صدور سند، درخواست اهالی تنها شهر تمام وقفی استان قزوین


صدور سند، درخواست اهالی تنها شهر تمام وقفی استان قزوین

قزوین - ایرنا - برخی شهروندان بیدستان قزوین معتقدند نداشتن سندهای اوقافی مانع توسعه خرید و فروش مسکن و زمین و همچنین جذب سرمایه گذار در این شهر تمام وقفی این استان شده است.

به گزارش ایرنا، شهر بیدستان از توابع شهرستان البرز در فاصله 12 کیلومتری از شهر قزوین قرار دارد که با توجه به نزدیکی به مراکز صنعتی و شرایط مساعد کشاورزی در اطراف آن از دو سه دهه قبل به این سو به نقطه ای مهاجرپذیر تبدیل شده است.
مردم این شهر معتقدند اوقافی بودن 6 دانگ شهر بیدستان باعث شده تا سرمایه گذاران رغبتی به فعالیت در این ناحیه شهری نداشته باشند و همین مسئله به رکود خرید و فروش زمین و نبود ارزش افزوده مسکن در این شهر منجر شده است.
به گفته مسئولان شهر، پایین بودن قیمت زمین و آپارتمان در این منطقه شهری با اختلاف یک میلیون و 500 هزارتومان در مقایسه با شهرهای اطراف آن که کمتر از پنج کیلومتر فاصله دارند، سبب شده تا اخیرا روند جمعیت در این ناحیه از مهاجرپذیری به مهاجرفرستی تغییر یابد.
یکی از موضوعاتی که همواره برای حل مشکلات ارزش افزوده اراضی بیدستان در این بین مطرح می شود، نبود سندهای اوقافی و ایجاد رابطه استیجاری با اوقاف است.

**قوانین زمین های اوقافی
سازمان اوقاف قوانین خاصی که شامل خرید و فروش زمین‌های وقفی است را در کشور اجرا می‌کند، براساس این قوانین عرصه (منظور از عرصه زمین است و منظور از اعیان ساختمان) زمین‌های وقفی همچنان وقف است و اعیانی آنها خرید و فروش می‌شود و مالکان هرساله مبلغی را به عنوان اجاره پرداخت می‌کنند.
به طورکلی برای واگذار کردن زمین‌های وقفی (عرصه این زمین‌ها) فروشنده باید پولی را به سازمان اوقاف پرداخت کند.

**سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در زمین های اوقافی ندارند
یک شهروند ساکن در خیابان امام خمینی (ره) بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: اوقافی بودن زمین های بیدستان موجب شده است تا ما با کمبود تقاضا برای خرید و فروش زمین و ملک در این شهر روبرو شویم.
الله داد اسماعیلی افزود: شاید از نظر قانونی بین زمین اوقافی و شخصی چندان تفاوتی وجود نداشته باشد، اما مردم تمایلی به خرید زمین اوقافی ندارند و کمتر کسی حاضر است روی یک زمین اوقافی سرمایه گذاری کند.
وی اضافه کرد: چندین بار در نظر داشتم تا با همکاری چند تن از پیمانکاران واحد مسکونی خود توسعه داده و نوسازی کنم اما بلاتکلیف ماندن زمین از نظر سند و اطلاق اوقافی بودن باعث شده تا هیچ توافقی روی این زمین حاصل نشود.

** یک میلیون تومان اختلاف زمین اوقافی و شخصی است
مشاور املاک مستقر در خیابان امام خمینی (ره) بیدستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حداقل قیمت زمین در این محدوده متری 300 هزارتومان و حداکثر قیمت نیز متری یک میلیون تومان است.
وی که نخواست نامش گفته شود، افزود: اگر زمین های این محدوده اوقافی نبود، با قیمت زمین های محمدیه که در پنج کیلومتری این شهر است برابری می کرد و الان هرمتر زمین یک میلیون و 200 تا 2 میلیون تومان معامله می شد.
وی با بیان اینکه اختلاف زمین اوقافی و شخصی کاملا ملموس است، تصریح کرد: در حال حاضر آپارتمان‌های خیابان امام و پشت شهرداری و اطراف آن، هر متر یک میلیون و 400 هزارتومان است و اوقافی بودن باعث شده تا زمین ها حتی در منطقه نوساز و جدید قیمت مناسبی نداشته باشند.
این مشاور املاک یادآور شد: البته اوقافی بودن زمین هیچ مشکلی برای سند و مسائل دیگر ایجاد نمی کند و حتی در خیابان نواب قزوین نیز برخی محله ها اوقافی هستند اما بعد روانی این موضوع بر قیمت این دسته زمین ها اثرات منفی گذاشته است.

** زمین های بیدستان 6 دانگ اوقافی است
رییس شورای اسلامی شهر بیدستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمام اراضی این شهر با سند 6 دانگ و در مساحت 2 هزار و 400 هکتار متعلق اوقاف و امور خیریه است.
غلامرضا زارع پور با اشاره به اینکه پلاک‌های 24 و 25 در بیدستان اوقافی هستند، تصریح کرد: زمین های اوقافی مشکلاتی ایجاد کرده است که متاسفانه همه آنها قابلیت بازگو کردن ندارند.
وی اضافه کرد: اوقافی شدن زمین های بیدستان از سال 76 اتفاق افتاد که طی آن اداره کل اوقاف با گرفتن حکم و رای دادگاه توانست به اثبات برساند که زمین های بیدستان اوقافی هستند.
زارع پور در تشریح مشکلات مردم این شهر گفت: تا قبل از صدور این رای برای بیدستان، این اراضی اوقافی محسوب نمی شدند و برخی از مالکان این منطقه سند 6 دانگ داشتند و عمده مشکلات مردم این ناحیه به پذیره های اوقاف مربوط می شود.
زارع پور با اشاره به اینکه برخلاف دیگر شهرها جمعیت شهر بیدستان از 20 هزار نفر به 18 هزار نفر کاهش پیدا کرده است،اظهار داشت: اوقافی بودن زمین های بیدستان منجر به رکود در این منطقه شده است و این شهر را از حالت مهاجرپذیر بودن به مهاجر فرست بودن تغییر داده است.
رییس شورای اسلامی شهر بیدستان تاکید کرد: اگر بخواهیم نارضایتی شهروندان این شهر را آسیب شناسی کنیم، مسئله در عدم درک مردم به اوقافی بودن اراضی است و هنوز اذهان عمومی این موضوع را نپذیرفته اند.

** شهردار: در خصوص اوقافی بودن اراضی بیدستان اظهار نظر نمی کنم
شهردار بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: تمایلی به رسانه ای کردن و بحث در خصوص این موضوع ندارم و در این رابطه اظهار نظر نمی کنم.
اکبرامامی خضری با بیان اینکه برای صحبت در خصوص این موضوع معذوریت و محدودیت دارد، افزود: از رسانه ها درخواست می کنم در مورد اوقافی بودن زمین های بیدستان، دور شهرداری را خط بکشند.

** رفع تهدید رودخانه از وسط شهر بیدستان ضروری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در ارتباط با توسعه در زمین های اوقافی بیدستان به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه و عمران صرفا در سطح اتفاق نمی افتد و مولفه های متعددی در ایجاد توسعه نقش دارند.
علی فرخزاد افزود: شهر بیدستان دارای طرح جامع تفصیلی است و تمام نیازهای عمرانی و توسعه این شهر در آن برآورد شده است.
وی اضافه کرد: توسعه به این معنا نیست که تمام جمعیت استان به این شهر مهاجرت کنند بنابراین اگر توسعه افقی این شهر را ادامه دهیم، بازهم نیازهای فیزیکی در سطح به قوت خود باقی می ماند.
فرخزاد با بیان اینکه توسعه باید بر اساس ضوابط و فرمول رشد جمعیت محقق شود، تصریح کرد: اگر شهر بیدستان مهاجر فرست باشد، اساسا نباید طرح توسعه در سطح را برای این شهر پیگیری کنیم.
به گفته این مسئول تهدید اصلی شهر بیدستان، وجود 2 رودخانه در وسط این شهر است که سال های گذشته پس از تصرف روی آن ساخت و ساز صورت گرفته و اکنون مورد تهدید سیل قرار دارد.
فرخزاد در ادامه به طرح این مشکل در شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد و اظهار داشت: درخواست کردیم که رودخانه از مسیر ورودی شهر منحرف شده و بدون عبور از داخل شهر به رودخانه دیگری متصل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: طرح عمران و توسعه در شهر بیدستان ارتباطی به موضوع اوقافی بودن ندارد و اگر هماهنگی بین دستگاهی در سطح مطلوبی وجود داشته باشد، مانعی برای توسعه این شهر نیست.

**مشکل کاهش قیمت ها در نبود سند است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین نیز در گفت و گو خبرنگار ایرنا گفت: در پایین بودن قیمت زمین های اوقافی به نسبت شخصی شکی نیست، اما دلیل رکود در خرید و فروش اراضی بیدستان به دلیل فقدان سندهای زمین است.
حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی افزود: به طور حتم نبود سند نه تنها در زمین های اوقافی، بلکه در زمین های شخصی نیز دارای اهمیت است و ما نیز معتقدیم با تمکین به قوانین اوقافی می توان در راستای صدور اسناد اراضی تسری بخشید.
وی با بیان اینکه مردم بیدستان برای انعقاد قرارداد با اوقاف استقبال می کنند، تصریح کرد: سال گذشته چهار مورد از متصرفین به عقد قرارداد موقوفه با سازمان اوقاف مبادرت کردند و امسال نیز بیش از 50 مورد عقد قرارداد داشتیم.
حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه مجوز صدور سند در سال 96 برای شهر بیدستان در کل کشور بی نظیر بود، اظهار داشت: این مجوز در تیرماه سال جاری برای یکسال دیگر تمدید شد و در این سه ماه گذشته شاهد حضور شهروندان برای گرفتن سند اوقافی از سازمان ثبت هستیم اما به طور کلی روند اجرایی در این خصوص بسیار کند است.
این مسئول تاکید کرد: حدود پنج هزار متصرف در شهر بیدستان وجود دارد که اکثریت آنها غیرمجاز هستند و تنها هشت درصد مردم این شهر با اوقاف رابطه استیجاری دارند.
حجت الاسلام مجیدی با اشاره به دریافت پذیره از متصرفان، تشریح کرد: از متصرفان قبل از سال 63 که در بیدستان ساکن هستند مبلغ بسیار ناچیزی گرفتیم و از سال 63 تا 82 غیراز تجاری پنج درصد و از 82 تا 89 غیرتجاری 10 درصد و تجاری 40 درصد قیمت کامل ملک پذیره گرفته می شود.
وی اظهار داشت: از سال 89 تاکنون مردم بیدستان می دانستند زمین ها اوقافی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین یادآور شد: زمین های بیدستان 300 سال پیش توسط قازان ابن ارغوان وقف شد و نیت وی از این اوقاف کمک به مردم و امامزاده اسماعیل (ع) بوده است.
9925*3013

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز