تحصیل در سایه خشونت در مدارس خراسان‌شمالی


تحصیل در سایه خشونت در مدارس خراسان‌شمالی

خشونت یکی از آسیب‌هایی اجتماعی است که شیوع فراوانی در خراسان‌شمالی دارد.

به گزارش ایسنا، اما زمانی‌که از آسیب خشونت صحبت می‌شود ناخوداگاه به سوی آن می‌رویم که این معضل مختص جوانان و بزرگترهاست اما متأسفانه پس از بررسی‌ها شاهد آن هستیم که یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که هم‌اکنون دانش‌آموزان این استان نیز با آن مواجه بوده است، خشونت است.

اقدام خاصی از سوی برخی والدین برای درمان خشونت در دانش‌آموزان انجام نمی‌شود

«فرنودیان» یکی از معلمان خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه یکی از آسیب‌هایی که برخی دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، خشونت است.

وی با بیان این‌که عوامل مختلفی سبب می‌شود تا معضل خشونت در دانش‌آموزان بروز پیدا کند، افزود: به‌عنوان مثال میان دو دانش‌آموزم دعوایی رخ داد که این دعوا موجب شکسته شدن دست یکی از آن‌ها شد.

این معلم خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که علت اصلی این دعوا موضوع خانوادگی بود، ادامه داد: پدر یکی از این دو دانش‌آموز فوت کرده و مادر وی نیز دوباره اقدام به ازدواج کرده بود که این امر به پرخاشگری آن دانش‌آموز منجر شده بود.

یکی دیگر از معلمان خراسان‌شمالی در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه برخی والدین موجب می‌شوند تا خشونت در خود دانش‌آموز شکل گیرد.

وی تصریح کرد: زمانی‌که به والدین اعلام می‌شود که دانش‌آموز این رفتار خشن را داشته و باید به فکر چاره‌ای برای برطرف کردن آن باشند، متأسفانه اقدام خاصی از سوی برخی والدین مشاهده نمی‌شود و آن‌ها برای برطرف کردن مشکل تلاشی را از خود نشان نمی‌دهند.

ناکامی بیش از اندازه دانش‌آموزان در کودکی، یکی از عوامل خشونت در آنان است

«علیرضا زارع»، رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ناکامی بیش از اندازه دانش‌آموزان در کودکی، یکی از عوامل خشونت در آنان است.

وی با اشاره به این‌که خشونت در دانش‌آموزان به عوامل فراوانی بستگی دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم برای ایجاد خشونت در میان دانش‌آموزان بی‌عدالتی است که این بی‌عدالتی می‌تواند آموزشی، رفتاری و... باشد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر معلم یا مدیر مدرسه‌ای میان دانش‌آموزان فرق بگذارد به مرور زمان می‌تواند خشونت را در دانش‌آموز ایجاد و یا تشدید کند.

زارع در خصوص نقش مشاوران در مدارس، افزود: حمایت از بیماران روحی و روانی، مراقبت از بهداشت روانی دانش‌آموزان، راهنمایی هدایت شغلی و تحصیلی، آموزش مهارت زندگی، برقراری ارتباط مناسب با دانش‌آموزان، ارائه مشاوره گروهی و فردی به دانش‌آموزان از فعالیت‌هایی است که مشاوران در مدارس باید انجام دهند.

وی با بیان این‌که مشاوران باید توانایی ارتباط مناسب برقرار کردن با دانش‌آموزان را داشته باشند، افزود: ارتباط مناسب برقرار کردن مناسب با دانش‌آموزان یک اصل کاری برای مشاوران محسوب می‌شود و اگر نتوانند این ارتباط را برقرار کنند نشان‌دهنده ضعف مشاور خواهد بود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی افزود: ۱۹۵ مشاور در مدارس در حال فعالیت هستند که ۹۵ درصد آنان در رشته مرتبط خود فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که از نظر استفاده از مشاوران در مدارس رتبه سوم کشوری را داریم، تصریح کرد: با توجه به این‌که در مقطع متوسطه اول باید مشاوران در مدارس باشند و هیچ کمبودی نیز در این‌باره وجود ندارد.

زارع در خصوص بیشترین مراجعان به مشاوران مدارس گفت: ارجاع به مشاوران در همه زمینه‌هاست اما بیشترین مراجعه در رابطه با مشاوره‌های تحصیلی است.

به گفته وی، این اداره‌کل مرکز تخصصی روانشناختی دارد که اگر مشاوران در مدارس نیاز ببینند، دانش‌آموز به این مراکز ارجاع داده می‌شود که میانگین مراجعه به این مراکز روزانه یک نفر است.

زارع افزود: طرح همیار مشاور در مدارس اجرا شده است و بازخورد مناسبی از آن بدست آمده است، چون دانش‌آموزان بیشتر اوقات با دوستان و هم‌کلاسی‌های خود در ارتباط هستند، و در هر کلاس یک نفر به‌عنوان همیار مشاور انتخاب شده و پل ارتباطی میان دیگر دانش‌آموزان و مشاور مدرسه است.

کاهش آستانه تحمل از علل بروز خشونت در دانش‌آموزان

«سرایدار» رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خشونت یکی از آسیب‌های اجتماعی است که دانش‌آموزان استان با آن درگیر هستند.

وی با بیان این‌که یکی از علل وجود خشونت، کاهش آستانه تحمل در دانش‌آموزان است، افزود: تحقیقات دقیقی برای ریشه‌یابی و بررسی موضوع انجام نشده است اما براساس مشاهدات میدانی و پرونده‌های ورودی به دادگستری، این آسیب بیش از دیگر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی تصریح کرد: برای توانمندسازی افراد و افزایش آستانه تحمل، کارگاه‌های ۶ ساعته برای دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان برگزار می‌شود تا آگاهی افراد در این‌باره افزایش یابد.

سرایدار گفت: طرح غربالگری اولیه در بجنورد و اسفراین به‌صورت پایلوت انجام می‌شود که پس از به اتمام رسیدن این طرح می‌توان ریشه‌یابی دقیق‌تری از مسائل موجود بدست آورد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان بخشی از ساعت شبانه‌روز را در محیط مدرسه می‌گذرانند و نباید همه بار مسئولیت را بر دوش آموزش و پرورش گذاشت.

وی افزود: خانواده باید در این‌باره آگاهی بیشتری را بدست آورد تا بتواند صحبت کردن و نحوه افزایش آستانه تحمل را به فرزندان خود آموزش دهند و باید بدانیم که خانواده و آموزش و پرورش در کنار یکدیگر می‌توانند این قبیل مشکلات را برطرف کنند.

اگر تو را زدند تو هم آن‌ها را بزن، روش آموزشی اشتباه خانواده برای دفاع فرزند از خود

سید «ابراهیم محجوب» معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی نیز در ادامه گفت: نبود آموزش مهارت‌های کنترل خشم یکی از علل افزایش خشونت در میان افراد است.

وی با اشاره به این‌که خشونت تنها شامل ضرب و جرح نیست، ادامه داد: همه رفتارهایی که خشن هستند را خشونت می‌گوئیم و یکی از بیشترین علل رواج خشونت در میان دانش‌آموزان، آموزش ندادن آموزش و پرورش و خانواده‌ها به نوجوانان است.

معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی با بیان این‌که بسیاری از خانواده‌ها در ابتدا به فرزندان خود می‌گویند که اگر در مدرسه کسی شما را زد شما هم او را بزن، افزود: متأسفانه خانواده‌ها در ابتدا به جای این‌که به فرزندان خود آموزش دهند که اگر ناملایمتی از طرف مقابل دیدند صبر پیشه کنند می‌گویند اگر تو را زدند تو هم آن‌ها را بزن.

محجوب تصریح کرد: خانواده‌ها تصور می‌کنند در این شرایط و با چنین راهنمایی‌هایی، به فرزندان خود دفاع کردن از حق‌شان را آموزش می‌دهند در صورتی که غیرمستقیم خشونت کردن را به فرزندان خودشان آموزش می‌دهند.

معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: اگر در هر بحثی یکی از طرفین با ملایمت برخورد کند موجب می‌شود که بسیاری از مسائل جزئی به مرحله خشونت نرسد و در همان ابتدا برطرف شود.

به گفته وی، خانواده یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که می‌تواند خشونت را در فرزندان کاهش یا افزایش دهد و متأسفانه حتی در مشکلات زناشویی نیز این مسأله وجود دارد که اگر طرف مقابل داد می‌زند من هم باید داد بزنم تا صدایم شنیده شود.

محجوب با بیان این‌که خشونت می‌تواند به دیگر افراد جامعه سرایت کند، همانطور که خنده می‌تواند مسری باشد، توضیح داد: اگر در خانواده جر وبحث زیاد باشد این موضوع به فرزندان نیز سرایت می‌کند و در محیط اجتماعی و مدرسه موجب می‌شود تا رفتار خشن را از خود بروز دهند.

وی یادآور شد: در وهله نخست باید زمان مذاکره و گفت‌وگو کردن را بیاموزیم و یادمان باشد که خشونت فراگیر است و مربوط به جامعه شهری و روستایی نیست و در هر منطقه نوع خشونت‌ها متفاوت است اما وجود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...