ششم جدی سرآغازی بر کشتار و ویرانی


ششم جدی سالروز ورود ارتش سرخ شوروی به افغانستان، یاد آورد خاطرات تلخی برای مردم ما و سرآغازی بر کشتار و ویرانی در افغانستان محسوب می شود. در چنین روزی جماهیر شوروی سابق، با بیش از ۱۲۰ هزار نظامی مجهز به جنگنده‌، توپ، تانک و پیشرفته ترین جنگ‌...

ششم جدی سالروز ورود ارتش سرخ شوروی به افغانستان، یاد آورد خاطرات تلخی برای مردم ما و سرآغازی بر کشتار و ویرانی در افغانستان محسوب می شود.
در چنین روزی جماهیر شوروی سابق، با بیش از ۱۲۰ هزار نظامی مجهز به جنگنده‌، توپ، تانک و پیشرفته ترین جنگ‌ افزارهای زمان خود از زمین و هوا بر مناطق مختلف افغانستان حمله کردند.


حزب دموکراتیک خلق این روز را مرحله نوین و تکاملی انقلاب ثور لقب داد؛ انقلابی که سرآغاز کشتار و و ویرانی سرزمین ما بود.
با وجودی که اعضای ارشد حزب دموکراتیک خلق براحتی نمی پذیرند که حضور نظامی شوروی در افغانستان تجاوز به حریم و خاک افغانستانی ها بود اما افغانستانی ها براین باورند که هیچ توجیهی به جز تجاوز در این مورد منطقی به نظر نمی رسد.
حزب دموکراتیک خلق متهم به جنایت های زیاد ضد بشری در زمان دوران حاکمیتش می باشد.

هر چند نیروهای شوروی بر اثر مقاومت مردم افغانستان پس از 10 سال ناگزیر به ترک کشور شدند اما چیزی که از ان روز تاکنون باقی مانده است؛ جنگ و بحرانی است که همه روزه قربانی می گیرد.
با شکست اتحاد جماهر شوروی سابق در افغانستان، این کشور نیز از هم پاشید و به 17 جمهوری مبدل شد.

به ظاهر، سربازان شوروی خاک افغانستان را ترک کردند و جشنی به مناسبت شکست ابر قدرت شرق سراسر کشور را غرق در سرور کرد اما در واقع بذر جنگ داخلی و ناامنی پاشیده شد و از آن تاریخ به بعد قلب آسیا رنگ آرامش و آسایش به خود ندید.

افغانستان بعد از 1357 دیگر افغانستان قبل از اشغال و حمله و تجاوز نبود، این ناامنی و درگیری های داخلی بشدت ثبات سیاسی و قدرت مرکزی را تضعیف کرد، اقتصاد ملی را از کار انداخت، مهاجرت های بی رویه و غیرقانونی را رقم زد و دست های استعمارگران را به خاک کشور دراز کرد.

چنین شد که طمع قدرت، رهبران احزاب و جنگسالاران مدعی جهاد را به جان هم انداخت، سرمایه های ملی، منابع طبیعی و ذخایر اقتصادی را به یغما برد، جاسوسان و مستشاران مزدور را وارد دستگاه های دولتی کرد و مهمتر از همه جواز ورود القاعده و امریکا را به افغانستان صادر کرد.

اینک که نزدیک به چهار دهه از آن واقعه ی شوم می گذرد اما افغانستان همچنان تصرف شده، نامستقل، ناامن، فقیر و بحرانی است و روسای جمهور و ارگ نشینان ضعیف، منفعل و وابسته، کشور را در سراشیبی سقوط قرار داده اند.

پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان، غرب که از قبل برای ورود به منطقه نقشه کشیده بود، به بهانه های محتلف خود را به افغانستان رساند و این سرآغازی شد بر اشغال مجدد افغانستان اما اینبار توسط آمریکایی ها.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا