سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح جلسه اعضای این کمیسیون با رییس دانشگاه آزاد گفت: طهرانچی بر برخورد قاطع با مقصران حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان تاکید ویژه دارد.

میرحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج اظهار داشت: به دنبال حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد، مجلس کمیته ای را برای بررسی این حادثه تشکیل داد که عصر روز سه شنبه جلسه اعضای کمیته فوق، کمیسیون آموزش مجلس و دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد، در همین رابطه برگزار شد.

وی افزود: در جلسه فوق سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ و عوامل ناجا نیز حضور داشتند و طی آن گزارش رییس دانشگاه آزاد درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان این دانشگاه استماع شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه مهمترین سرفصل های گزارش رییس دانشگاه آزاد درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان چه بود؟ گفت: نخستین موضوع، فرسوده بودن اتوبوس حادثه دیده بود که بر اساس گزارش ارائه شده، این خودرو فرسوده بوده، معاینه فنی نداشته و از سوی دیگر راننده ای که در این حادثه فوت شده است نیز پیش از این به دلیل برخی از تخلفات و اعتراضات دانشجویان تذکراتی را دریافت کرده است.

میرزاده ادامه داد: موضوع بعدی مربوط به علت حادثه بود که نقص فنی اتوبوس، بریده شدن ترمز این خودرو و همچنین شیب غیر استاندارد مسیر مورد توجه قرار گرفت و همه سه مورد به عنوان دلایل حادثه ذکر شد.

وی تصریح کرد: همچنین از سوی پلیس راهور وجود برخی تجهیزات ساختمانی در حاشیه مسیر به عنوان عامل تشدید کننده حادثه معرفی شد. به عبارتی وجود این تجهیزات ساختمانی در حاشیه مسیر موجب افزایش خسارات به ویژه افزایش خسارات جانی شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: از سوی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد تاکید شد که پیمانکار مربوطه بر اساس قراردادی که با دانشگاه داشت، باید از اتوبوس هایی با برندهای معتبر استفاده می کرد که متاسفانه این اقدام را انجام نداده و اتوبوس های فرسوده را به کار گرفته بود. البته رییس دانشگاه آزاد تاکید داشت که از آبان ماه ضعف های پیمانکار شناسایی و به وی تذکراتی داده شده بود و حتی اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه ای جدید و خلع ید از پیمانکار وقت در دستور کار دانشگاه قرار داشته است که مستندات این موضوع را نیز ارائه کرد.

میرزاده اظهار داشت: در حوزه برخورد با عوامل و مقصران حادثه نیز رییس دانشگاه آزاد تاکید کرد که باید با مقصران در هر سمتی که هستند برخورد شود و درخواست نمایندگان درباره مجازات عاملان را به طور کامل تایید کرد. حتی دکتر طهرانچی اعلام کرد که مدیریت دانشگاه آزاد بلافاصله 5 مدیر ارشد این دانشگاه را از کار برکنار و پرونده را به دستگاه قضایی ارسال داشته تا برخورد قاطع قانونی با عوامل صورت گیرد.

وی افزود: همچنین تا این لحظه دو نفر از عوامل حادثه که پیمانکار وقت و مسوول تاسیسات وقت دانشگاه هستند، به دلیل این حادثه در بازداشت بوده و دانشگاه آزاد نیز از آنها شکایت کرده است.

تاکید رییس دانشگاه آزاد بر برخورد قاطع با مقصران حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان

عضو کمیسیون آموزش مجلس متذکر شد: همچنین در این جلسه از سوی ناجا تاکید شد که باید اقدامات لازم در جهت رفع نواقص مسیر در کمترین زمان ممکن انجام شود تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی در محیط دانشگاه نباشیم.

میرزاده ادامه داد: موضوع دیگری که در این جلسه از سوی کمیسیون آموزش با جدیت پیگیری شد، مربوط به نحوه رسیدگی به مجروحان حادثه است و ما تاکید داشتیم این افراد که همگی از دانشجویان هستند، نباید فراموش شده و باید امکانات لازم برای درمان آنها از سوی دانشگاه آزاد فراهم شود.

وی تاکید کرد: حتی برخی از خانواده های مجروحان عزیز درخواست کرده اند که فرزندانشان باید به بیمارستان های مجهزتر منتقل شوند و از رییس دانشگاه آزاد خواستیم که این درخواست نیز پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع بعدی در مورد جان باختگان حادثه بود. ما در این جلسه تاکید کردیم که دیگر نمی توانیم برای خانواده های این عزیزان کاری انجام دهیم، اما می توانیم در کنارشان باشیم و با آنها همدردی کنیم. لذا لازم است مدیریت دانشگاه آزاد به طور مرتب با خانواده های داغدار در ارتباط بوده و با آنها همدردی کند.

میرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه آیا در جلسه فوق بحثی پیرامون حادثه روز شنبه دانشگاه آزاد و ادعای برخورد خودروی رییس دانشگاه با تعدادی از دانشجویان مطرح شد؟ نیز گفت: این موضوع در جلسه امروز مطرح نشد و بیشتر گزارش رییس دانشگاه آزاد درباره علل وقوع حادثه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.