به گزارش افکارنیوز،

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران امروز سه‌شنبه تصمیم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خروج از «یونسکو» را به تمسخر گرفت.

ظریف با اشاره به توافقاتی که تا کنون دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از آن‌ها خارج شده نوشت: «بعد از برجام، توافق نفتا، پیمان ترنس-پسیفیک (TPP)، معاهده جوی [پاریس]و... رژیم ترامپ- همراه با رژیم اسرائیل- امروز رسماً از یونسکو خارج شدند. چیزی مانده که دولت ترامپ و رژیم دست‌نشانده‌اش از آن‌ها خارج شوند؟ شاید کلاً سیاره زمین!»

ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه (۱ژانویه ۲۰۱۹) با متهم کردن سازمان «آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» (یونسکو) به رویکرد‌های ضداسرائیلی رسماً از این نهاد بین‌المللی خارج شدند.

ایالات متحده گفته بود برای اینکه در یونسکو باقی بماند، خواستار «تغییرات بنیادین» در این سازمان، مخصوصا برنامه «میراث جهانی» آن است که بعضا اماکن مقدس در اراضی اشغالی را برخلاف خواسته و فشار‌های صهیونیست‌ها، میراث اسلامی و فلسطینی نامیده است.

رژیم صهیونیستی نیز طی سال‌های اخیر به دلیل قطعنامه‌های متعدد یونسکو در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت اشغالگری اسرائیل، از این سازمان خشمگین بود و بار‌ها تلاش می‌کرد با تهدید یا تطمیع کشور‌های عضو را از رای دادن علیه خود باز دارد.

کارشناسان، اما معتقدند که خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو تاثیر اقتصادی چندان مهمی روی این سازمان نمی‌گذارد، زیرا یونسکو از سال ۲۰۱۱ به‌دلیل انتخاب فلسطین به عنوان یک عضو دائم، که به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد، با کاهش بودجه از سوی واشنگتن و تل‌آویو مواجه شده بود.