کتاب املای بیدغدغه فاطمه زهرودی، مریم ازغ+ عکس
کتاب املای بیدغدغه نوشته فاطمه زهرودی و مریم ازغ، ویژهی آموزگاران و اولیاء است که با زبان شعر، انواع املاهای نوین و جدید را به رشتهی تحریر درآوردهاند.
کتاب املای بیدغدغه نوشته فاطمه زهرودی و مریم ازغ، ویژهی آموزگاران و اولیاء است که با زبان شعر، انواع املاهای نوین و جدید را به رشتهی تحریر درآوردهاند. با توجه به اینکه اکثر دانشآموزان در نوشتن املا دچار مشکل هستند در این کتاب این مشکلات مطرح شده و برای هر مشکل راهکاری ساده اما مفید بازگو شده است.
آموزگارانی که به دنبال روشهای نوین هستند با مراجعه به این کتاب میتوانند تنوع و شادی را به فضای کلاس درسی خود هدیه و یادگیری را چند برابر کنند.
شاید بسیاری از افراد وقتی واژه دیکته را میشنوند یک معلم به ذهنشان میآید که کتاب فارسی را در دست دارد و کلمات را بلند بلند برای دانشآموزانش میخواند و دانشآموزان نیز آن را در دفتر خود مینویسند، در پایان املا، معلم برای دانشآموزان لغت سخت میگوید و خودش آنها را تصحیح میکند. باید گفت این روش مربوط به سالها پیش است و بعید میدانیم که دیگر هیچ آموزگاری از این روش قدیمی و خشک و خسته کننده استفاده کند. هدف از املا این است که در بیابیم دانشآموزان تا چه حد به اهداف تعریف شده دست یافته و برای رفع مشکل او، راهکاری پیدا کنیم و نه ابزاری برای مچگیری و تنبیه باشد.
شنیدن و خواندن وسیلهایست برای پی بردن به افکار دیگران و گفتار و نوشتن وسیلهایست برای آگاه ساختن دیگران از مقاصد و افکار خود؛ بنابراین تمام کوششهایی که در زمینه آموزش زبان در دبستان انجام میگیرد باید در جهت پرورش مهارتهای چهارگانه آن یعنی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن باشد؛ اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که چرا دانشآموزان ما در املا ضعف دارند؟ به روایتی اشکال کار در کجاست؟ معلم؟ دانشآموزان؟ و شاید همخانواده؟
عده زیادی از دانشآموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارشهای رسمی آموزش و پرورش 4 تا 12 درصد از دانشآموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند.
بیتردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هر یک از معلمان روشهای خاصی را اتخاذ میکنند، برخی از این روشها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد.
تعریف املاء در فرهنگ لغت املا به معنی پر کردن، مطلبی را تقریر کردن که دیگری بنویسد و مطلبی که معلم بگوید و شاگرد بنویسد و نیز طریقه نوشتن کلمات و درست نوشتن ثبت شده است. املا یا دیکته، یعنی نوشتن گفتههای دیگران. پس املا فعالیتی است که هدف از آن تنها صحیحنویسی نیست بلکه نوشتن خوانا و رسای کلمهها و دقت در مرتب و زیبا نوشتن نیز است.
در بخشی از کتاب املای بیدغدغه میخوانید:
املای مشارکتی
در این روش هر گروه یک جمله را آماده میکند و به ترتیب برای کلیه دانشآموزان کلاس دیکته میکنند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را میگوید و دیگر اعضا مینویسند، یکی از اعضا هم ناظر است.
بچهها بیاین اینجا بشینید
در همدیگه، یکجا بگیرید
بنویسیدش با دقت
کم میکنه نظارت
هرکی که خوب نوشته
فرشته بهشته
روش مسابقه: چند دانشآموز تقریباً هم سطح انتخاب میشود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم میکنیم و سپس کلمه یا جملهای توسط معلم گفته میشود.
تخته شده دو قسمت
هر قسمتش یک دفتر
گفتیم و تند نوشتید
املای کی شد برتر