فرش، جلوه‌ای از فرهنگ، هنر و هویت ماست


فرش، جلوه‌ای از فرهنگ، هنر و هویت ماست

استاندار قزوین در مراسم افتتاح نمایشگاه فرش دستبافت و تابلو فرش گفت: فرش جلوه‌ای از فرهنگ، هنر و هویت ماست که امروز باید بکوشیم اقتصاد صنعت فرش فعال شود.

به گزارش ایسنا، «عبدالمحمد زاهدی» استاندار قزوین در مراسم افتتاح نمایشگاه فرش دستباف با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین، اظهار کرد: قرن‌هاست صنعت فرش، سرانگشت بافندگان ما اعم از زن و مرد و دختران را در نوردیده و این دست‌های هنرمند و توانا به این تارها و خامه‌های بی‌جان جان داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای از ایران خرده‌فرهنگ‌هایی داریم که در صنعت و هنر فرش دست‌بافت مجموعه فرش‌های با اصالتی داریم که دنیا ما را با فرهنگ و هنر می‌شناسد.

استاندار قزوین تصریح کرد: برای جهانی‌شدن در بخش صنعت و سایر بخش‌ها هرچقدر بکوشیم هویت ما نیست اما فرش ایرانی هویت ماست و هنوز در اروپا و امریکا به داشتن فرش ایرانی افتخار می‌کنند.

زاهدی گفت: هرچند برخی کشورها مانند چین و پاکستان کوشیدند تا فرش ایرانی را کپی کنند اما در این راه موفق نشدند و هنوز فرش ایرانی جایگاه خاص خود را دارد.

استاندار قزوین تصریح کرد: در فرش باید به فرهنگ و هنر توجه کنیم و امروز در اغلب استان‌ها فرش‌هایی داریم که شهرت جهانی دارند که هرکدام یک فرهنگ است.

وی تصریح کرد: در اقتصاد فرش باید فعال باشیم و با تشکیل شورای فرش در استان‌ها می‌کوشیم تا مشکلات بررسی شود.

استاندار قزوین یادآور شد: باید قیمت تمام‌شده تولید فرش پایین بیاید، اما سود عرضه‌کننده و بافنده کم نشود، از همین‌رو نیازمند حمایت‌هایی هستیم که تولیدکننده را تشویق کند.

وی تصریح کرد: سال‌هاست فرش اقتصادی نیست و بافنده سود زیادی نمی‌برد، اما در تأمین مواد اولیه از رنگ و بافت و طرح و نقشه باید جداشده و بخشی که می‌تواند اقتصادی باشد مجزا شود و رنگ و پرداخت متمرکز و بقیه موارد غیرمتمرکز باشد.

زاهدی یادآور شد: باید هزینه‌های بالاسری فرش را کاهش دهیم تا تولید مقرون‌به‌صرفه باشد و در کنار آن تسهیلات ارزان‌قیمت به بافندگان پرداخت کنیم تا کارها اقتصادی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس