در حال حاضر شرکت های با وجود گرانی و افزایش فشار اقتصادی بر مردم شگردهایی همچون تحویل بن سبد کالا و برنده شدن در قرعه کشی برای کلاهبرداری استفاده می کنند و دستگاه های نظارتی همچنان نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند، زیرا این موضوع اتفاق تازه ای نیست و پیش از این نیز بارها رسانه ها به آن پرداخته بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با افزایش گرانی و کاهش تقاضا برای خرید کالا شگردهای جدیدی از سواستفاده شرکت ها آغاز شده است که با ارسال پیامک (به شماره 50002217348) یا تماس تلفنی به مردم در ابتدا اعلام می کنند که در قرعه‌کشی پنل مخابرات به صورت رندم برنده شده اید و برای دریافت سبدکالای خود ثبت نام کنید و در زمان ثبت نام از فرد خواسته می شود از شرکت اسپانسر(کالای سبز) خرید کنند و پس از خرید در قرعه کشی سه دستگاه خودرو بین 5 نفر شرکت داده خواهید شد. در این فرایند با توجه به اینکه به روش های مختلف افراد را برای ثبت نام تحریک می کنند، بسیاری ثبت نام می کنند، برای نمونه در یک تماس تلفنی کارمند این شرکت که خانمی به نام کریمی بود به مشترک گفته شد که قرار است از بین 5 شماره موبایل منتخب سه نفر خودرو دریافت کنند.

در ادامه هزینه خرید به صورت کارت به کارت انجام می شود و یک کد قرعه کشی به فرد داده می شود. اما در نهایت نه از سبد کالا خبری هست و نه از قرعه کشی و حتی کالایی که برای مشتری ارسال می‌شود اگرچه در زمان ثبت‌نام ادعا می‌کنند با 50 درصد تخفیف است، اما با قیمت بازار آزاد دلار بوده درحالی‌که چند نمونه از این کالاها را ارزیابی کردیم تولید چند سال پیش بود.

در ادامه پس از تماس دوباره مشترک اعلام می‌کنند قرعه کشی مرحله اول نشد و در آینده در فهرست قرعه کشی قرار می گیرد که در نهایت برنده ای هم به صورت عمومی اعلام نمی شود و این روند تلفنی بودن نشان دهنده غیرطبیعی بودن و به نوعی کلاهبرداری از مشترکان است.

اما از آنجایی که شرکت مخابرات منطقه تهران پیش از این از مشتریان خواسته به منظور اطمینان از هر گونه اطلاع رسانی در این موارد به درگاه مخابرات منطقه تهران به نشانی www.tct.ir مراجعه کنند یا با شماره 2021 واحد ارتباط مردمی تماس بگیرند. حال از آنجایی که یک سال پیش محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز گفته بود: «هیچ گونه تماسی از سوی شرکت مخابرات ایران برای پرداخت جوایز یا اعلام برندگان از طریق رسانه های جمعی دیگر ازجمله شبکه های ماهواره ای با مشترکان این شرکت صورت نگرفته است.» ادامه این روند نشان ضعف نظارت مسئولان این شرکت است که هنوز شرکت های با نام پنل مخابرات یا بن سبد کالا از مردم کلاهبرداری می کنند و به نظر می رسد هیچ‌گونه پیگیری برای جلوگیری از این‌ سواستفاده‌ها نمی شود.