شمارش معکوس پایان حیات سیاسی نتانیاهو


شمارش معکوس پایان حیات سیاسی نتانیاهو

حال نتانیاهو به‌زعم خود دست به قمار انتخابات زودهنگام زده و هفت ماه زودتر از موعد انتخابات سعی دارد با برگزاری انتخابات خود را از گرداب مشکلات نجات دهد.

به گزارش مشرق، «محمد مرادی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

سرانجام پس از چند ماه بحث و بررسی در مورد تداوم پارلمان فعلی اسرائیل یا انحلال آن رأی به انحلال پارلمان داده شد. در پی نشست روز دو شنبه سران ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی و عدم توافق آن‌ها به حفظ ائتلاف کابینه فعلی «بنیامین نتانیاهو»، انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی برگزار خواهد شد. کابینه و پارلمان این رژیم منحل خواهد شد و انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ (اواسط فروردین ۱۳۹۸) برگزار می‌شود. انتخابات پارلمانی اسرائیل در روال عادی خود باید در ماه نوامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شد، اما دلیل اصلی انحلال پارلمان چیست؟


اسرائیل در ماه‌های اخیر با چالش‌های زیادی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه منطقه‌ای مواجه بوده است. این چالش‌ها باعث شده کابینه نتانیاهو همواره با خطر فروپاشی مواجه باشد. در داخل یکی از دلایل فروپاشی کابینه فعلی نتانیاهو اختلاف بر سر تصویب قانون نژادپرستانه موسوم به «دولت-ملت یهود» است. نتانیاهو ساعاتی قبل‌تر از توافق بر سر انحلال گفته بود اگر سران کابینه نمی‌توانند بر سر تصویب یک قانون توافق کنند، پس همان بهتر که انتخابات زودهنگام برگزار شود. کنست چند ماه پیش لایحه جنجالی موسوم به «دولت-ملت یهود» را برای تحکیم اشغالگری خود بر اراضی اشغالی فلسطین به تصویب رساند. این قانون در تلاش است فلسطین اشغالی را به‌عنوان «کشور قوم یهود» معرفی کند.

بیشتر بخوانید:

خطرناک‌ترین پرونده فساد نتانیاهو

نقشه فرار نتانیاهو و بن‌سلمان از بحران‌ها

از فساد سران پیشین اسرائیل تا فساد و رسوایی نتانیاهو و همسرش


فساد نتانیاهو نیز یکی دیگر از دلایل فروپاشی پارلمان است. نتانیاهو و همسرش مظنون به استفاده شخصی از خزانه دولت شده‌اند. پلیس اسرائیل اعلام کرده که مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به «۴۰۰۰» متهم هستند. این مسئله بارها باعث ایجاد تجمعات علیه نتانیاهو شده و مخالفان خواستار برکناری و محاکمه وی شده‌اند. به این ترتیب، در داخل سه عامل جنجال بر سر مسائل فساد مالی نتانیاهو، لایحه نژادپرستانه موسوم به «دولت-ملت یهود» و لایحه استخدام یهودیان ارتدوکس افراطی به‌عنوان عوامل اصلی انحلال پارلمان اسرائیل به شمار می‌روند.


اما مهم‌ترین دلایل بحران کنونی اسرائیل را باید منطقه دانست. مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیک ۴۷۰ موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرار داد. این باعث شد نتانیاهو به‌سرعت، تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو گران تمام شد و لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل استعفا کرد و کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت. پس از خروج لیبرمن نتانیاهو از ۱۲۰ کرسی ۶۱ کرسی را در ائتلاف خود داشت و نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل بارها تهدید به خروج از کابینه کرد و در واقع در یک ماه و نیم اخیر نتانیاهو، کابینه خود را به‌سختی حفظ کرده بود. پس از این ماجرا گروه‌های مختلف اسرائیلی، نتانیاهو را به دلیل شکست در برابر حماس سرزنش کرده و موج شدیدی علیه وی به راه افتاد که در نهایت به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام رسید.


عامل مهم دیگر خروج نظامیان امریکایی از سوریه است. رئیس‌جمهور امریکا دستور خروج تمام ۲ هزار نیروی نظامی امریکا را صادر کرده است. این مسئله با واکنش شدید رسانه‌های اسرائیلی مواجه شد. کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری با عنوان «فرار از سوریه»، از قول یک مقام امنیتی بلندپایه اسرائیلی نوشت: دونالد ترامپ، اسرائیلی‌ها را زیر چرخ کامیون‌های روسی انتقال تسلیحات به سوریه و حزب‌الله انداخت. در واقع اندیشکده‌های امریکایی این اقدام ترامپ را تنها گذاشتن تل‌آویو در برابر جبهه مقاومت تفسیر کرده‌اند. مقامات صهیونیستی تلاش زیادی کردند که در ظاهر این مسئله را بی‌اهمیت جلوه دهند، اما انحلال پارلمان اسرائیل نشان داد که تل‌آویو در شوک ناشی از تصمیم ترامپ به سر می‌برد.


در واقع نتانیاهو در شرایط وخیم داخلی و منطقه‌ای گرفتار شده و هرچند از انتخابات زودهنگام به‌عنوان راه‌حلی برای فرار از فشارها نام می‌برد، اما واقعیت سیاسی اسرائیل این مسئله را تصدیق نمی‌کند. بر اساس گزارشی که معاریو نوشته، حزب لیکود پیش‌بینی می‌کند در انتخابات پیش رو، بین ۲۹ تا ۳۱ کرسی را از آن خود خواهد کرد؛ کرسی‌هایی که بر اساس آن‌ها تقریباً می‌توان گفت که نخست‌وزیری نتانیاهو تضمین‌شده، اگرچه به باور مخالفان وی، این آمار بسیار خوش‌بینانه است. اسرائیل پارلمانی است و ۱۰ حزب مختلف در پارلمان اسرائیل حضور دارند. در ماه‌های اخیر همواره شایعاتی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام شنیده می‌شد. لیبرمن نیز به هنگام استعفا سایر فراکسیون‌های ائتلاف دولتی اسرائیل را فراخوانده بود که آن‌ها نیز خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات پارلمانی در اسرائیل شوند.

اکنون مخالفان نتانیاهو به هدف خود رسیده‌اند. در نظرسنجی‌ای که پیش از این از سوی هاآرتص منتشرشده ۷۴ درصد از شهرک‌نشینان خواهان برکناری نتانیاهو از نخست‌وزیری اسرائیل شده‌اند. اشتباه بزرگ نتانیاهو این است که تصور می‌کند انحلال پارلمان تدبیری از جانب وی برای کنترل و مدیریت بحران کنونی است. درحالی‌که فساد مالی او، جنگ دوروزه غزه، عملیات سپر شمالی علیه حزب‌الله، درگیری لفظی با اردوغان و در نهایت عقب‌نشینی نظامیان امریکایی از سوریه باعث شد رقبای سیاسی عملاً تنها راه برای مقابله با نتانیاهو را انحلال پارلمان بدانند. اسرائیل برای نخستین بار در هشت دهه گذشته در بی‌سابقه‌ترین شرایط بحرانی قرارگرفته و فشارهای منطقه‌ای به همراه فشارهای درونی ناشی از فساد مقامات، تشدید موج مهاجرت معکوس و شکاف طبقاتی باعث ایجاد شرایط ویژه‌ای شده است. حال نتانیاهو به‌زعم خود دست به قمار انتخابات زودهنگام زده و هفت ماه زودتر از موعد انتخابات سعی دارد با برگزاری انتخابات خود را از گرداب مشکلات نجات دهد، اما کارشناسان بر این باور هستند که بعید است که وی بتواند این بار در این قمار پیروز شود. ظاهراً روزهای پایانی حیات سیاسی «بی‌بی» آغازشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق