طرز تهیه هویج پلو شیرازی


طرز تهیه هویج پلو شیرازی

هویج پلو شیرازی از ترکیب گوشت قرمز قلقلی و خلال هویج با پلو تهیه می‌شود. علیرغم استفاده از شکر در طبخ آن، زیاد شیرین نیست. در ادامه طرز تهیه این غذای سنتی همراه با نکات مهم در طبخ آن شرح داده شده است.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

ستاره | سرویس آشپزی - همواره به فکر تنوع بخشیدن به برنامه غذایی خود هستیم و معمولا برای این منظور از غذا‌های دیگر ملل بهره می‌بریم، اما غذا‌های سنتی و اصیلی مانند مرغ ترش گیلانی، مرصع پلو شیرازی، بریانی اصفهان و ...که در گوشه و کنار کشورمان وجود دارد، گزینه‌های خوبی هستند. هویج پلو شیرازی غذایی لذیذ و خوشمزه از استان فارس است که مواد اولیه آن به طور معمول در منازل پیدا می‌شود.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو شیرازی

به منظور تهیه این غذای سنتی برای چهار الی پنج نفر، به دو ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در جدول زیر ذکر شده است، نیاز خواهد بود.

مواد لازم
برنج یک کیلوگرم
گوشت چرخ کرده نیم کیلوگرم
هویج یک کیلوگرم
شکر نصف پیمانه
پیاز یک عدد
نمک، فلفل، خلال پسته، زعفران و روغن به میزان لازم

چند نکته:
زعفران برای خوش رنگ کردن غذا است، در صورت تمایل می‌توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید.
برنج را از چند ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس کنید. مقدار نمک باید به اندازه‌ای باشد که شوری آن حس شود.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

هویج را خلال کنید یا رنده درشت بزنید. برای خلال کردن هویج ابتدا آن را برش بزنید، هر تکه باید به اندازه یک بند انگشت باشد، سپس آن را خلال کنید. هویج را تفت دهید. شکر را در یک لیوان آب داغ حل و به هویج اضافه کنید. در این مرحله حرارت باید ملایم باشد.
زمانی که آب هویج تبخیر شد، زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید، اکنون هویج آماده است. اضافه کردن زعفران باعث می‌شود، در نهایت غذا رنگ زیباتری داشته باشد.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

پیاز را رنده کنید.
پیاز رنده شده و گوشت را مخلوط کرده و کمی ورز دهید. سپس مقداری دارچین و فلفل به آن اضافه کنید.
از مخلوط گوشت و پیاز کوفته قلقلی‌های کوچک درست کنید.
مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید و هنگامی که روغن داغ شد، کوفته‌ها را تفت دهید.
در یک قابلمه مقداری آب را به جوش بیاورید. آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید، دور بریزید و برنج را به آب جوش اضافه کنید. آب جوش باید به اندازه ای باشد که سطح برنج پوشانده شود. زمانی که مغز برنج خامی خود را از دست داد، آن را در آبکش بریزید و با مقداری آب گرم بشویید. در یک قابلمه با سایز مناسب مقداری روغن بریزید و کف آن را با نان یا سیب زمینی حلقه شده بپوشانید، البته می توانید از برنج نیز برای این منظور استفاده کنید. مقداری از برنج را در قابلمه بریزید و با کمی خلال هویج روی آن را بپوشانید.
سپس دوباره مقداری برنج اضافه کرده و با کوفته‌های گوشت و خلال هویج روی آن را بپوشانید.
در ادامه مابقی برنج را اضافه کرده و مابقی هویج را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید. حتما از شعله پخش کن و دم کنی نیز استفاده کنید. پس از آنکه برنج دم کشید، مقداری روغن روی آن بدهید و پس از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.
هویج پلو شیرازی را در دیس بکشید و کوفته‌های گوشت را روی آن قرار دهید.

به همین سادگی می‌توانید، غذایی لذیذ و سنتی را تهیه کنید.


طرز تهیه هویج پلو شیرازی

چند نکته:

هویج پلو با مرغ نیز تهیه می‌شود، بنابراین اگر ترجیح می‌دهید از گوشت قرمز کمتر استفاده کنید، آن را با مرغ جایگزین کنید. از آنجا که هویج همراه با برنج می‌پزد، نیازی نیست آن را زیاد تفت دهید. اگر قصد دارید از نان یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ استفاده کنید، ابتدا ۱۰ دقیقه بدون شعله پخش کن قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار شکر را اندکی کاهش دهید. پس از آنکه در مرحله هفدهم روغن به برنج اضافه کردید، مدت زمان زیادی غذا را روی حرارت نگذارید، زیرا روغن به سمت ته قابلمه می رود و پلو خشک خواهد ماند.
برای تزیین روی غذا، پس از آنکه آن را در دیس قرار دادید، می‌توانید از زرشک، خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید.
با این قبیل غذا‌های سنتی به راحتی می‌توانید به برنامه غذایی خود تنوع ببخشید. غذا‌های اصیل کشورمان آنقدر زیاد هستند که با طبخ آن‌ها در ماه نیازی به میل کردن غذا‌های تکراری نخواهید داشت و طعم‌های جدید را نیز امتحان خواهید کرد.
بهتر است غذا‌های سنتی از جمله هویج پلو شیرازی را با انواع ترشی، سالاد شیرازی یا دوغ سرو کنید تا سفره‌ای کاملا ایرانی داشته باشید. به علاوه سر این خوراکی‌ها بر سرسفره خواص غذا را نیز افزایش می‌دهد، دوغ منبع کلسیم، سالاد سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان و ترشی نیز خواص فراوانی دارد.
با تهیه هویج پلو از خواص هویج نیز بهره‌مند خواهید شد. هویج حاوی مقادیری از ویتامین‌های B ،A و E است، علاوه بر این این ماده غذایی مقادیری از کاروتن را نیز دارد. کاروتن آنتی اکسیدانی مفید است که در پیشگیری از ابتلا به سرطان تاثیر بسیاری دارد.
به منظور انطباق هرچه بیشتر مطالب مجله ستاره با سلیقه شما عزیزان، لطفا نظرات خود در مورد مطالب را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق