کم کاری مسئولین مربوطه و انفعال جامعه قرآنی دلیل کاهش بودجه


کم کاری مسئولین مربوطه و انفعال جامعه قرآنی دلیل کاهش بودجه

لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که براساس آن علی رغم افزایش 42 درصدی مبلغ کل بودجه نسبت به سال 97، کاهش محسوس بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور صبح امروز توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که براساس آن علی رغم افزایش 42 درصدی مبلغ کل بودجه نسبت به سال 97، کاهش محسوس بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی شاهد هستیم.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در واکنش به کاهش اعتبارات فعالیت های قرآنی در لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 گفت: همانطور که مستحضرید در سال ۹۳ لایحه بودجه قرآنی به‌عنوان اولین لایحه دولت یازدهم با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی برای تحقق اهداف در منشور توسعه فرهنگ قرآنی در مجلس به تصویب رسید که با تأخیر غیرقابل‌ توجیهی حدود ۴۷ درصد آن مبلغ در ۱۵ اسفندماه همان سال واریز گردید. بودجه قرآنی کشور در سال ۹۴ نیز تفاوت کمّی با سال‌های قبل از آن نداشت اما متأسفانه باز شاهد عدم واریز و تأخیر در پرداخت اعتبارات سال ۹۴ بودیم. در سال ۹۵ نیز با اختصاص تنها چند درصد از بودجه قرآنی، فعالیت های قرآنی ادامه پیدا کرد و در نهایت عدم تخصیص ریالی از بودجه سال 96 که متأسفانه موجب تضعیف شدید همه برنامه ریزی های قرآنی دستگاه ها و مؤسسات قرآنی گردید، این در حالی است که از بودجه 100 میلیاردی سال 97 نیز تاکنون که 10 ماه از سال می گذرد، تنها 20 میلیارد آن تحقق یافته است.

کم کاری مسئولین مربوطه و انفعال جامعه قرآنی دلیل کاهش بودجه

تقلیل شدید بودجه قرآنی، نامیدکننده و تاسف برانگیز است

وی افزود: به هر حال روند تخصیص بودجه به فعالیت های قرآنی در سال های اخیر و کاهش مستمر بودجه قرآنی کشور از کم کاری مسئولین و انفعال جامعه قرانی حکایت می کند.

محمدی نوع نگاه مسئولین و سیاست گذاران بودجه به قرآن کریم را دور از شان و جایگاه نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده عدم وجود جایگاهی قابل قبول برای قرآن در سیاست ها و اولویت های مسئولین و دولت است و به هیچ وجه در شان و جایگاه نظام اسلامی ما نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم علی رغم افزایش قابل توجه بودجه 98 نسبت به سال گذشته، بودجه قرآنی تقریبا به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است و این امر جای تاسف دارد و بدیهی است، تنها قربانی این رویکرد جامعه قرآنی علی الخصوص مؤسسات مظلوم و مردمی قرآنی هستند هرچند آنان از پشتیبانی جدی مسئولین ناامید شده و هر یک با رویکردی مستقلانه به فعالیت های خود ادامه می دهند.

نگاه مسئولین با واقعیت های فرهنگی کشور مطابقت ندارد

محمدی با تاکید براینکه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 98، به هیچ وجه با نگاه مقام معظم رهبری به فعالیت های قرآنی به عنوان یک فعالیت راهبردی مطابقت ندارد، گفت: امروز ۷ سال از بیان خواسته رهبری درخصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن می‌گذرد و واقعیت این است هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و هیچ خروجی قابل قبولی احساس نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در بخش دیگری از این گفت و گو عنوان کرد: براساس برآوردهایی که در سال 90 صورت گرفته، تنها برای تحقق اهداف حفظ قرآن کریم در خوشبینانه ترین حالت، سالی 1000 میلیارد تومان نیاز است، اما در کمال ناباوری شاهد کاهش مستمر سهم قرآن از بودجه کشور هستیم.

کم کاری مسئولین مربوطه و انفعال جامعه قرآنی دلیل کاهش بودجه

وی در پایان عنوان کرد: به نظر می رسد باید یک عزم عمومی و تحرک همگانی برای مطالبه مناسب بودجه قرآنی ایجاد شود، و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند و یک موج هماهنگ و گسترده نسبت به این اتفاق ناگوار صورت نگیرد، باید همچنان شاهد همین کاهش و تضعیف جایگاه قرآن در اعتبارات و سیاست های دولتی باشیم.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟