دهکده مازیچال؛ مقصد هیجان انگیز گردشگری پاییزه (+عکس)


پول‌نیوز -مازیچال، نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد.کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است. ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. مرکز کلاردشت حسن‌کیف است....

پول‌نیوز -مازیچال، نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد.کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است. ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. مرکز کلاردشت حسن‌کیف است. کلاردشت دشتی بر فراز کوه‌ها است.

دهکده مازیچال؛ مقصد هیجان انگیز گردشگری پاییزه (+عکس)

دهکده مازیچال؛ مقصد هیجان انگیز گردشگری پاییزه (+عکس)

دهکده مازیچال؛ مقصد هیجان انگیز گردشگری پاییزه (+عکس)

دهکده مازیچال؛ مقصد هیجان انگیز گردشگری پاییزه (+عکس)

مازیچال٬ نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری٬ شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان٬ احساسی وصف ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود٬ وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.

در منابع مورد بررسی «ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال٬ پس به یاد داشته باشید که سفر شما به گودالی پر از درختان بلوط است.البته این مسئله خیلی دقیق نمی‌باشد چرا که واژه ماز بر اساس لغت ‌نامه‌ی دهخدا به قلم شخص ایشان به معنای پر چین و شکن است و حتی واژه‌ی مازندران از همین کلمه گرفته شده است و نام کوهی است در تبرستان و سبب تسمیه ٔ او به مازندران همین بوده است.

برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید٬ سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید٬ از میدان اصلی کلاردشت حدود ۷ کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدا جاده خاکی مازیچال٬ ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید که به بالاتر از آن راهی نیست٬ حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.

غذا در مازیچال

بهترین خوردنی‌هایی که می‌توانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. روستاییان بیشتر به شغل دامپروری و گاوداری مشغول هستند و مغازه یا فروشگاهی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل از غذای محلی هم در این منطقه خبری نیست؛ پس غذای کامل به تعداد وعده‌های لازم با خود همراه داشته باشید.

اما اگر به روستاییان یا گوسفند سراهای آنها رسیدید، می‌توانید از آنها پنیر یا ماست بخرید، هر چند معمولاً ییلاق‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند اما ممکن است اول صبح بتوانید از آنها چیزی بخرید پنیر، دوغ و ماست چکیده را می‌توان برای سوغات از روستاییان تهیه کرد

نکات سفر به مازیچال

پیش از سفر حتماً از امکان ورود به منطقه مطمئن شوید و بعد از تماس با اداره محیط زیست وارد منطقه شوید.

مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره کردن گیر می‌آید٬ در صورتی که قصد چادر خوابی در ارتفاعات را دارید، حتماً لباس گرم و کیسه خواب همراهتان باشد.

پیش از برنامه ریزی برای این سفر، از طریق سایت‌های اینترنتی و اطلاعات هواشناسی استان از وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاعات کاملی کسب کنید.

در روستا مغازه و فروشگاهی وجود ندارد حتی‌الامکان مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه فرمایید.
حدوداً ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی می‌باشد که ترجیحاً بهتر است با ماشین‌های روستایی، جیپ و نیسان طی شود.(اگر از خودرو سواری استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از بازگشت مجبور شوید جلوبندی خودرو را عوض کنید).

تلفن همراه تنها در برخی نقاط مازیچال آنتن دارد؛ بنابراین بهتر است برای اطلاع رسانی به دوستان و نزدیکان چندان به آن اعتماد نکنید.

به دلیل آنکه پیدا کردن هیزم خشک در این منطقه دشوار است، بهتر است برای روشن کردن آتش از کلاردشت هیزم تهیه کنید.

هرگز درختان کوچک را برای روشن کردن آتش قطع نکنید و در صورت روشن کردن آتش حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

- در منطقه ییلاقی به سگ‌های گله‌داران نزدیک نشوید، به خصوص اگر چوپان نزدیک گله نباشد.
- در زمان حضور در میان ییلاق‌نشینان به فرهنگ و اعتقادات بومی این ساکنان احترام بگذارید.
- در صورت سنگین بودن مه بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت گردی نکنید.
-مازیچال برق ندارد و مردم روستا از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می‌کنند.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در مازیچال

غیر از وسایل شخصی بهتر است، این اشیاء را در هنگام سفر به مازیچال همراه داشته باشید:

وسایل کامل کمپینگ، کوله یک‌روزه برای پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه، کیف کمری، چراغ قوه، غذا به تعداد وعده‌های لازم، بادگیر و لباس گرم، کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌گیر، قمقمه آب و چادر ضدآب

در سفر به مازیچال به خصوص در فصل سرما٬ باید مراقب حیوانات وحشی منطقه بود. در تابستان به خصوص در ارتفاعات حتماً با گله‌های گاو یا گوسفند مواجه خواهید شد اما در فصل سرما در دره‌های این منطقه احتمال اینکه با حیواناتی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.

دوستان عاشق طبیعت به یاد داشته باشند که :

۱. آتشی را که روشن نموده‌اید را حتماً خاموش کنید.

۲.زباله‌ها را در بیعت رها نکنید.

۳.از بریدن و شکستن شاخه درختان جدا اجتناب نمایید




منبع:کجارو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403