نتیجه بازشماری آرا در انتخابات سال 88/ آرای موسوی در تهران چقدر تغییر کرد؟


نتیجه بازشماری آرا در انتخابات سال 88/ آرای موسوی در تهران چقدر تغییر کرد؟

بازشماری آرا در چند استان پیشنهاد شده از سوی ستاد آقای رضایی انجام شد، اما تغییر محسوسی در آرای وی و دیگر کاندیداها ایجاد نشد.

به گزارش شمانیوز: با تأیید صحت انتخابات ریاست جمهوری 88 توسط شورای نگهبان در نهم تیرماه پرونده این انتخابات بسته شد. در فاصله بین برگزاری انتخابات تا تأیید انتخابات، اعتراضاتی از سوی برخی از کاندیداها مطرح شد و شورای نگهبان مهلت 5 روزه دریافت شکایات را یکبار تمدید کرد تا کاندیداها بتوانند شکایات خود را مطرح کنند.

پس از پایان این مهلت، شورای نگهبان برای رفع شبهات و ایجاد اطمینان بیشتر، آمادگی خود برای بازشماری 10 درصد صندوق‌های رأی را اعلام کرد و برای ایجاد اطمینان بیشتر در میان مردم و هواداران نامزدهای انتخابات، بازشماری آرای 10 درصد از صندوق‌های آرا را - که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند- در مقابل دوربین‌های صدا و سیما انجام داد.

با هدف اعتمادسازی هرچه تمام تر و جلب اطمینان کامل مردم بویژه هواداران کاندیداها و در پی اعتراض‌های برخی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نتایج اعلام شده، شورای نگهبان 10 درصد از صندوق‌های اخذ رأی در سراسر کشور را بازشماری کرد.

عباسعلی کدخدایی در سال 93 به اتفاقات مربوط به بازشماری آرا در سال 88 پرداخت و در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ما پیشنهادمان این بود که به صورت رندومی یا هر صندوقی که کاندیداها می‌گویند در استان‌های مختلف تقلب شده است شماره آن و مستندات خود را ارائه دهند و ما در حضور نمایندگان آنها صندوق‌ها را بازشماری می‌کنیم؛ اگر تغییر محسوسی نداشت، شما باید نتیجه انتخابات را قبول کنید و اگر تغییر محسوسی داشت ما می‌رویم بقیه صندوق‌ها را نیز بازشماری می‌کنیم و این را قبول نمی‌کردند و می‌گفتند همه صندوق‌ها که ما گفتیم امکانپذیر نیست، حتی آقای محسن رضایی که به جلسه شورای نگهبان آمد. تنها نامزد معترض بود که آمد و همه حرف‌های خود را زد. اول تعداد زیادی از صندوق‌ها را مطرح کرد که گفتیم امکانپذیر نیست، اما برای اطمینان گفتیم یک تعداد از صندوق‌ها را در استان‌های مختلف به ما شماره بدهید تا در حضور نمایندگان خودتان بازشماری کنیم، اگر تغییر محسوس به نفع شما داشت همه را بازشماری می‌کنیم، چند استان رفتیم و نمایندگانی از سوی ستاد آقای رضایی معرفی شدند و در حضور دوربین‌های صدا و سیما بازشماری شد و تغییر محسوسی نداشت، حتی در جاهایی یک یا دو رأی از ایشان کم شد که طبیعی بود. در این فاصله آقای رضایی اعلام کرد که نیازی به بازشماری نمی‌بینم.[1]

بازشماری آرا در سال 88 به چه روشی انجام شد؟

کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان، با بیان اینکه بازشماری آرا درهمه مناطق بصورت تصادفی انجام گرفت، می‌گوید: براین اساس هرگونه اشتباه کلانی در شمارش آرا معلوم می‌شود. شورای نگهبان تصمیم گرفته است تا فراتر از وظایف قانونی‌اش و برای اعتمادسازی هواداران نامزدهای معترض، این اقدام را در دستور کار قرار دهد. شیوه نمونه گیری در این بازشماری تصادفی، خوشه‌ای است؛ یعنی شورای نگهبان تصمیم گرفت تا به جای انتخاب 10 درصد از جامعه آماری کل صندوق‌های رأی، این جامعه آماری را به مناطق مختلف تقسیم کرده و سپس 10 درصد از صندوق‌های هریک از این مناطق را بصورت تفکیکی بازشماری کند. روند بازشماری با حضور نمایندگان و ناظرانی از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور، فرمانداری تهران و همچنین هیات اجرایی انتخابات برگزار شد. در برخی از حوزه‌های بازشماری آرا، نمایندگانی از شورای شهر تهران، رسانه‌ها و دیگر مراکز نیز حضور داشتند. نامزدها بنا بر اعلام قبلی شورای نگهبان می‌توانستند در مکان بازشماری آرا، حاضر شده و بر این روند نظارت داشته باشند. صندوق‌های منتخب برای بازشماری، 10 درصد تعداد کل صندوق‌های هر منطقه را شامل می‌شد که به طور تصادفی انتخاب شده بودند.

چه تغییری در آرا ایجاد شد؟

بازشماری صندوق‌های اخذ رأی، از صبح روز 8 و 9 تیر 1388 در ستادهای برگزاری انتخابات شهر تهران با حضور نمایندگان و ناظرانی از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور، فرمانداری تهران و هیات اجرایی انتخابات و همچنین با حضور ائمه جمعه در مقابل دوربین‌های صدا و سیما آغاز شد. برخی از نتایج به دست آمده از این بازشماری به شرح زیر است:

در استان مازندران، با شمارش دوباره صندوق‌های رأی، نتیجه آن تغییری نکرد.

در نتیجه بازشماری صندوق‌های رأی در شهرستان جیرفت که با حضور نمایندگان برخی از کاندیداها انجام شد، آرای احمدی‌نژاد 12 رأی افزایش، آرای موسوی پنج رأی کاهش، آرای کروبی یک رأی کاهش و آرای رضایی سه رأی افزایش داشت.

آرای احمدی‌نژاد طی بازشماری 10 درصد از صندوق‌های اخذ رأی منطقه 17 شهر تهران افزایش و آرای موسوی کاهش یافت. بازشماری 10 درصد از آرای مأخوذه در شهرستان کوهدشت لرستان که با حضور نمایندگان ستادهای محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی انجام شد، هیچ تغییری در آرای نامزدهای انتخاباتی صورت نگرفت.

همچنین هیچ مغایرتی در شمارش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان گرگان وجود نداشته است. تنها چهار عدد رأی از آرای باطله به مجموع آرای محسن رضایی افزوده شده است.

در پی بازشماری 10 درصد صندوق‌های اخذ رأی در شهرستان زرند نیز هیچ مغایرتی مشاهده نشد. نمایندگان احمدی‌نژاد و رضایی نیز در این بازشماری حضور داشتند که در نتیجه آرای محمود احمدی نژاد یک رأی افزایش، آرای موسوی دو رأی کاهش، آرای کروبی یک رأی کاهش و در آرای رضایی تغییری حاصل نشد.

همچنین نتیجه بازشماری صندوق‌های رأی در استان کرمان نیز به طور محدودی آرای احمدی نژاد افزایش یافت. با بازشماری 10 درصد شعب اخذ رأی موجود در شعب کرج هم تغییر محسوسی در نتایج انتخابات این شهرستان مشاهده نشد. در اسلامشهر، رباط کریم، ری، سربیشه، ارسنجان و... نیز هیچ تغییری در آرا ایجاد نشد.[2]

آرای موسوی در تهران چقدر تغییر کرد؟

حسین طلا، فرماندار وقت تهران در سال 88، درباره بازشماری آرای کاندیداها در تهران می‌گوید: شورای نگهبان به ما اعلام کرد که 10 درصد از صندوق‌ها بازشماری شود. ما هم از ستادهای 4 کاندید دعوت کردیم که برای نظارت بر بازشماری بیایند. از طرف ستاد آقای میرحسین موسوی و کروبی کسی فرستاده نشد، اما ستاد اقای احمدی‌نژاد و محسن رضایی نمایندگان خودشان را فرستادند. ما باز هم از شورای شهر و شورای عالی استان‌ها درخواست کردیم نماینده‌ای برای نظارت بر شمارش ارسال نمایند. آقای چمران به همراه تیمش برای نظارت آمدند.

در بازشماری مجدد صندوق‌ها 430 هزار رأی بازشماری شد. در بازشماری مجدد از این تعداد رأی، 286 رأی میرحسین موسوی پایین آمد. رأی محسن رضایی نیز 18 عدد بالا رفت و رأی آقای احمدی نژاد نیز 9 رأی پایین آمد. این در حالی است که آقای میرحسین در تهران نسبت به آقای احمدی نژاد رأی بالاتری داشت.[3]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا