هشدار جدی به فیتنس کاران


هشدار جدی به فیتنس کاران

استفاده از دستگاه جدید الکترو فیتنس بدون نظر پزشک صدمات جبران ناپذیری دارد


شهرآراآنلاین - زهیر موسوی، در قرن 21، بسیاری از مردم از مشکلات مرتبط با چاقی و بیماری‌های بافت همبند رنج می‌برند و در این راستا بدن‌سازی از دیرباز مورد توجه مردم و به ویژه جوانان برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام مطرح بوده است و در تمامی رشته‌های ورزشی نیز نمی‌توان منکر اهمیت آن شد اما در سال‌های اخیر فضای مجازی تأثیر بسیار زیادی بر توجه بیشتر جوانان به این ورزش داشته است و فرد زمان زیادی را صرف رسیدن اندام خود به وضعیت مطلوب می‌کند و گاه ساعت‌ها در باشگاه‌های بدن‌سازی مشغول ورزش است و هزینه‌های زیادی را نیز صرف مکمل‌هایی می‌کند که گاه برای سلامت انسان نیز خطرناک است.

کالری سوزی با ابداع جدید
اما با پیشرفت علم، این روزها در مشهد هم خبر از ورود وسیله‌ای جدید به نام EMS به گوش می‌رسد که می‌تواند تنها در 20 دقیقه به اندازه 3ساعت در سوختن کالری به فرد کمک کند که در این گزارش به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.
با دکتر الهه تیموری که علاوه بر تخصص در حوزه پوست و زیبایی یکی از کارشناسان در حوزه تناسب‌اندام است و مجموعه هوروتن را نیز در همین راستا تأسیس کرده است، مصاحبه‌ای ترتیب داده‌ایم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای تناسب‌اندام باید فرد یک مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهد تا به اصلاح سبک زندگی منجر شود یعنی فرد باید حتما توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی و ورزش داشته باشد. در کنار آن دستگاه‌های کمک لاغری نیز لازم است.

اولین مجموعه خدمات ورزشی پزشکی
وی افزود: برای تکمیل خدمات در تناسب‌اندام، مجموعه هوروتن در سال 1396 افتتاح شد و سعی شد تمام خدمات برای لاغری ازجمله الکترو فیتنس را در این مجموعه قرار دهم این اولین مجموعه‌ای است که خدمات پزشکی ورزشی را به‌صورت یکپارچه انجام می‌دهد.
تیموری در مورد دستگاه‌های الکترو فیتنس EMS گفت: دستگاه‌های EMS در ابتدا برای اهداف فیزیوتراپی و درمانی مورد استفاده قرار گرفتند و سپس در حوزه ورزش به خصوص برای تمرینات فشرده ورزشکاران حرفه‌ای مورد استفاده قرار گرفتند. همه می‌دانیم که حرکت عضلات در نتیجه فرمان الکتریکی ضعیفی از سوی مغز است و از طریق اعصاب حرکتی به عضلات رسیده و سبب انقباض آن‌ها می‌شود. انقباض عضلانی همچنین می‌تواند بر اثر ارسال جریان الکتریکی از طریق پدهای پوستی نیز ایجاد شود. این جریان‌ها با دستگاه‌های EMS تولید می‌شوند.

شاهکار EMS
وی در مورد چگونگی تمرینات EMS نیز تصریح کرد: الکترودهای ایجاد‌کننده جریان الکتریکی در یک جلیقه شلوار تعبیه شده‌اند که در طی تمرینات ای ام اس آن را به تن می‌کنیم. آن‌ها به‌گونه‌ای هستند که می‌توانند جریان الکتریکی را به گروه‌های مختلف عضلات برسانند. بر اساس نوع برنامه تمرینی، عمق نفوذ و شدت جریان تنظیم می‌شود و حرکات ورزشی زیر نظر مربی آغاز می‌شود. این کارشناس ادامه داد: این تمرینات اگرچه به ظاهر ساده به نظر می‌رسند ولی به‌ اندازه‌ای سنگین هستند که افراد معمولی به سختی می‌تواند با یک وزنه ۵کیلوگرمی ورزش کنند. طول جلسه تمرین حدود ۲۰ تا ۲۵دقیقه است و بسته به هدف تعیین شده و ورزشی تمرینات الکتروفیتنس می‌توانند با ورزش‌های گوناگون ترکیب شوند.

درگیری 90درصدی فیبرهای عضلانی
تیموری در پاسخ به این سؤال که اثربخشی الکتروفیتنس نسبت به تمرینات رایج با وزنه چگونه است نیز گفت: یک جلسه تمرین کامل الکترو‌فیتنس بیش از ۹۰% فیبرهای عضلانی را به صورت هم زمان درگیر می‌کند. با تنظیم عمق نفوذ جریان می‌توان عضلات عمیق‌تر را نیز کار گرفت به طوری که رشد عضلات می‌تواند چندین برابر تمرینات مرسوم بدن‌سازی باشد.

بی‌تحرکی‌85 درصد جامعه
وی در ارتباط با مزایای تمرین با الکترو‌فیتنس اظهار کرد: بیش از ۸۵درصد افراد جامعه تحرک کافی در طول زندگی خود ندارند و مهم‌ترین عامل در این باره نداشتن وقت و یا عادت کردن به زندگی ماشینی است. الکتروفیتنس به دلیل وقت کمی که از فرد می‌گیرد انگیزه او را برای ادامه تمرینات بالا می‌برد، از طرفی انجام آن بسیار ساده‌تر از ورزش‌های سنتی است که به‌شدت از طرف عموم جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد.
مؤسس مجموعه هوروتن اضافه کرد: همان‌طور که گفته شد اثربخشی الکتروفیتنس چندین برابر ورزش‌های متداول است. رشد سریع عضلات یا هایپرتروفی و حفاظت از مفاصل به خصوص در افراد مبتلا به کمردرد یا ساییدگی مفصل با الکتروفیتنس امکان‌پذیر است.

راحت و سریع
تیموری در مورد رسیدن به وزن دلخواه به‌وسیله دستگاه الکترو‌فیتنس نیز اظهار کرد: الکترو‌فیتنس صرفا یک دستگاه شبیه‌ساز ورزشی است که همان نتیجه‌ای که از ورزش به دست می‌آورید با الکتروفیتنس نیز به دست می‌‌آورید فقط راحت‌تر و سریع‌تر.
خطرناک برای بیماران
تیموری در مورد محدودیت‌های استفاده از این دستگاه نیز گفت: الکترو‌فیتنس محدودیت سنی ندارد و همه افراد بالغی که از نظر جسمی سالم هستند می‌توانند از الکتروفیتنس استفاده کنند. این دستگاه به خصوص برای افراد مبتلا به کمردرد یا ساییدگی مفصل یا دارای محدودیت‌های حرکتی و خانم‌های تازه زایمان کرده ایده‌آل است. ولی افراد مبتلا به صرع، افراد دارای بیماری‌های قلبی، افراد دارای بیماری‌های انعقاد خون و واریس‌های شدید و عمقی و خانم‌های باردار نباید از این دستگاه استفاده کنند.

الکتروفیتنس فقط با پزشک
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید حتما کاربران آن را مورد توجه خود قرار دهند این است که الکتروفیتنس حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود زیرا در‌غیراین‌صورت شاید فرد دچار صدمات جبران‌ناپذیری شود. وی با اشاره به دستگاه‌های مرکز هوروتن اظهار کرد: ما دستگاه‌ ای‌فیت مدل ۲۰۸۰ را استفاده می‌کنیم. دستگاه‌های رایج الکترو فیتنس در ایران برندهای مختلفی مانند xbody و میها بادی تک دارند و ما به دلیل مزیت‌های منحصربه‌فرد ای‌فیت نسبت به سایر برندها مانند ایکس بادی میها بادی تک ما این دستگاه را انتخاب کردیم.

بالاترین تأییدیه
تیموری افزود: مسئولیت ارتقا و حفظ سلامت مصرف‌کنندگان در آمریکا به عهده سازمان غذا داروی آمریکا FDA است. به بیان دیگر تمام محصولات پزشکی، دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی که قصد ورود به بازار آمریکا را دارند باید تأییدیه این سازمان را دریافت کنند. این گواهی‌نامه به مدت یک سال صادر می‌شود و FDA همواره بازبینی محصول را ادامه می‌دهد تا مجددا تأییدیه صادر نماید. از آنجایی که در آمریکا سختگیرانه‌ترین استانداردها در این موارد اعمال می‌‌شوند داشتن گواهی‌نامه نشان از بالا بودن کیفیت محصول دارد و باعث اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود و محصول مرکز ما نیز همین گواهی‌نامه را دارد البته این دستگاه دارای گواهی‌نامه‌های مختلف از سازمان‌های معتبر جهانی نیز هست.
تیموری اضافه کرد: ویژگی مهم دستگاه ای‌فیت این است که نیاز انرژی دستگاه و عملکرد خروجی آن می‌تواند به حداقل برسد؛ به عبارت دیگر خروجی دستگاه حتی زمانی که در بالاترین حد کارایی قرار دارد، حداکثر سه‌و‌نیم وات است. این کمپانی با سابقه طولانی در ساخت دستگاه‌های پزشکی برای اهداف مختلف دستگاه‌های متفاوتی را طراحی کرده است.

درمان آسیب‌های ستون فقرات
این پزشک گفت: یکی از کاربردهای مهم این دستگاه قابل‌استفاده‌بودن آن در توان‌بخشی بدن است. ایفیت نه‌تنها برای ورزش و تفریح بلکه برای درمان و جلوگیری از ضعف عضلات ستون فقرات و بالا‌بردن قدرت عضلانی و درمان آسیب‌ها استفاده می‌شود. دستگاه ورزشی ایفیت الکترودهای جداگانه برای عضلات شکم، سینه، پشت، کمر، باسن، پشت و جلو بازو دارد. همچنین یک جفت الکترودهای مجزا برای ساق پا دارد که یکی از مزیت‌های این دستگاه به‌شمار می‌رود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این دستگاه برای چند کاربر تعریف شده نیز بیان کرد: در حالت dual دستگاه ایفیت قابلیت استفاده همزمان برای ۲ کاربر است که باعث ایجاد حس رقابت و نشاط و شادی بیشتر میشود.

تخفیف‌های باورنکردنی
تیموری در پایان خاطرنشان کرد: گرفتن نتیجه رضایت‌بخش در استفاده از دستگاه‌های الکتروفیتنس، به عوامل زیادی ازجمله تبحر مربی، پیگیری مناسب کاربر، رعایت رژیم غذایی و نظارت پزشکی بستگی دارد. در مرکز هوروتن برای گرفتن بهترین نتیجه علاوه‌بر درنظر‌گرفتن تمام عوامل فوق، هدایای مختلفی نیز تقدیم کاربران می‌شود.
وی افزود: به‌گونه‌ای که فرد یک کارت میهمان دریافت می‌کند که می‌تواند آن را به یکی از دوستانش هدیه دهد. یک جلسه رایگان از دستگاه استفاده می‌کند.همچنین با افزایش تعداد جلسات مورداستفاده، هزینه دوره هم کاهش می‌یابد.مؤسس مرکز هوروتن درمورد هزینه استفاده از این وسیله ورزشی نیز گفت: هزینه استفاده برای شهروندان بین 60تا 100هزار تومان است و همان‌طور که اشاره شد، براساس شرایط مختلف همچون کاهش وزن به کاربر تخفیف داده می‌شود. البته مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس hoortanclub @ در اینستاگرام مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس