برگزاری پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استادعلی اکبر پرورش


برگزاری پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استادعلی اکبر پرورش

پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استادعلی اکبر پرورش در قم برگزار شد.

به گزارش‌ ایسنا‌، ‌عضو شورای عالی حوزه جمعه شب در پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استادعلی اکبر پرورش در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی ‌گفت: مرحوم پرورش پناهگاه واقعی مردم بود.

آیت‌الله مقتدایی گفت: مرحوم پرورش ملجأ و پناهگاهی برای مردم بود؛ مردم نیز مشکلات خود را به ایشان مطرح می کردند و ایشان نیز هیچگاه در حل مشکلات مردم فروگذار نمی کرد.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) بیان کردند که دری در بهشت وجود دارد که باب‌المعروف است و جز اهل معروف از این درب وارد بهشت نمی‌شدند؛ ایشان در ادامه فرمودند که اهل معروف دنیا، اهل معروف در آخرت هستند؛ یعنی کسانی که در دنیا به اهل خیر بودن معروف هستند در قیامت نیز چنین شرایطی دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: اهل معروف در دنیا، کسانی هستند که کارهای خیر می کنند و به دیگران خیر می رسانند؛ اهل معروف در دنیا، در آخرت و در روز قیامت نیز اهل معروف هستند؛ یعنی در قیامت نیز از مردم رفع گرفتاری می کنند؛ در روایت دیگر بیان شده است که در قیامت به این افراد بیان می‌شود که گناهان شما آمرزیده شده است، حال شما با اعمال صالح خود باقی می‌مانید؛ حال می‌توانید این حسنات را در عالم محشر به گرفتاران عالم محشر تقسیم کنید.

آیت الله مقتدایی گفت: یکی از مصادیق این روایت، مرحوم پرورش بود؛ ایشان فردی خدمتگزار و پناهگاهی برای مردم بود و امید است که به دلیل معروف بودن در دنیا اهل معروف در آخرت نیز باشد.

خدامحوری و پاکی در آثار مرحوم پرورش موج می‌زد

‌رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن هم در این جلسه خدامحوری را یکی از مبانی مبنایی آثار مرحوم پرورش ذکر کرد.

به گزارش‌ ایسنا‌، حجت الاسلام والمسلمین عابدی‌ گفت: کتب مقدس، کتبی است که مردم دنیا هر کدام از آنها را کتب آسمانی می پندارند.

وی افزود: مسلمانان قرآن کریم را کتاب آسمانی می دانیم؛ 50 جلد کتاب، به عنوان کتب مقدس اقشاری از مردم دنیا هستند، یونسکو قرآن را اولین کتاب مقدس می داند زیرا قرآن کریم با هیچ کدام از این کتب قابل مقایسه نیست.

این استاد حوزه بیان کرد: پیروان کتاب‎های دیگر، این کتب را اسطوره ای می پندارند ولی در خصوص قرآن و استفاده از کلام الله، مهمترین شرط، طهارت دل انسان است؛ اگر دست کسی بدون وضو باشد نباید به خط قرآن برسد، قطعا اگر کسی طهارت فکر نداشته باشد نیز به قرآن نمی‌رسد.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: مرحوم پرورش کتاب ملکوت قرآن را با همین مضمون بیان می کند که برخی قرآن را به ظاهر و برخی دیگر به قرائات و رسم الخط پرداخته اند؛ برخی قرآن را از جهت علمی و تفسیری و ادبی و تاریخی مطالعه می کنند ولی کتبی که به مباحث تربیتی پرداخته باشد، کم است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: مرحوم پرورش و علامه طباطبایی فارغ از تفاوت سطح دارای شبهات‌هایی هستند که از جمله آنها می توان طهارت نفس اشاره کرد؛ مرحوم علامه پیش از مغرب به خصوص در زمان به حرم مطهر(س) مشرف می شدند و در مسیر همواره در حال عبادت بود؛ علامه در این مسیر گویی جسمش در مسیر بود و روحش در ملکوت؛ ایشان در مقابل یک نوجوان 7 ساله تمام قد بلند می شدند و به او احترام می گذاشتند.

این استاد حوزه بیان کرد: مطالعه اثر علامه این حس را به انسان دست می دهد که یک پاکی و زلالی خاصی در روح ایشان وجود داشته است؛ نوشته های قابل استفاده بسیاری وجود دارد ولی آثار مرحوم علامه پاکی، تقوا، معنویت و اخلاق را به مخاطب منعکس می‌کرد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت اباالفضل یادآورشد: در این 60 سال نمی توان این کتاب را با یک کتاب دیگر مقایسه کرد؛ شاید نتوان کتابی را در جهان اسلام از حیث اثرگذاری با این کتاب مقایسه کرد؛ این همه کارهای قرآنی مدیون راهی است که علامه آغاز کرد.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: سوای این مباحث، مرحوم علامه یک چهره اخلاقی بود؛ پس از این همه سال، کتاب های ایشان اخلاق و فلسفه و تفسیر و معارف است ولی همین کتب، مملو از مباحث اخلاقی است؛ ایشان حتی در مباحثی که خارج از حوزه اخلاق نیز دارند به مباحث اخلاقی اشاره می کند؛ ایشان در بحث آزارها و اتهامات مسیحیان علیه مسلمانان، دقت زیادی به خرج می دهند تا ذره ای از جاده انصاف خارج نشوند.

وی افزود: همین دقت در آثار مرحوم پرورش نیز موج می زند؛ ایشان همچون علامه بیان می کند کسی که فکر گناه می کند نمی تواند کلام خدا را بفهمد و این بحث را ذیل حدیث امام صادق(ع) در خصوص این مطلب که در بهشت شرابی به بهشتیان داده می شود که از غیر خدا پاک می شوند، مطرح می کند.

استاد حوزه بیان کرد: مرحوم پرورش شاگرد علامه محسوب می شود و از المیزان نیز بهره برده است؛ ایشان با آثار علامه و شهید مطهری آشنا بوده است ولی پاکی خاصی در نوشته های ایشان موج می زند؛ آثار مرحوم پرورش آثار اخلاقی است؛ جلسات مرحوم پرورش معنوی و اخلاقی بود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت اباالفضل یادآورشد: مرحوم پرورش با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بودند؛ در پیش از انقلاب ایشان با افرادی که تفکرات پوزیتویستی و الحادی و لیبرالیستی و حتی کمونیستی داشتند با کتب و سخنرانی های خود مقابله می‌کردند؛ گرایش به خدا و خدا محوری در آثار ایشان موج می زند.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: مرحوم پرورش همیشه از نکات‌ جالب و زیبایی که در آثار علمای اخلاق و عرفا و معاشرت با بزرگان وجود داشت، استفاده می کرد.

‌مرحوم پرورش از استوانه‌های انقلاب اسلامی بود

مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی هم در این جلسه بیان کرد: مرحوم پرورش از استوانه های انقلاب اسلامی بود.

‌به گزارش ‌ایسنا‌، مرتضی نجفی ‌گفت: مرحوم پرورش بیان کرد که 30 دوره تفسیر قرآن را مطالعه کردم که یکی از آنها المیزان است؛ استاد پرورش تسلط خاصی نسبت به تفاسیر قرآن کریم داشت.

وی افزود: ایشان نسبت به نهج البلاغه نیز همین تسلط را داشت؛ ایشان همیشه با مضامین قرآن و نهج البلاغه همنشین بود، به حدی که این مضامین را حفظ شده بودند؛ تسلط ایشان به مبانی و معارف اسلامی کم نظیر بود، ایشان در پیش از انقلاب، درحالی که کمتر از 30 سال داشت در مسجد قبا در محضر بزرگانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی سخنرانی می‌کرد.

وی تصریح کرد: ایشان از همان جوانی در علم و فضیلت و اخلاق و عرفان و جهاد و مبارزه و.. می درخشید؛ ایشان همه این ابعاد را با هم داشت و همشیه سعی می کرد که از معارف ناب اسلامی بهره بگیرد و در همه عرصه‌های مجاهده و... از این معارف بهره بگیرد.

وی گفت: استاد پرورش یکی از وزنه‌های مهم و استوانه های انقلاب اسلامی بود؛ ابعاد وجودی شخصیتی ایشان ایجاب می کند که هرساله بزرگداشت شخصیت ایشان را انجام دهیم و همچنین نسل جدید با چنین الگوهایی آشنا شوند.

مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی اظهارکرد: آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کردند که حیات و ممات برای امثال استاد پرورش یکسان است؛ آیت الله العظمی جوادی آملی ایشان را در عداد علما قلمداد می کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06