آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی


آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی

فنچ پاکستانی یا فنچ چاشنی با نام علمی(Lonchura punctulata) به نام‌های فنچ ادویه‌ای،فنچ جوزهندی،مونیای سینه صدفی،مونیای خالدار شناخته می‌شود.

آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی


معرفی فنچ پاکستانی (فنچ چاشنی یا ادویه‌ای)

ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - فنچ پاکستانی یا همان فنچ چاشنی که نام علمی آن (Lonchura punctulata) است به نام‌های فنچ ادویه‌ای، فنچ جوزهندی، مونیای سینه صدفی، مونیای خالدار نیز نامیده می‌شود. نر وماده آن شبیه به هم هستند. نرها را از طریق آواز ضعیف‌شان و رقص‌های مخصوص جفت گزینی، می‌توان شناخت و برخی دیگر معتقدند که تشخیص جنسیت این پرنده از طریق شکل منقار و یا بزرگی سینه امکان پذیر است. اما این راه‌ها چندان قابل اعتماد نمی‌باشند.

این نژاد دارای بیش از دوازده زیر گونه‌است و زیرگونه فلیپینی آن راحت‌تر قابل تشخیص است. البته اخیراً این نژاد را با نژادهای دیگر مخلوط کرده‌اند واین امر باعث شده‌ است که یافتن نژاد خالص در فروشگاه‌های عرضه کننده پرندگان زینتی دشوار باشد. این فنچ در حالت اسارت به سادگی تکثیر نمی‌یابد.

فنچ پاکستانی بسیار آرام است و می توان به سهولت آن را به صورت مخلوط با دیگر فنچ‌های کوچک جثه نگهداری کرد. البته نباید محیط زندگی آن‌ها زیاد شلوغ باشد. فنچ پاکستانی به علت زیبایی و آواز زیباتر از فنچ زبرا، کم کم در حال جا افتادن در بین پرنده دوستان است.

آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی


فنچ پاکستانی، ادویه‌ای (چاشنی)

فنچ ها یکی از محبوب ترین پرندگان هستند. فنچ‌های پاکستانی برخلاف نامشان متعلق به سرزمین هند، چین و مالزی می‌باشند. آن‌ها پرندگانی آرام هستند که نگهداری از آن‌ها کار ساده‌ای است. فنچ پاکستانی آواز ملایمی دارد و پرنده‌ای پرجست و خیز است.

این پرندگان علاقه ای به قرار گرفتن در دست و یا پرواز خارج قفس (رها شدن در طبیعت) ندارند. آواز فنچ پاکستانی زیبا و دلنشین است. میانگین سایز فنچ پاکستانی 4 اینچ (در حدود 16/10 سانتیمتر) است.

غذای فنچ پاکستانی

برای تغذیه فنچ پاکستانی به شدت توصیه می‌شود که 60 الی 70 درصد از جیره غذایی آن‌ها از پلت‌های مخصوص باشد. از دانه‌های غنی شده در حد اعتدال استفاده کنید زیرا چربی آن‌ها بیشتر بوده و مواد مغذی آن‌ها کمتراز دانه های تازه است.

چند بار در هفته سبزی‌هایی به رنگ سبز تیره را به آن‌ها بدهید. به علاوه برش‌هایی از پرتقال و سیب، هویچ و سیب زمینی رنده شده که همگی باید تازه و تمیز باشند را به فنچ پاکستانی خود بدهید. باید به آن‌ها آب تازه و تصفیه شده بدهید و حتما آن را روزانه تعویض کنید. به هیچ وجه به پرنده خود آووکادو، دانه‌های میوه، شکلات، الکل و کافئین ندهید؛ زیرا این‌ها می‌توانند باعث مشکلات پزشکی جدی برای فنچ پاکستانی شوند.

پلت چیست؟

پلت کردن عبارت است از تبدیل غذاهای پودری یا آردی به قطعاتی با اندازه مشخص (عمدتا 4 تا 8 میلی متر).

آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی


تغذیه کردن فنچ پاکستانی (فنچ چاشنی)

اگر جیره غذایی فنچ‌تان فقط دانه می‌باشد، باید به تدریج پلت را جایگزین آن کنید. پلت‌ها یا دانه‌ها باید تازه و تمیز باشند. آب تازه و تصفیه شده را هم به طور روزانه در دسترس آن‌ها قرار دهید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه باید روزانه به آن‌ها داده شوند و باید بعد از 24 ساعت آن مقداری که نخورده‌اند را دور بریزید. فنچ ها تنوع و کیفیت در غذایشان را درک می‌کنند.

لانه فنچ پاکستانی

لانه فنچ پاکستانی به خوبی با آب و هوا و وضعیت دمایی خانه خو می‌گیرد ولی از تغییرات دمایی شدید پرهیز کنید. قفس باید بالاتر از کف اتاق قرار داده شود و اتاق باید به خوبی روشن بوده و از هر گونه آلودگی دور باشد. قفس مناسب این پرنده، مستطیل شکل است تا پرنده بتواند در آن پرواز کند و اندازه آن در حدود (طول = 61 و عرض =5/35 و ارتفاع=7/45 سانتیمتر) باشد.

فاصله میله‌های فلزی قفس نباید بیشتر از یک سانتیمتر باشد. چنین قفسی یک خانه خوب برای سه فنچ است. البته برای هر نوع حیوان خانگی باید سعی کنید بزرگترین زیستگاه را تهیه کنید. میله‌های نشیمنگاه مناسب برای پرنده باید در اندازه و شکل متنوع تهیه شود تا باعث ورزش کردن پاهای پرنده شده و از ورم مفاصل پرنده جلوگیری کند.

با یک سطح مشبک که بالاتر از سینی کف قفس قرار می‌گیرد پرنده را از فضولات خودش دور نگه دارید. کف قفس را با کاغذ یا هر چیز مناسبی که بتوان به راحتی سینی کف را تمیز کرد بپوشانید. برای جلوگیری از آلودگی غذا یا آب، آن‌ها را زیر میله‌های نشمن‌گاه قرار ندهید. برای سلامتی پرنده، صاحبان پرنده نباید از لوازم غیر چوبی و لوازمی که گازهای خطرناک از آن‌ها متصاعد می‌شود، استفاده کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از فنچ پاکستانی

قفس و کاور قفس. کاغذ یا پوشش کف قفس. پلت و دانه غنی شده. اسپری ارزن و نگه دارنده. ظرف‌های آب و غذا. غذا و سنگ‌ریزه. ظرف حمام پرنده. اسپری نظافت. ناخن گیر. ژل بند آوردن خون. ویتامین‌های مکمل. میله‌های نشیمن متنوع. شاخه‌های درخت متنوع. کتاب نگهداری فنچ.

آشنایی با فنچ پاکستانی یا چاشنی(ادویه‌ای) + عکس فنچ پاکستانی


موارد مهم برای پرورش فنچ پاکستانی

وضعیت زندگی: آن‌ها به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند برای همین باید به صورت جفت نگهداری شوند.

رفتار و تعاملات: فنچ های پاکستانی (فنچ های ادویه‌ای) هنگام شب در لانه میخوابند و روز خود را روی شاخه‌های بلند طی می‌کنند.

محل سکونت و نگهداری: قفس و میله‌های نشیمنگاه و سینی کف قفس باید حداقل هفته‌ای یک‌بار تمیز و ضدعفونی شوند.

غذا و آب باید و لوازم بازی: غذا و آب باید روزانه تعویض شوند. ظرف‌های غذا و آب و میله‌های نشیمنگاه و اسباب بازی‌ها وقتی که کهنه و آسیب دیدند باید تعویض شوند. مطمئن شوید که قفس و لوازم داخل قفس از سرب و روی یا حتی رنگ‌ها و پوشش‌های حاوی سرب و روی و همچنین گالوانیزه، نباشند؛ زیرا اگر توسط پرنده مصرف شوند می‌توانند مشکلات جدی پزشکی برای فنچ پاکستانی به وجود بیاورد.

نظافت و بهداشت: برای حمام کردن پرنده باید به طور منظم آب ولرم، تصفیه شده و کلریده در قفس قرار داده شود و بعد از حمام باید برداشته شود. این گزینه‌ای است که شما می‌توانید به جای تمیز کردن غبار پرنده با اسپری نظافت، از آب استفاده کنید. ناخن‌های پرنده باید توسط فردی مجرب کوتاه شوند تا پرنده به خودش صدمه نزند. لازم نیست پرهای پرنده را کوتاه کنید. می‌توانید با دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید که چه چیزی برای پرنده‌تان لازم است. بعد از دست زدن به قفس پرنده، دستان خود را بشویید.

علائم پرنده سالم: فنچ پاکستانی سالم، فعال، هوشیار و خوش مشرب است و سوراخ‌های بینی آن خشک و روشن می‌باشد. همچنین چشم‌های آن خشک و تمیز و مخرج آن تمیز می‌باشد. توجه کنید که منقار، پاها و پوست پاها عادی باشند. پرهای فنچ پاکستانی سالم صاف، مرتب و آراسته است.

مسایل عمومی مربوط به سلامتی فنچ پاکستانی

اگر مخرج پرنده آغشته به مدفوع است، این امرعلل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله آن‌ها تغییر در رژیم غذایی و یا انگل داخلی را می‌توان نام برد. بهتر است در این شرایط از صحت رژیم غذایی فنچ مطمئن شوید. مصرف میوه را کاهش دهید. به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید.

اسهال فنچ پاکستانی

اگر فنچ پاکستانی شما دچار اسهال شده است سعی کنید پرنده خود را سرگرم کنید، اسباب بازی جدید برایش فراهم کنید و به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید.

کندن پرها توسط فنچ پاکستانی

اگر فنچ پاکستانی اقدام به کندن پرهای خود می‌کند به دنبال درمان از طریق دامپزشک متخصص پرندگان باشید.

رسوبات سفید روی چشم، ران، ساق پاها و پنجه‌ها

اگر رسوبات سفید روی چشم، ران،ساق پاها و پنجه‌ها مشاهده کردید، فنچ پاکستانی شما دچار بیماری کنه (صورت و پاهای فلس دار و بیمار) شده است و باید فورا به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها، پرهای کرک شکل، ترشحات بینی

اگر فنچ پاکستانی شما دچار علائمی همچون از دست دادن اشتها، پرهای کرک شکل، ترشحات بینی شده است باید بدانید که دچار نوعی بیماری عفونی به نام Psittacosis شده است. به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه نمایید.

Psittacosis: نوعی بیماری عفونی مشترک بین پرندگان و انسان است.

بیماری‌های رایج در فنچ پاکستانی

تورم یا انباشتگی در ناحیه منقار خس خس سینه یا سرفه ترشحات چشم یا بینی پرکنی پرهای کرکی شکل پرهای کثیف اسهال یا تغییر رنگ مدفوع چشم های متورم یا قرمز نشستن روی کف زیستگاه توجه به یک پا (روی یک پا ایستادن) از دست دادن اشتها


اگر شما متوجه هر یک از این علایم شدید، لطفا با دامپزشک متخصص پرندگان تماس بگیرید.

منبع: parsipet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403