در مورد قرص پریناتال چه می دانید؟ آیا تا به حال از این دارو استفاده کرده اید؟ آیا با عوارض و نحوه مصرف آن آشنایی دارید؟ قطعا اگر در دوران بارداری به سر می برید یا این دوران را گذرانده اید، با این قرص مولتی ویتامین آشنایی دارید. آیا غیر از دوران بارداری هم میتوان این دارو را مصرف کرد؟ در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی قرص پریناتال خواهیم پرداخت و در مورد فواید این مولتی ویتامین برای جنین و مادر صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد ترکیبات قرص پریناتال ، اطلاعات مفیدی را ارائه خواهیم داد.

قرص پریناتال چیست؟

از جمله قرص هایی که برای زنان باردار و شیرده، مفید است میتوان به قرص پریناتال اشاره کرد. این قرص، یک قرص مولتی ویتامین است که نیاز بدن به 13 نوع از ویتامین ها و مواد معدنی را برطرف می کند. متخصصان توصیه می کنند که مصرف این دارو را از ماه چهارم بارداری شروع کرده و تا پایان دوران شیردهی ادامه دهید.

قرص پریناتال؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص پریناتال

از جمله فواید مصرف این دارو این است که خطر بروز اختلالات مغزی و نخاعی در جنین را به حداقل می رساند. همچنین باعث تقویت شدن سیستم عصبی جنین می گردد. در ادامه به بررسی چند فایده مهم این قرص خواهیم پرداخت:

باعث تکامل یافتن بهتر جنین می شود باعث رشد سالم تر جنین می شود باعث افزایش سلامت استخوان جنین و مادر می شود رشد و نمو جنین را سریع تر می کند انرژی و قدرت بدنی مادر را افزایش می دهد سیستم ایمنی مادر و نوزاد تقویت می شود

قرص پریناتال؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص پریناتال

ترکیبات قرص ویتامین پریناتال

همانطور که در اول این مقاله اشاره شد، 13 نوع ویتامین و ماده معدنی در این قرص یافت می شود که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم:

فولیک اسید

همانطور که می دانید همه پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار از همان ماه های اولیه بارداری مصرف فولیک اسید را شروع کنند. زیرا باعث کاهش خطر نواقص لوله عصبی جنین می شود. هر زن بارداری باید روزانه 400 الی 800 میلی گرم از این ماده معدنی را دریافت کند. این مقدار هم می تواند از طریق رژیم غذایی و هم از طریق مکمل ها تامین شود.

آهن

تمام زنان 19 ساله تا 50 ساله باید روزانه 18 میلی گرم آهن مصرف کنند و هر زن بارداری باید در طول این دروان، باید مصرف آهن خود را تا 27 میلی گرم افزایش دهند.

شاید برایتان سوال باشد که آیا پس از سن 50 سالگی نیازی به مصرف آهن نیست؟ خیر، این زنان هم نیاز به مصرف آهن دارند ولی با میزان کمتر، یعنی چیزی در حدود 8 میلی گرم.

آیا اگر بیش از این میزان، مصرف گردد باعث بروز مشکل و عوارضی در بدن می شود؟ بله، اگر در مصرف آهن، افراط شود، می تواند باعث بروز یبوست، تهوع و اسهال گردد. اگر میزان مصرف آهن خیلی زیاد باشد، حتی می تواند باعث مرگ شود.

قرص پریناتال؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص پریناتال

کلسیم

زنان و مردان بالغ بین 19 تا 50 ساله و زنان باردار، نیاز به مصرف 1000 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه دارند. مردان بالای 51 ساله نیز نیاز به مصرف 1000 میلی گرم کلسیم در روز دارند. اما زنان بالای 51 ساله، باید کلسیم بیشتری مصرف کنند و میزان مصرف این افراد باید حدود 1200 میلی گرم در طی روز باشد.

میزان کلسیم موجود در مولتی ویتامین پریناتال ، حدود 200 الی 300 میلی گرم است. شما باید بقیه کلسیم مورد نیاز بدنتان را از رژیم غذایی تان، تامین کنید. دقت کنید که نباید انتظار داشته باشید که مولتی ویتامین پریناتال ، کلسیم بدنتان را تامین کند. در صورت متکی بودن به این مولتی ویتامین، مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان شما را تهدید خواهد کرد.

از جمله مواد معدنی دیگری که در این مولتی ویتامین یافت می شود شامل:

ویتامین D به اندازه 400 واحد ویتامین ث چیزی در حدود 70 میلی گرم تیامین به اندازه 3 میلی گرم ریبوفلاوین، 2 میلی گرم نیاسین چیزی در حدود 20 میلی گرم ویتامین B12، 6 میکرو گرم ویتامین E به اندازه 10 میلی گرم روی، 15 میلی گرم ید، 150 میکروگرم

عوارض پریناتال

تنها عارضه ای که تا به حال برای این دارو، گزارش شده است، داشتن اندکی حالت تهوع است.

نحوه مصرف مولتی ویتامین پریناتال در دوران بارداری

حتما این دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید. معمولا پزشکان به شما توصیه می کنند که یک عدد در روز و به همراه غذای خود آن را مصرف کنید. این مولتی ویتامین از ماه چهارم بارداری تجویز می شود.

قرص پریناتال؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص پریناتال

تداخلات دارویی مولتی ویتامین پریناتال

اگر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت وجود اختلال با مولتی ویتامین پریناتال ، مراقبت های لازم را انجام دهد و دوز مناسبی برایتان تجویز کند.

راهنمای داخل جعبه دارو را نیز به دقت بخوانید و از اختلالات دارویی و غذایی ذکر شده مطلع شوید.

گاهی مصرف همزمان داروها، بر روی هم اثرات نامطلوبی می گذارد که از جمله این موارد میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:

تاثیر دارو را کاهش می دهد عوارض دارو را افزایش می دهد در روند جذب دارو اختلالاتی را به وجود می آورد

تصورات غلط در مورد مولتی ویتامین پریناتال

بر طبق گفته بعضی از مصرف کنندگان مولتی ویتامین پریناتال ، این دارو باعث تقویت و ضخیم شدن موها می گردد و باعث می شود که ناخن هایی سالم تر و زیباتر داشته باشند. اما بر طبق گفته کلینیک مایو، این گفته درست نیست و تاثیر بسزایی صرفا برای مو و ناخن ندارد.