گالیپولی کجاست؟


امروز، مناطق جنگی گالیپولی نواحی حفاظت lrm;شده ای هستند پر از درختان کاج که دور تا دورشان را سواحل و خلیج های رویایی گرفته. اما یاد و خاطره اتفاق هایی که در سال 1915 در این مناطق رخ داد هنوز در ذهن مردم ترکیه و دیگران زنده است و نقشی پررنگ در خاطرات ملی اهالی ترکیه، استرالیا و نیوزیلند دارد. اما ماجرای گالیپولی چیست؟

امروز، مناطق جنگی گالیپولی نواحی حفاظت‎شده‌ای هستند پر از درختان کاج که دور تا دورشان را سواحل و خلیج‌های رویایی گرفته. اما یاد و خاطره اتفاق‌هایی که در سال 1915 در این مناطق رخ داد هنوز در ذهن مردم ترکیه و دیگران زنده است و نقشی پررنگ در خاطرات ملی اهالی ترکیه، استرالیا و نیوزیلند دارد. اما ماجرای گالیپولی چیست؟

گالیپولی کجاست؟

گالیپولی منطقه‌ تاریخی مهمی در ترکیه است که امروز به یک پارک ملی حفاظت‌شده تبدیل شده است. هزاران نفر از اهالی استرالیا و نیوزلند هرساله به یاد کسانی که در نبرد گالیپولی بوده‌اند برای بازدید به این منطقه می‌آیند. اما تعداد مسافرها و گردشگرهای ترکیه هم که هر سال برای ادای احترام در گالیپولی جمع می‌شوند کم نیست.

چرا گالیپولی خاص است؟

گالیپولی همیشه منطقه ایدئالی برای جهانگردها و جنگجویان بوده زیرا از طریق آن می‌توانسته‌اند بین اروپا و آسیا رفت و آمد کنند. خشایارشاه در سال 481 قبل از میلاد با کشتی‌هایش از این منطقه گذشت و اسکندر کبیر هم یک قرن و نیم بعد پا جا پای او گذاشت. در دوره بیزانس، گالیپولی خط مقدم دفاعی قسطنطنیه بود و در قرن 15 این منطقه تحت کنترل سلطان بایزید عثمانی قرار گرفت. اما مهم‌ترین اتفاق تاریخی در زمان جنگ جهانی اول در گالیپولی رخ داد. عثمانی‌ها در این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بودند اما در اکتبر سال 1914 به نیروهای مرکزی پیوستند و راه اصلی مهمات‌رسانی متفقین از بریتانیا و فرانسه به هم‌پیمان‌شان روسیه را بستند. در مقابل، چرچیل به دست گرفتن کنترل تنگه داردانل و بسفر را برای متفقین حیاتی می‌دید که معنایش اشغال استانبول بود. به همین دلیل نبردی میان متفقین و عثمانی‌ها در این منطقه رخ داد. نیروهای بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی و هندی وارد شبه جزیره گالیپولی شدند و نیروهای فرانسوی به کوم کاله در نزدیکی چناق‌قلعه رفتند. در نهایت، بعد از 9 ماه نبرد سخت، نیروهای متفقین بدون پیشروی در دسامبر 1915 و ژانویه 1916 این منطقه را ترک کردند.

گالیپولی کجاست؟

در گالیپولی چه می‌بینیم؟

مساحت پارک ملی گالیپولی 33.500 هکتار از شبه جزیره است. در این منطقه علائم راهنمای زیادی وجود دارد. تعدادی از آنها تابلوهای راهنمای اتوبان هستند، تعداد دیگرشان تابلوهای راهنمای پارکی ملی و بقیه هم علائم چوبی مربوط به مناطق نظامی حفاظت‎شده. تعداد زیاد تابلوها ممکن است کمی گیج‌تان کند. در حال حاضر 40 بخش یادمان جنگی در این منطقه است که 20 تای آنها ترکی هستند. نبردهای اصلی در ساحل غربی شبه جزیره و در تپه‌های شرقی خلیج اتفاق افتاد. اگر این منطقه را می‎شناسید و می‌خواهید یادمان خاصی را ببینید می‌توانید از وبسایت کمیسیون یادمان‌های جنگی کشورهای مشترک‌المنافع کمک بگیرید. اما به طور کلی بهتر است این جاذبه را با یک راهنمای آشنا به منطقه ببینید.

گالیپولی کجاست؟

کِی به گالیپولی برویم؟

دو تاریخ در سال جمعیت زیادی به گالیپولی می‌آیند: یکی در تاریخ 18 مارس، که مراسم بزرگداشت پیروزی نیروی دریایی ترکیه در تنگه داردانل در چناق قلعه جشن گرفته می‎شود و یکی هم در 25 آوریل که یادمان تاریخ ورود متفقین به این منطقه است. در این تاریخ‌ها، سیاست‌مداران سخنرانی می‌کنند و به یاد وقایع تاریخی پرچم برافراشته می‌شود.

گالیپولی کجاست؟

برگرفته از کتاب lonely planet



1397/10/06 | کد مطلب: 4366
گالیپولی کجاست؟
گالیپولی کجاست؟ سپیده اقتداری
گالیپولی کجاست؟

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس