ادامه تنش در روابط روسیه و اوکراین


روسیه با اعمال محدودیت‌هایی برای ورود برخی کالاهای اوکراینی به این کشور، تحت کنترل قرار گرفتن منطقه خاکستری در دونباس (شرق اوکراین) از سوی نیروهای دولتی اوکراینی را اقدامی تحریک‌آمیز، خطرناک و در جهت شکست روند صلح نامید.

روسیه با اعمال محدودیت‌هایی برای ورود برخی کالاهای اوکراینی به این کشور، تحت کنترل قرار گرفتن "منطقه خاکستری" در دونباس (شرق اوکراین) از سوی نیروهای دولتی اوکراینی را اقدامی تحریک‌آمیز، خطرناک و در جهت شکست روند صلح نامید.
به گزارش رجانیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه، اظهارات مقامات کی‌یف درباره اینکه گویا کنترل "منطقه خاکستری" (منطقه بی‌طرف) در دونباس (در شرق اوکراین) در دست نیروهای دولتی قرار گرفته را تحریک آمیز و اقدامی در جهت شکست روند صلح نامیده است.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرده، سخنان "یوری بیریوکوف" مشاور رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اینکه منطقه خاکستری یا همان منطقه بی‌طرف در دونباس به تازگی تحت کنترل نیروهای دولتی قرار گرفته، سیاستی بسیار تحریک آمیز است.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: «نزدیک شدن نیروهای دولتی اوکراینی به مواضع شبه نظامیان جدایی طلب دونباس که در نتیجه گرفتن منطقه خاکستری به وجود می آید، بسیار خطرناک است و امکان درگیری نظامی مستقیم بین دو طرف مناقشه را افزایش میدهد. ضمن اینکه این منطقه خاکستری در نتیجه توافقات سال 2016در برلین بین رهبران کشورهای عضو "گروه نورماندی" به وجود آمده بود در اختیار گرفتن آن اقدامی تحریک‌آمیز و در جهت شکست روند صلح است.»
در این بیانیه یادآوری شده که متاسفانه ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا به این مسئله واکنشی نشان نداده‌اند و این مسئله در گزارشات آنها ذکر نشده، در حالی که این اقدام کی‌یف می‌بایست مورد ارزیابی واقع بینانه از سوی ناظرین اروپایی قرار می‌گرفت.
علاوه بر این، "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه قانون مربوط به «مناطق مجاور اوکراین» را امضاء کرد که بر اساس آن، مرزهای دریایی این کشور گسترش یافته است. به گفته مقامات کی‌یف، این قانون با هدف جلوگیری از عملیات قاچاق کالا و عبور و مرور غیرقانونی بین بنادر منطقه دونتسک و شبه جزیره کریمه صورت گرفته است.
از سوی دیگر دولت فد راسیون روسیه نیز محدودیت‌های جدیدی برای ورود محصولات صنعتی، کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی از اوکراین اعمال کرده است.
"دمیتری مدویدف" نخست وزیر روسیه روز گذشته حکم مربوط به ممنوعیت واردات کالاهای تولید شده در اوکراین را امضاء کرد. در دفتر مطبوعاتی کابینه وزراء اعلام شد که روسیه ممکن است از این تحریم‌ها صرف‌نظر کند، اگر مقامات کی‌یف هم ممنوعیت ورود کالاهای روسی به خاک اوکراین را لغو کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا