه بدتری دارند، برنگردیم. مسلما این سازوکار نقاط ضعفی هم دارد، اما باید این بازی را خوب یاد بگیریم.

در ادامه مهمان برنامه گفت: ما در صدد اصلاح این سازوکار نبودیم که لاریجانی پاسخ داد: کم بودیم. نکته بدتر از اصلاح این بوده که هرگاه به مشکل برخورده‌ایم، گفته‌ایم که باید اصل نظام را عوض کنیم در حالی که مشکل ما کارآمدی بوده نه این‌که مشکل ماهیتی نظام باشد. به نظرم دموکراسی چالش قشنگ و پرهیجانی است و این امکان را به ما می‌دهد که استعداد‌های خود را بروز دهیم و با هم چالش کنیم، ولی قواعد خود را هم دارد.

وی با اشاره به بصیرت در فضای دموکراسی اظهار کرد: این مساله خیلی موردنیاز است و اگر دموکراسی نباشد بصیرت خیلی ضروری نیست، این‌جا بصیرت موتور است. دموکراسی لیبرال دوران سختی را می‌گذراند.

معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص مرگ دموکراسی گفت: اخیرا کتابی خواندم در خصوص این‌که دموکراسی در آمریکا چگونه می‌میرد که در آن بیان شده که آن‌ها خود انواع دموکراسی را در نقاط مختلف ساقط کردند و به راحتی توانستند دموکراسی را بکشند، اما فکر نکردند که سرطانی در داخل خود آن‌ها پیدا می‌شود که دموکراسی در داخل کشورشان می‌میرد.

لاریجانی افزود: ترامپ می‌گوید اگر مرا استیضاح کنید تصور نکنید که کارتان پیش می‌رود، اینجا شورش می‌شود و این یعنی مکانیسم دوقطبی دیگر کار نمی‌کند. این موضوع بیانگر این است که در آنجا دموکراسی لیبرال به بن‌بست رسیده است.

وی تاکید کرد: به ضرس قاطع می‌گویم که هیچ دولت مهم اروپایی، آمریکایی و کانادایی نیست که حاضر به سرمایه‌گذاری وسیع و انتقال تکنولوژی به ایران باشد.

در ادامه برنامه "بدون توقف" مهمان دیگری از معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سوال کرد که آیا با گفت‌وگوی ملی می‌توان مشکلات مملکت را حل کرد تا وضعیت بهتر شود که وی پاسخ گفت: مشکلاتی که مربوط به کارآمدی است این‌جناح و آن‌جناح ندارد. باید نسبت به کارآمدی حساس باشیم و من قویا به مدیریت جهادی اعتقاد دارم.

لاریجانی اضافه کرد: در کشور باید چرتکه بگذاریم تا مشخص شود که چگونه می‌خواهیم کار‌ها را انجام بدهیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگر دامن زدن به فضای معقول بصیرت‌زای گفتگو است. باید این زمینه را ایجاد کنیم که بتوانیم گفتگو‌های بصیرت‌زا داشته باشیم.

معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه یادآور شد: امروز مساله مکتب اهل بیت (ع) در دنیا مشتری بسیاری دارد. یک سوم قدرت ما زیربنای فکری مکتب اهل‌بیت (ع) است. اسلام گنج عظیمی است که به ما قدرت می‌دهد.

لاریجانی در پایان این برنامه گفت: اولین دغدغه یک شیعه این است که حکومت مشروع است یا نه. اگر مشروع نباشد هرگونه همکاری با او تعاون به اسم بوده و جرم بزرگی است. ولی اگر مشروع باشد همه وظیفه دارند تا حد نیاز به آن کمک کنند که این مساله به معنی بیداری سیاسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا