بیست دلیل امیدواری به آینده ترکیه


ترکیه کشوری است که این روزها به یکی از مکان های پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان تبدیل شده. یکی از نگرانی های ایرانیان از آینده ترکیه مربوط به دولت این کشور است. در ادامه مطلب، 20 دلیل برای امیدواری به سیستم مدیریت حاکم ترکیه را نوشته ایم.

ترکیه کشوری است که این روزها به یکی از مکان‌های پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان تبدیل شده. یکی از نگرانی‌های ایرانیان از آینده ترکیه مربوط به دولت این کشور است. در ادامه مطلب، ۲۰ دلیل برای امیدواری به سیستم مدیریت حاکم ترکیه را نوشته‌ایم.

1- تولید ناخالص ملی ترکیه در سال ۲۰۱۳ حدود یک تریلیون و یکصد میلیارد دلار بوده است.

2- اردوغان باعث جهش چشمگیر کشورش از رتبه ۱۱۱ دنیا به رتبه ۱۶ با میانگین سالانه ۱۰ در صد بوده است و این یعنی ورود این کشور به گروه ۲۰ (G-20) بیست کشور قدرتمند دنیا.

3- اردوغان وعده داده در سال ۲۰۲۳ در میان پنج قدرت اقتصادی و سیاسی اول دنیا باشد.

4- فرودگاه بین المللی استانبول بزرگترین فرودگاه در اروپاست و در هر روز ۱۲۶۰ هواپیما در آن می‌نشیند و این علاوه بر فرودگاه دیگر استانبول یعنی صبیحه است که نصف این تعداد را می‌پذیرد.

بیست دلیل امیدواری به آینده ترکیه

5- هواپیمایی ترکیه به مدت سه سال متوالی به عنوان بهترین خطوط هوایی در جهان انتخاب شده است.

6- در مدت ده سال در ترکیه دو میلیارد و هفتصد و هفتاد ملیون درخت و گیاه میوه دار کاشته شده است.

7- ترکیه برای اولین بار در دوران یک دولت مدنی توانسته اولین تانک مسطح و اولین نفربر هوایی و اولین هواپیمای بدون سرنشین و اولین ماهواره نظامی جدید چندکاره بسازد.

8- اردوغان در مدت ده سال ۱۲۵ دانشگاه جدید و ۱۸۹ مدرسه و ۵۱۰ بیمارستان و 169 هزار کلاس جدید که تعداد دانش آموزان آن از ۲۱ نفر تجاوز نمی کند ساخته است.

9- هنگامی که بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا وجود داشت، دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی شهریه‌های‌شان را بالا بردند در حالی که اردوغان دستور داد که آموزش در همه دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه رایگان و به عهده دولت باشد!

10- ده سال گذشته درآمد هر فرد در ترکیه۳۵۰۰ دلار در سال بود که سال ۲۰۱۳ این مقدار به ۱۱۰۰۰ دلار افزایش یافت و این بالاتر از درآمد یک شهروند فرانسوی در کشورش است و ارزش پول ملی ترکیه را ۳۰ برابر کرد.

11- در ترکیه تلاش دولت این است که تعداد دانشمندان در عرصه تحقیق و پژوهش را تا سال ۲۰۲۳ به 300 هزار نفر برساند!

بیست دلیل امیدواری به آینده ترکیه

12- در ترکیه حقوق و دستمزدها افزایش یافت و حداقل حقوق برای یک کارمند تازه کار از ۳۴۰ لیره به ۹۵۷ لیره ارتقا پیدا کرد و میزان بیکاری از ۳۸% به ۲% کاهش یافت.

13- در ترکیه بودجه آموزش و بهداشت از بودجه امور دفاعی بیشتر شد و یک معلم به اندازه یک پزشک حقوق دریافت می‌کند.

بیست دلیل امیدواری به آینده ترکیه

14- در ترکیه ۳۵ هزار مرکز آزمایشگاهی و فناوری و پایگاه کلامی جدید احداث شده است.

15- اردوغان کسری بودجه که بالغ بر ۴۷ ملیارد دلار بود را جبران کرد و آخرین بدهی خارجی به بانک جهانی که ۳۰۰ ملیون دلار بود را در ماه ژوئن گذشته تسویه کرد. و همین ترکیه به همین بانک جهانی ۵ میلیارد قرض داد و اردوغان ۱۰۰ میلیارد را در خزانه این بانک ودیعه گذاشت.

16- صادرات ترکیه تا ده سال پیش ۲۳ ملیارد بود و اکنون به۱۵۳ ملیارد رسیده که این صادرات به ۱۹۰ کشور می‌رود که بیشتر آن اتومبیل و پس از آن وسایل الکترونیکی است.

17- دولت اردوغان نقش پررنگی در بازیافت ایفا می‌کند. جمع آوری زباله‌ها و استفاده از آنها در تولید انرژی و برق نمود این حرکت است. به طوری که یک سوم ساکنان ترکیه از آن استفاده می‌کنند و برق به ۹۰% خانه‌های ترکیه در شهرها و روستاها رسیده است.

18- شهر استانبول در طول کمتر از ۱۰ سال از رتبه ۳۰ به رتبه ۵ شهر اول جذب توریست دنیا ارتقا یافت و همچنین کشور ترکیه بیشترین رشد را در طول ۷ سال گذشته در جذب توریست در بین کشور های دنیا داشته است. یکی از نکات جالب راجع به این کشور این است که مقصد اول مسافرت‌های خارجی کشور های اسکاندیناوی اکنون ترکیه است.

بیست دلیل امیدواری به آینده ترکیه

19- صنعت پوشاک ترکیه اکنون پس از ایتالیا در مقام دوم از لحاظ صادرات قرار دارد و اگر این روند همین طور ادامه یابد در چند سال آینده ایتالیا را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

20- کشور ترکیه عضو ناتو است و اعضای ناتو اکنون موظف‌اند در صورت بروز هر تهدیدی علیه ترکیه وارد صحنه شوند.



1397/10/10 | کد مطلب: 4382


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...