بازار داغ فعالیت های مهدوی در هفته منتهی به زمستان


بازار داغ فعالیت های مهدوی در هفته منتهی به زمستان

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «صراط» تا 22 بهمن، برگزاری همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی»، تقدیر از پژوهشگران برتر مهدوی و آغاز ثبت نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س)، از مهمترین اخبار مهدوی در هفته پایانی پاییز بود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: آخرین هفته پاییز و منتهی به زمستان از نظر فعالیت های مهدوی شور و گرمایی خاص داشت و منتظران در آن شاهد اخبار متنوعی در این ساحت مقدس بودند که در ذیل مرور می شود.

تقدیر از پژوهشگران برتر مهدوی

حجت الاسلام «سیدجواد میرصادقی» با اعلام برگزاری آیین تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تخصصی مهدویت امشب (شنبه، 24 آذرماه)، اظهار کرد: مطابق سال های گذشته، امسال هم همزمان با هفته پژوهش آیین تقدیر از پژوهشگران مرکز در دو بخش برگزار شد.

مدیر داخلی پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی اضافه کرد: این آیین شنبه، 24 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور حجت الاسلام «حسین میرمعزی»، معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد.

وی ادامه داد: پژوهشگران در دو گروه دفاع کنندگان از پایان نامه ها و نیز فعالان ممتاز برنامه های پژوهشی مورد تقدیر قرار گرفتند که امسال در بخش نخست 12 صاحب پایان نامه در سطح سه (معادل کارشناسی ارشد) و یک دارنده رساله سطح چهار (معادل دکتری) که در سال تحصیلی 96-97 دفاع و رتبه عالی کسب کرده اند، تقدیر شدند.

حجت الاسلام میرصادقی تصریح کرد: در بخش دوم یعنی پژوهشگران برتر مرکز هم از چهار نفر تقدیر به عمل آمد.

وی درباره معیارهای گزینش پایان نامه ها و پژوهش ها به منظور تقدیر در آیین گرامیداشت هفته پژوهش، ابراز کرد: ملاک انتخاب در پایان نامه ها، پرداخت به موضوعات مهدوی است و در انتخاب پژوهشگران برتر نیز به افرادی که در اجرای طرح های پژوهشی همراه بوده و موضوعات محوله را به صورت روزآمد کاربردی کرده اند، در اولویت قرار دارند.

کارشناس مهدوی با بیان اینکه پایه و اساس فعالیت مرکز پژوهش است، تاکید کرد: علاوه بر آنکه یکی از واحدهای این مرکز پژوهش است، دانش پژوهان آن هم موظف اند در طول تحصیل چهار پژوهش را انجام دهند که پس از ارزیابی و کسب امتیازات لازم، منتشر می شوند.

وی از اجرای طرح های حمایتی ویژه پژوهش ها و پژوهشگران مهدوی خبر داد و خاطرنشان کرد: پژوهشگران و محققان علاقمندان از بیرون مرکز هم در صورت درخواست می توانند از مشاوره های علمی و معرفی منابع مرتبط با تحقیقات مرکز بهره مند شوند و در این باره محدودیت مقطع تحصیلی مطرح نیست و همه در سطوح دو، سه و چهار امکان استفاده از این حمایت را دارند.

گفتنی است، این آیین با همکاری پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی و میزبانی مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.

دفاع از پایان نامه مهدوی با کسب رتبه عالی

پایان نامه علمی سطح سه مهدویت با موضوع «بررسی جایگاه سیاسی، اجتماعی و علمی محمد بن همام اسکافی» در مرکز تخصصی مهدویت دفاع شد.

بنا بر این گزارش، این رساله توانست با کسب امتیاز عالی مورد تائید هیئت داوران، قرار گیرد.

تدارک جمکران برای زائران در آستانه زمستان

مسجد مقدس جمکران همچون هفته های گذشته این هفته نیز در روزهای منتهی به جمعه، روز منتسب به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف میزبان منتظران و مهدی باوران شد.

بنابر این گزارش، برنامه های میعادگاه منتظران از سه شنبه، 27 آذرماه با جلسه آموزش عمومی قرآن از ساعت ۱۹ آغاز شد و در ادامه با سخنرانی حجت‌الاسلام « حائری زاده» در ساعت ۲۰:۱۵ پذیرای محبان امام عصر عجل الله تعالی فرجه و الشریف شد.

قرائت دعای پرفیض توسل از ساعت ۲۱ با نوای «حاج مهدی رسولی» پایان بخش برنامه های سه شنبه شب مسجد مقدس جمکران بود.

همچنین، میعادگاه منتظران پنج‌شنبه، 29 آذرماه از ساعت ۱۹ و با جلسه آموزش عمومی قرآن برنامه های خود را آغاز کرده و در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ با سخنرانی حجت الاسلام «سیدحسین آقامیری» و از ساعت ۲۱ با قرائت دعای پرفیض کمیل با نوای حجت الاسلام «سیدحسین آقامیری» پذیرای دلدادگان حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه شد.

علاوه بر این، میعادگاه منتظران روز جمعه، 30 آذرماه نیز از ساعت ۵:۳۰ با قرائت دعای عهد میزبانی خود از منتظران را آغاز کرد و سپس با سخنرانی حجت‌الاسلام «جوشقانیان» در ساعت ۵:۴۵ برنامه های خود را ادامه داد.

قرائت دعای پرفیض ندبه با نوای «حاج علی مالکی نژاد» از ساعت ۶:۳۰ صبح و قرائت زیارت شریف آل یس در ساعت ۱۶:۴۰ از دیگر برنامه های میعادگاه منتظران در روز جمعه، 30 آذرماه بود.

فراخوان مربیان و همکاران بنیاد مهدی موعود(عج) استان تهران

همایش «فراخوان مربیان و همکاران بنیاد حضرت مهدی(عج) استان تهران»، شنبه، یکم دی ماه در سالن موزه شهدا برگزار می شود.

در این برنامه ضمن هم اندیشی در مورد فعالیت های مهدوی در سطح استان تهران، برنامه های داخلی بنیاد مهدی موعود(عج) استان تهران بررسی و نیز برنامه های مناطق مختلف استان اعلام می شود.

در این برنامه که از ساعت 14 تا 16 در خیابان طالقانی، نبش فرصت(موسوی) برگزار می شود، حجت الاسلام «محمد متوسل»، مدیر عامل بنیاد مهدی موعود(عج) کشور و حجت الاسلام «عباسعلی پور»،مدیرعامل بنیاد مهدی موعود استان تهران سخنرانی می کنند.

آغاز ثبت نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س) در رشته تخصصی مهدویت

ثبت نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س) در رشته تخصصی مهدویت ویژه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شد.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام‌ «اباذر عمرانی فر» با اشاره به فعال شدن سامانه پذیرش از صبح ۲۰ آذرماه گفت: ثبت نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه تمام مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می شود، تصریح کرد: امسال آزمون ورودی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سه مقطع رسمی سطح دو، سطح سه و سطح چهار، ۲۶ بهمن ماه در مراکز استان ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط مقاطع مختلف تحصیلی در دفترچه های آزمون در سامانه پذیرش ارائه شده است، افزود: شرط پذیرش در مقطع تحصیلی سطح دو (کارشناسی) داشتن حداقل مدرک دیپلم است، همچنین افرادی که دارای معدل بالای ۱۹ هستند و از زمان فارغ التحصیلی آنان کمتر از یک سال گذشته باشد، حافظان کل قرآن کریم، حافظان کل نهج‌البلاغه و حافظان صحیفه سجادیه از آزمون کتبی معاف هستند و بدون آزمون ورودی در مصاحبه شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ عمرانی فر یادآور شد: افرادی که حافظ نیمی از قرآن کریم، نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه و یا برگزیدگان المیپادهای علمی کشوری هستند و همچنین همسران طلاب حوزه‌های علمیه از امتیازات ویژه در آزمون ورودی این مؤسسه برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به پذیرش طلاب در مقطع تحصیلی سطح سه، ابراز کرد: در سطح سه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به سه صورت حضوری، غیرحضوری و مجازی پذیرش داریم.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امسال پذیرش مقطع سطح سه بین الملل برای نخستین بار در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انجام می‌شود و طلاب بین الملل می‌توانند در پنج رشته تحصیلی سطح سه شامل اصول و فقه اسلامی، کلام اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام و روانشناسی تربیتی تحصیل کنند.

حجت‌الاسلام عمرانی فر با اشاره به اینکه ۱۵ گرایش تحصیلی برای سطح سه ویژه طلاب ایرانی وجود دارد، گفت: رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی مقطع سطح سه جامعه‌الزهرا(س) شامل «تاریخ اسلام»، «تبلیغ با گرایش حج»، «تعلیم و تربیت اسلامی با گرایش‌های مشاوره خانواده، تربیت دینی کودک و نوجوان»، «تفسیر و علوم قرآن»، «فقه و اصول»، «فلسفه اسلامی»، «رشته کلام اسلامی با گرایش‌های امامت، مذاهب اسلامی و مهدویت»، «مدرسی ادبیات عرب» و «مطالعات اسلامی زنان» است؛ همچنین امسال دو رشته جدید تربیت دینی کودکان و نوجوانان و مشاور خانواده با رویکرد اسلامی برای مقطع تحصیلی سطح سه راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: ۷۱ رشته دانشگاهی به عنوان رشته‌های همسو با رشته های سطح سه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام شناسایی شدند که علاقه‌مندان می‌توانند به سامانه پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مراجعه کنند.

رئیس اداره سنجش و پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به پذیرش مقطع تحصیلی سطح چهار اشاره کرد و گفت: مقطع تحصیلی سطح چهار به صورت حضوری و دارای ۶ رشته تحصیلی فقه و اصول، حکمت اسلامی، کلام اسلامی، تاریخ اسلامی، تفسیر و علوم قرآن (دو گرایش تفسیر تطبیقی و علوم و معارف قرآن) و تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام است.

حجت‌الاسلام‌ عمرانی فر یادآور شد: علاقه مندان و متقاضیان شرکت در این آزمون جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به نشانی http://www.jz.ac.ir و سامانه پذیرش به نشانی http://paziresh.jz.ac.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع است، تأکید کرد: فعالیت هایی که در این مؤسسه علمی حوزوی برگزار می‌شود باید به عنوان رویداد جهانی در عرصه دینی دیده شود و اصحاب رسانه می‌توانند در این عرصه ما را یاری کنند.

آزمون دومین دوره جذب دانش پژوه مرکز تخصصی موعود (عج) برگزار شد

حجت الاسلام «سید جمال رضایی» با اعلام زمان برگزاری آزمون ورودی سطح چهار مهدویت این مرکز، اظهار کرد: آزمون دومین دوره جذب دانش پژوه مرکز تخصصی موعود (عج) در انتهای آذرماه برگزار شد.

مسئول آموزش مرکز تخصصی موعود (عج) افزود: این آزمون امروز (جمعه، سی‌ام آذرماه) در دو نوبت صبح ساعت 8:30 تا 12 ظهر و عصر 14 تا 17 برگزار شد. این آزمون در محل مرکز تخصصی موعود(عج) واقع در خیابان شهداء (صفائیه) کوچه 25 پلاک 27، مرکز تخصصی موعود حوزة علمیة قم برگزار شد.

وی تصریح کرد: مواد این آزمون عبارتند از تفسیر: سوره های؛ قدر، بقره آیة 124، نور آیة 55، انبیاء آیة 105، قصص آیة 5، توبه آیة 33 (تفسیر المیزان و مجمع البیان)، حدیث و مهدویت: کتاب الغیبه شیخ طوسی فصل اول (از ابتدا تا صفحه 228)، کتاب تاریخ مابعد الظهور شهید سیدمحمد صدر از صفحه 187 تا صفحه 310، کلام: تلخیص الشافی جلد اول، تاریخ: کتاب تاریخ الغیبه الصغری شهید سیدمحمد صدر از صفحه 237 تا صفحه 488 (به استثنای صفحات 299 تا 388)، اصول: کفایة الاصول؛ بحث اجتهاد و تقلید، حجیّت ظواهر الفاظ، حجیّت خبر واحد، فقه: کتاب البیع امام خمینی(ره)، بحث ولایت فقیه و ولایت عدول المؤمنین و متقاضیان ورود پس از شرکت در این آزمون با مصاحبه حضوری پذیرش می‌شوند.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: سایت مرکز تخصصی موعود به نشانی mtmac.ir در حال بارگزاری مطالب است و به زودی در دسترس قرار می گیرد.

بررسی ابعاد جنگ جهانی جمعیت در نشست فرهنگ مهدوی

یکصدو بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست های فرهنگ مهدوی با موضوع «جنگ جهانی جمعیت، جنگی پنهان با سلاحی پنهان علیه انسان» برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست «صالح قاسمی» از پژوهشگران و مولفان در موضوع مذکور سخنرانی کرد.

گفتنی است، نشست «جنگ جهانی جمعیت، جنگی پنهان با سلاحی پنهان علیه انسان» دیروز (پنجشنبه، 29 آذرماه) از ساعت 14 در سالن سوره حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

شرکت برای عموم علاقمندان در این نشست آزاد و رایگان بود.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «صراط» تا ۲۲ بهمن

نشست مجریان استانی نخستین جشنواره ملی مهدوی «صراط» چهارشنبه، 28 آذرماه در دفتر مرکزی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست که با حضور مدیران شعبات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در چهار استان کرمانشاه، اردبیل، مرکزی و چارمحال و بختیاری به عنوان مجریان جشنواره در بخش های مختلف برگزار شد، درباره تاریخ برگزاری آن تبادل نظر و نتیجه گیری شد.

این گزارش می افزاید: پیش از این، مهلت ارسال آثار به جشنوراه صراط پایان دی ماه و زمان برگزاری همزمان با دهه مبارک فجر اعلام شده بود، اما امروز مقرر شد که مهلت ارسال آثار تا 22 بهمن تمدید و زمان برگزاری جشنواره به اسفند ماه موکول شود.

همچنین، مقرر شد تا رویکرد کلی جشنواره به دلیل تقارن زمانی با 40 سالگی انقلاب، با محور مهدویت و انقلاب پیش رود.

گفتنی است، استقبال از این جشنواره در رشته های مختلف تا کنون بالا بوده هر چند برای ارائه گزارش کلی باید تا پایان مهلت فراخوان منتظر بود.

علاقمندان برای کسب آگاهی و اطلاع از نحوه شرکت در این مسابقه می توانند به اینجا مراجعه کنند.

همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی» برگزار شد

«عباسعلی فرزندی» از برگزاری همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی» خبر داد و اظهار کرد: این همایش دیروز (پنجشنبه، 29 آذرماه) با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی، آیت الله احمد عابدی و یکی از مقامات نظامی و میزبانی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء قم برگزار شد.

دبیر ستاد همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی» تصریح کرد: مدعوین و حاضران در این همایش هم از روحانیون و طلاب و هم از نظامیان در سطوح مختلف بودند.

فرزندی با بیان اینکه 10-12 نهاد و مرکز تخصصی حوزوی با ما در برگزاری این همایش همکاری کرده اند، گفت: شخصیت هایی همچون آیت الله دری نجف آبادی، سردار ظریف منش و اسماعیل منصوری لاریجانی برای همایش مقاله ارسال کرده اند.

وی با اعلام برگزاری دو پنل تخصصی ذیل این همایش، ابراز کرد: این پنل ها در موضوعات دفاعی مهدوی و با حضور متخصصان امر برگزار شد.

فرزندی درباره دیگر برنامه های همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی»، اعلام کرد: تقدیر از مقالات برتر، رونمایی از کتاب چکیده مقالات، کتاب نشست های تخصصی و کتاب مصاحبه های تخصصی با شخصیت های علمی، نظامی و دانشگاهی و نیز دو کتاب به قلم «اسماعیل منصوری لاریجانی» از برنامه های پیش بینی شده برای این همایش یک روزه بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین، تقدیر از شهدای فرهنگی در کنداکتور همایش «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی» قرار داشت.

گفتنی است، این همایش دیروز (پنجشنبه، 29 آذرماه) از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 16 در بنیاد علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس