همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید


فرمول یک ایران – در قسمت قبلی با دلایل جدایی لوییس همیلتون از مکلارن و پیوستن او به تیم مرسدس بنز و همتیمی شدن با نیکو روزبرگ تا حدودی آشنا شدید در این قسمت به رخداد های سال 2014 بین این دو قهرمان که اولین سال هایبرید شدن خودروهای فرمول یک را تجربه می کنند می پردازیم… با شروع شدن سال 2014 تقریبا با تمرینات پیش از فصل مشخص شد که چه تیمی قرار است...

فرمول یک ایران – در قسمت قبلی با دلایل جدایی لوییس همیلتون از مکلارن و پیوستن او به تیم مرسدس بنز و همتیمی شدن با نیکو روزبرگ تا حدودی آشنا شدید در این قسمت به رخداد های سال 2014 بین این دو قهرمان که اولین سال هایبرید شدن خودروهای فرمول یک را تجربه می کنند می پردازیم…

با شروع شدن سال 2014 تقریبا با تمرینات پیش از فصل مشخص شد که چه تیمی قرار است به قهرمانی برسد. به نقل از کریستین هورنر مدیر تیم ردبول که به عنوان اولین تیم در تست بودند:

ما به عنوان اولین تیم وارد تمرین شدیم و خیلی سخت بود تا بتوانیم حتی دو دور سالم بزنیم ولی با مشکلاتی همچون از کارافتادن پیشرانه تا اتش گرفتن خودرو را داشتیم. تیم رنو شدیدا تلاش میکرد تا بین پیشرانه هایبرید، توربوشارژر و سیستم ERS یک هارمونی مناسب را ایجاد کند ولی موفق نبود. این تست های پیش از فصل بسیار زود فرا رسیدند و ما نتوانستیم خودروی مناسب را بسازیم. این یک فاجعه بود که ما در مجموع توانستیم 1500 کیلومتر تست کنیم در مقایسه با مرسدسی که توانست 9000 کیلومتر را تست کند!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید تیم مرسدس بنز در فصل 2014

نیکو روزبرگ:

ما برای شروع این فصل هیجان زیادی داشتیم چون قوانین جدید امده بود و ما به عنوان یک تیم بسیار امیدوار بودیم به آینده. با توجه به زمانی که تیم های دیگر ثبت می کردند و مدیریت سوختی که وجود داشت در مقایسه با خودمان به اعتماد به نفس بالایی دست پیدا کردیم که آن هم هر روز بیشتر می شد.

لوییس همیلتون:

ما بسیار هیجان زده بودیم چون با توجه به تیم های دیگر ما توانستیم یک شروع خوب را به نمایش بگذاریم.

توتو ولف(مدیر تیم مرسدس):

تلاش بسیار زیادی پشت این تیم بود. وقتیکه برای اولین بار خواستیم در ماه دسامبر(روز نامشخص) پیشرانه را روشن کنیم. با اینکه اینکار در حضور تمامی مهندسین و مکانیک ها و تیم مدیریت بود پیشرانه روشن نمی شد.-نمی شد که نمی شد- بالاخره در ساعت 10 یا 11 بود که پیشرانه روشن شد که آن لحظه هم فقط یک سیلندر آن کار می کرد! با اینحال تمام تیم خوشحال شدند و به هم تبریک می گفتند. ما هدفمان این بود که در ساعت 9 صبح روز تست خودرویمان را برای تست به پیست وارد کنیم چون می دانستیم با توجه به قوانین جدید هر مقدار تست بیشتری انجام دهیم به نفع ماست. حتی 2 مایل یا 2 دور بیشتر از باقی تیم ها هم میتواند یک مزیت باشد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – سکوی گرندپری استرالیا 2014

مسابقه اول فصل، گرندپری استرالیا:

لوییس همیلتون توانست در یک تعیین خط بارانی پول پوزیشن را کسب کند و در جایگاه اول مسابقه را شروع کند… روز بعد در شروع مسابقه، نیکو روزبرگ که در جایگاه سوم قرار داشت توانست با یک شروع عالی به رده اول برسد دنیل ریکاردو نیز توانست جایگاه دوم را از لوییس همیلتون بگیرد اما قبل از پیت استاپ اول تیم به لوییس همیلتون در مکالمه ای رادیویی اعلام می کند که بیا به گاراژ و مسابقه برای ما تمام است .

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید کناره گیری لوییس همیلتون – گرندپری استرالیا 2014

از طرفی دیگر نیکو روزبرگ در آن گرندپری برنده شد و در رادیو تیمی اعلام نمود:

بچه ها ممنون، چه ماشینی بهم دادید دمتون گرم…

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – پیروز گرندپری استرالیا 2014

مسابقه دوم فصل، گرندپری مالزی:

لوییس همیلتون با یک عملکرد فوق العاده پیروز این گرندپری می شود و بیان می کند:

در آن مسابقه من از تکنیک های زیادی استفاده کردم مخصوصا مدیریت سوخت بهتری نسبت به بقیه داشتم که آن هم من یاد گرفته بودم و در مسابقه اعمال کردم ولی بقیه مخصوصا همتیمی من موفق به چنین کاری نشد. با توجه به فاصله ای که با نیکو داشتم تیم یک تحقیقات وسیعی را انجام داد تا ببیند به چه دلیل نیکو با چنین فاصله ای از من مسابقه را به پایان رسانیده و این عوامل برای همتیمی من مشخص شود تا ضعف خود را برطرف کند…

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید سکوی گرندپری مالزی 2014

مسابقه سوم، گرندپری بحرین:

در این گرندپری بدون شک یکی از زیباترین دوئل های تاریخ فرمول یک را شاهد بودیم و با دیدن عدم وجود هیچگونه دستور تیمی این دو راننده با چه جسارت و شجاعتی اقدام به رقابت باهم میکنند بسیار برای همه لذت بخش و هیجان انگیز بود به قول نیکو روزبرگ گاهی اوقات بین او و لوییس در این مسابقه تنها 1 سانتی متر فاصله وجود داشت ولی این مسابقه نیز با برد لوییس همیلتون به پایان رسید. ( تنها دستور تیمی که می توان گفت که وجود داشت آن بود که پدی لو در حین حضور خودروی ایمنی از دو راننده مرسدس خواست که آرام تر رانندگی کنند و دو خودرو را سالم به تیم تحویل دهند!)

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید دوئل همیلتون و روزبرگ – گرندپری بحرین 2014

تنها نقطه تقریبا جنجالی این گرندپری می توان به رادیو لحظه پیروزی همیلتون اشاره کرد که تیم در حال تبریک گفتن به اوست و او می گوید:

کارتون خیلی خوب بود بچه ها، ما بردیم با اینکه ما در این سمت گاراژ اون خودروی مناسب رو نداشتیم( در واقع گفت که خودروش در مقایسه با نیکو کندتر بود) اما حله ادامه بدین.

توتو ولف نیز در رابطه با این مسابقه بیان کرده بود:

بعد از مسابقه یه خبرنگار فرانسوی اومده بود و از ما تشکر کرد بابت این نمایشی که داشتیم ولی من اصلا متوجه نبودم و هنوز در شوک و استرس رانندگی این دو نفر بودم و مهم تر اینکه این روند و رقابت در ادامه فصل چطور میخواد باشه! اگر ما توو هر مسابقه یک چنین رقابتی رو داشته باشیم چطور می تونیم دیگه زنده بمونیم!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید دوئل همیلتون و روزبرگ – گرندپری بحرین 2014

نیکو روی سکوی گرندپری بحرین :

(با شوخ طبعی) من به شدت متنفرم که نسبت به لوییس دوم شوم.

تا به اینجای کار امتیاز ها 61، 50 به ترتیب متعلق به نیکو و لوییس بود.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون و روزبرگ – گرندپری چین 2014

گرندپری چین هم فرارسید و لوییس به سومین برد پیاپی خود در فصل دست پیدا کرد.

اما!!

گرندپری اسپانیا، به نظر شخصی خودم اینجا جایی بود که اوضاع تغییر کرد!

در این گرندپری که لوییس همیلتون چهارمین برد خود را کسب نمود همه چیز عادی نبود اوضاع کمی متفاوت بود! توتو ولف درباره این برد گفته:

بحث های زیادی بعد از بارسلونا در تیم شکل گرفت چونکه قوانین تیم به شکل 100 درصد از طرف راننده رعایت نشده! یکی از این قوانین ان بود که ما می خواستیم هر دو خودرو با یک تنظیم پیشرانه برابر مسابقه دهند اما در دورهای اخر این قانون توسط لوییس همیلتون نادیده گرفته شد نمی گویم که او عمدی این کار را کرده ولی این اتفاق افتاده!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون و جوردن – گرندپری اسپانیا 2014

لوییس روی سکوی بارسلونا در مصاحبه با ادی جوردن:

من همش داشتم دکمه هارو بالا پایین می کردم تا بتونم به یه تنظیمی برسم که یخورده زمان بهتری رو ثبت کنم چونکه به طور کل نیکو از من سریعتر بود و من خوش شانس بودم که نیکو رو تونستم پشت سرم نگه دارم.

نیکو در مورد این قضیه چیزی را بیان نکرد اما فقط بیان کرد که چهار برد پیاپی رقیب او برایش فرسایشی بوده و باید این فاصله را کم کند.

گرندپری بعدی گرندپری پر حاشیه تر موناکو بود!

در گرندپری موناکو در مرحله تعیین خط روزبرگ موفق می شود یک زمان خیلی خوب را ثبت کند در دور اخر مرحله سوم که نیکو در حال زمانگیری است در پیچ شماره 5 نیکو نیم ثانیه دیرتر ترمز می کند و مجبور می شود که به منطقه امن پیست برود و به دنبال این قضیه لوییس همیلتونی که در پشت او بود و سکتور اول سریعتری را ثبت کرده بود با نشان داده شدن پرچم زرد نتوانست دور خود را تکمیل کند و به جایگاه دوم تعیین خط بسنده کرد.

لوییس پس از تعیین خط در رادیو گفت:

(با لحنی تمسخر امیز) این از خوبی نیکو بود که این کار رو با من کرد.

نیکو پس از تعیین خط در رادیو تیمی بیان کرد:

البته که من از لوییس عذر می خوام، حواسم به پشت سرم نبود و وقتیکه داشتم دنده عقب میومدم لوییس رو توو آینه دیدم و از این بابت متاسفم. گاهی اوقات اوضاع اینطوری میشه!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید مقایسه دور تعیین خط و دور آخر نیکو روزبرگ در مرحله تعیین خط – گرندپری موناکو 2014

نیکی لاودا که در گاراژ مرسدس شاهد این دو نفر بود می گوید:

بعد از اینکه دیتاها مشخص شد و معلوم شد که نیکو 0.5 ثانیه دیرتر ترمز زده و از او دلیل خواستیم گفت که من دیرترمز زدم دیگه! لوییس هم برگشت بهش گفت ببین تو 10 متر دیرتر ترمز زدی این اشتباهی نیست این عمدیه!

من خودم این مشکل رو با پراست داشتم وقتیکه باهاش همتیمی بودم، طبیعیه که وقتی یک خودرویی دارید که میتونه قهرمان بشین باهاش این اختلافات شکل میگیره و گاهی اوقات رانندگانی که در این سطح باهم رقابت می کنند یه وقت هایی کلک هایی رو سوار میکنند که از همتیمی خودشون جلو بزنند.

توتو ولف هم در اینباره اینطور نظر داده:

تا اونجایی که من نیکو رو میشناسم و این دوسال شاهد نیکو بودم می تونم بگم که نیکو ادم سر راستیه و هرچی هست و نیست رو میگه و ادمی نیست که تلاش کنه دیگران رو فریب بده. ما هیچوقت نمی تونیم بفهمیم که این قضیه عمدی بوده یا نه ولی می توانم بگویم که اینجا اغاز اختلاف بین این دو فرد بود و اینکه شما راجبه از بین رفتن رفاقت بین این دو نفر حرف می زنید به نظرم بهتره یه سوال اول از خودتون بپرسید که آیا اصلا این دو نفر از اول باهم دوست بودند!؟ صرف اینکه دوتا پسر 15 16 ساله اونم توو رقابت کارتینگ باهم همتیمی بودند دلیل نمیشه که باهم رفیق بوده باشند و باقی بمونند! چون دنیای کارتینگ با فرمول یک خیلی فرق داره!

نیکو روزبرگ برنده این گرندپری شد و توانست پیشتازی در جدول رانندگان را با 122 امتیاز نسبت همیلتون 118 امتیازی به خود اختصاص دهد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید سکوی گرندپری موناکو 2014

دیوید کولتهارد نظر جالبی در این مورد دارد:

به نظرم لوییس به خاطر اینکه این گرندپری رو نبرده ناراحت نیست به این خاطر ناراحته که فکر میکنه که همتیمیش به اندازه کافی اون پشتیبانی لازم رو بهش نداده و این مسئله برد یا باخت یک گرندپری براش نبوده این یک باخت اخلاقی بوده که همتیمی او به او هدیه داده.

به نظرم تا به اینجا برای فصل 2014 کافیه و در یک پست دیگر به ادامه اتفاقات این فصل بپردازیم.

پ.ن : تمام راننده هایی که ادمین طرفدارشون بود بازنشست شدن و الان دیگه فقط یه کیمی براش مونده ?

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین دلیل برای بازیگر شدن پردیس پورعابدینی + بیوگرافی فرشته سریال گناه و عکس هایش