گزارش اختصاصی از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022/ قطر، اولین میزبان حاضر در انتخابی جام جهانی


گزارش اختصاصی از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022/ قطر، اولین میزبان حاضر در انتخابی جام جهانی

با اینکه اخبر مربوط به برگزاری جام جهانی 2022 با حضور 48 تیم منتشر شده ولی کمیته برگزاری جام جهانی قطر می‌گوید همچنان آماده‌سازی‌های خود را با حساب حضور 32 تیم انجام می‌دهد.

به گزارش "ورزش سه"، با وجود اینکه فیفا از قصد خود برای برگزاری جام جهانی 2022 با حضور 48 تیم صحبت کرده ولی مسئولین قطری برگزاری جام جهانی 2022 می‌گویند فعلا روند آماده‌سازی را با توجه به حضور 32 تیم انجام می‌دهند. برنامه رقابتهای انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا هم نهایی شده است. قطر به عنوان میزبان جام جهانی در رقابتهای انتخابی آسیا در مرحله دوم که با حضور 40 تیم برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد ولی در مرحله سوم که با حضور 12 تیم برتر برگزار خواهد شد حضور نخواهد داشت.

رئیس فیفا اینفانتینو اخیراً بارها اعلام کرده که اکثر کنفدراسیون‌های قاره‌ای با جام جهانی 48 تیمی موافق هستند. اگر شرایط طبق برنامه‌های از پیش اعلام شده پیش برود اولین جام جهانی 48تیمی قاعدتا جام جهانی 2026 خواهد بود که به میزبانی مشترک سه کشور آمریکای شمالی برگزار خواهد شد. اما فیفا به دلایل مادی و بازرگانی امیدوار است بتواند جام جهانی 2022 را هم با حضور 48 تیم برگزار کند. اما رئیس کمیته برگزاری جام جهانی قطر می‌گوید فیفا در حال حاضر در حال بررسی و تحقیق در این باره است و قطر برای تغییر در برنامه‌های میزبانی خود منتظر تصمیم نهایی و قطعی فیفا خواهد ماند. تصمیمی که گفته می‌شود ماه مارس در کنگره فیفا گرفته خواهد شد.

گزارش اختصاصی از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022/ قطر، اولین میزبان حاضر در انتخابی جام جهانی

رسانه چینی سینا دات کام که مدعی شده به برنامه رقابتهای انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا دست پیدا کرده می‌گوید این رقابتهای انتخابی تا حد زیادی شبیه جام جهانی 2018 خواهد بود. قطر اولین میزبانی است که در رقابتهای انتخابی شرکت خواهد کرد. اما قطری‌ها در مرحله دوم انتخابی که با حضور 40 تیم برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و در مرحله سوم و نهایی که با حضور 12 تیم برگزار خواهد شد شرکت نمی‌کنند. علت این است که ای اف سی تصمیم گرفته مرحل اول انتخابی جام ملتهای آسیای 2023 را با مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 تلفیق کند. 12 تیمی که از این مرحله صعود خواهند کرد به صورت مستقیم به جام ملتهای آسیا راه پیدا خواهند کرد. بنابراین قطر اگر در مرحله دوم انتخابی جام جهانی شرکت نکند جواز حضور در جام ملتهای آسیای 2023 را از دست خواهد داد.

به عبارت دیگر قطر در انتخابی جام جهانی شرکت خواهد کرد ولی تاثیری در مرحله سوم رقابتهای انتخابی که با حضور 12 تیم برگزار می‌شود نخواهد داشت. رقابتهای انتخابی جام جهانی 2022 از ماه سپتامبر سال آینده آغاز خواهد شد.

بر اساس برنامه قطعی شده ای اف سی، در مرحله اول که هر 47 تیم عضو ای اف سی در آن شرکت خواهند داشت بر اساس رده‌بندی فیفا، چهارده تیمی که در رتبه‌های آخر قرار می‌گیرند در بازی‌هایی حذفی که به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد به مصاف هم خواهند رفت. هفت تیم برنده‌ی این مرحله در مرحله دوم به 33 تیم باقی مانده ملحق خواهند شد تا در مرحله دوم انتخاباتی با هم رقابت کنند. بازی‌های رفت و برگشت مرحله اول انتخابی در تاریخهای 6 ژوئن و 11 ژوئن 2019 برگزار خواهد شد.

چهل تیم باقیمانده در دومین مرحله رقابتهای انتخابی جام جهانی و اولین مرحله انتخایبی جام ملتهای آسیا شرکت خواهند کرد. این چهل تیم به هشت گروه پنج تیمی تقسیم می‌شوند. بازی‌های هر گروه به صورت رفت و برگشت انجام شده و رتبه تیمها در هر گروه بر اساس امتیاز مشخص می‌شود. تیمهای اول گروه‌ها و چهار تیم دوم برتر یعنی 12 تیم به مرحله سوم و نهایی انتخابی جام جهانی راه می‌یابند. این 12 تیم همچنین به صورت مستقیم به جام ملتهای 2023 آسیا صعود می‌کنند. اگر قطر جزء این 12 تیم باشد پنجمین تیم دوم برتر به جای قطر به مرحله سوم انتخابی جام جهانی صعود می‌کند.

این 12 تیم بر اساس رده‌بندی فیفا به دو گروه شش‌تیمی تقسیم می‌شوند. بازی‌های هر گروه به صورت رفت و برگشت برگزار شده و رتبه‌بندی بر اساس امتیاز خواهد بود. دو تیم اول هر گروه یعنی رویهم‌رفته چهار تیم مستقیماً بلیط جام جهانی 2022 قطر را بدست خواهند آورد. دو تیم سوم هر گروه هم با برگزاری دو بازی پلی‌آف تیم پنجم را مشخص خواهند کرد. این تیم پنجم با شرکت در رقابت پلی‌آف بین‌‌قاره‌ای شانس خود برای حظور در قطر را خواهد آزمود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حاشیه های ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟