پژوهش هایی که خاک می خورد


پژوهش هایی که خاک می خورد

شهرکرد- ایرنا- تقاضا محور نبودن پژوهش ها، وضع کشور در حوزه پژوهش و فناوری، چالش ها، فرصت ها، توانایی ها و پتانسیل های مراکز در میزگرد تخصصی #39;پژوهش کاربردی و فناوری #39; با حضور کارشناسان امر در ایرنا مرکز شهرکرد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، پژوهش و آینده پژوهی مؤلفه ای است که نبود آن به منزله اجرای برنامه هایی است که پایه و اساس درستی ندارد.
اساس برنامه ریزی ها در هر جامعه ای پژوهش است و هر برنامه ای که به سرانجام نمی رسد به دلیل اشتباه در حوزه پژوهش است، اما پژوهش تا چه اندازه در نظام برنامه ریزی، اجرا و بهره وری اثرگذار است و کدام یک از پژوهش ها نیاز یک جامعه را برطرف می کند؟ چرا برخی از پژوهش ها تنها در کتابخانه مراکز علمی و دانشگاهی بایگانی می شوند، مواردی است که ذهن نخبگان، سیاسیون و اقتصاد دانان جامعه را درگیر خود کرده است.
معیار اینکه کدام پژوهش تاکنون در حیات بشر اثرگذار بوده است، مشخص است این پژوهش ها نه تنها خاک نخوردند بلکه مسیر زندگی انسان را نیز تغییر دادند.
گاهی این پژوهش ها آنقدر جذابیت دارد که مشقت های زندگی انسان را راحت تر می کند و حتی بر سختی ها نیز فائق می آید و در این بین پژوهش های کاربردی، تبدیل به فناوری می شود و این فناوری ها در راستای کمال بشر پدید می آیند، اما پژوهش هایی نیز وجود دارد که یا کاربردی نیستند یا از حوزه اجرا کنار گذاشته شده اند.
آن دست از پژوهش هایی که تولید کننده علم هستند، فن آوری را خلق می کند و این فناوری ها بدون شک از رهیافت پژوهش ها بیرون آمده اند و هر پژوهش خود زایشگر یک حیات تکنولوژیکال در زندگی افراد است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری با برگزاری میزگردی به اهمیت پژوهش های کاربردی در جامعه و بررسی علل ناکارآمدی برخی از آنها با همکاری دانشگاه شهرکرد و با حضور رضا خوش سیر معاون پژوهشی دانشگاه، داراب ظفریان معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، ویشتاسب سلیمانیان رئیس مرکز رشد و علیرضا نعمتی مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه شهرکرد پرداخته که بشرح زیر می خوانید.

**پژوهش ها تقاضا محور نیست
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد در این میزگرد گفت: چهارمحال و بختیاری از لحاظ تعداد دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دانشگاه شهرکرد در کنار امور آموزشی خود، پژوهش محوری را در صدر فعالیت هایش قرار داده است.
رضا خوش سیر در خصوص وضعیت کارآمدی نظام پژوهشی در استان تاکید کرد: تاکنون پژوهش ها در استان تقاضا محور نبوده است و با توجه به آیین نامه های بالادستی، انتظار این بود که رتبه علمی کشور در منطقه و جهان بالا برود.
وی تصریح کرد: البته دانشگاه شهرکرد در این حوزه عملکرد موفقی دارد و از میانگین کشوری بالاتر است و دانشگاه شهرکرد افتخارات زیادی در چاپ مقالات و کتاب ها، ثبت اختراعات و اکتشافات دارد و حتی دانشگاه جزو یک درصد برتر دانشگاه های دنیا قرار گرفته است.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: دانشمند جوان برتر کشور، دانشمند یک درصد برتر دنیا، دانشکده فنی و مهندسی تاثیرگذار کشور و دانشکده کشاورزی دارای تحقیقات موثر در سطح ملی همگی از این دانشگاه هستند.
وی با اشاره به فعالیت 80 دانشگاه جامع در کشور گفت: رتبه دانشگاه شهرکرد در بین دانشگاه های جامع کشور 26 است.
خوش سیر تاکید کرد: در برنامه راهبردی (استراتژیک) تدوین شده برای دانشگاه شهرکرد در 4 سال آینده این دانشگاه جزو 10 دانشگاه برتر کشور خواهد شد.
این پژوهشگر با اشاره به وضعیت و چالش های پژوهشی چهارمحال و بختیاری افزود: بزرگ ترین چالش این استان تقاضامحور نبودن پژوهش هاست و هر کس به تشخیص خود فعالیت پژوهشی انجام داده و این پژوهش ها تنها منجر به تولید مقاله شده اما نتیجه آن به تکنولوژی و ثروت تبدیل نشده است.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد : بیشترین پژوهش های انجام شده در کشور و چهارمحال و بختیاری نظری است و کاربردی نیست.
خوش سیر اظهار داشت : البته نظری بودن پژوهش ها، باید انجام شود اما تمامی پژوهش ها نباید این گونه باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه، نتیجه پژوهش ها باید تبدیل به محصول و در نهایت رفع مشکلات صنعت و جامعه شود،
تاکید کرد: زمانی مقاله نویسی اقدامی مناسب و مورد نیاز بود، اما این درحالی است که اکنون براساس اسناد بالادستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها باید رساله ها، پایان نامه ها و پژوهش های خود در راستای کاربردی و رفع مشکلات صنعت و جامعه باشد.
خوش سیر تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال اصلاح آیین نامه های بالادستی است و اعضای هیات علمی را موظف کرده است، طرح هایی را برای ارتقای منطقه و کاربردی کردن پژوهش ها انجام دهند.
وی یادآور شد : تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه از مهمترین مزیت های اصلاح آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: در طرح جدید، فرصت مطالعه جامع در صنعت برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها ایجاد شده است که براساس این طرح، اعضای هیات علمی دانشگاه ها 6 ماه به صورت تمام وقت و یکسال پاره وقت در صنعت حضور می یابند تا بتوانند مشکلی از این بخش را رفع کنند.
خوش سیر تاکید کرد: براساس این طرح دانشگاه موظف به پرداخت تمامی حقوق و مزایای عضو هیات علمی مربوطه است، اما فرد مورد نظر در اختیار واحد صنعتی می گیرد.
وی افزود: به همین منظور در قالب تفاهمنامه های مختلف با دستگاه های اجرایی ، اعضای هیات علمی را تشویق کرده ایم تا با فعالیت در این راستا بتوان از فعالیت های پژوهشی آنان در زمینه رفع مشکلات جامعه بهره گیری کرد.
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر به سمت و سویی می رود که با تعطیلی پژوهش ها، خلاء آن در جامعه احساس شود.
وی یادآور شد: در ارتباط با صنعت در تلاش هستیم، با شناسایی مشکلات حوزه های گوناگون جامعه، ضمن اولویت بندی پژوهش ها برای ارتقای شاخص های توسعه ای کمک کنیم.
خوش سیر اظهار داشت: در همین راستا دانشگاه شهرکرد هم اینک با اداره کل دامپزشکی، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق و اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی چهارمحال و بختیاری تفاهم نامه های همکاری دارد.

**بی توجهی به فناوری نقش پژوهش را کم رنگ کرده است
معاون پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بی توجهی به فن آوری نقش پژوهش را بسیار کمرنگ کرده است.
داراب ظفریان با اشاره به برگزاری هفته پژوهش تاکید کرد: برگزاری تورهای فن آوری ویژه دانشگاه ها، صنعتگران و آموزش و پرورش بوده از برنامه های طراحی شده برای فرهنگسازی در حوزه فنآوری در این استان است که متاسفانه در این طرح دانشگاه ها و دانشجویان استقبال نکردند، اما آموزش پرورش و صنعتگران به صورت گروهی و فردی حضور یافتند.
وی تاکید کرد: بررسی های انجام شده علمی در شهرک های صنعتی نشان می دهد نخستین عاملی که باعث ایجاد آسیب در آن ها شده بی توجهی به بخش فنآوری، نوآوری، توسعه و تحقیق بوده است.
معاون پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری به تاکید جدی مسئولان ملی بر حوزه 'فنآوری' اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که فنآوری در این استان با مظلومیت مواجه است.
وی یادآور شد: امسال در آئین اختتامیه همزمان با برگزاری برنامه های هفته 'پژوهش و فنآوری' چهارمحال و بختیاری هیچکدام از عالیترین مسئولان این استان، واژه 'فن آوری' را در سخنان خود به کار نبردند و تنها به واژه پژوهش اکتفا کردند.
معاون پارک علم و فناوری استان، با اشاره به نقش اثرگذار پارک های علم و فنآوری و مراکز رشد واحدهای فنآور در سطح ملی و استانی گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی هم اینک از مرحله پژوهش عبور کرده است و انباشتی از پژوهش ها دارند.
معاون پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ایران هم اینک رتبه 16 دنیا در حوزه پژوهش را دارد و این در حالی است که سهم ما از تبدیل پژوهش به فنآوری، ثروت و نوآوری تنها 2 تا 4 درصد است.
وی افزود: تبدیل به محصول، اشتغال و تولید و همچنین رفع مشکل صنعت از مهمترین دستاوردهای پژوهش های کاربردی است.
ظفریان تصریح کرد: پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری 6 شرکت دانش بنیان و فنآور مستقر در این پارک را برای ارائه و تبیین اقدامات خود در نمایشگاه امسال استان با هدف جذب سرمایه گذاران انتخاب کرد.
وی یادآور شد: ارزش افزوده بالا، اشتغال زیاد و نیاز به سرمایه اندک جزو مهمترین مزیت های سرمایه گذاری در حوزه پژوهش و فناوری است.
ظفریان تاکید کرد: برگزاری استارت آپ ها، ایده شوها و کارگاه های آموزشی در چهارمحال و بختیاری با هدف تشریح روند پژوهش به فنآوری و ثروت جزو مهمترین برنامه های در دستور کار پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری است.
وی افزود: بخشی از اکوسیستم فنآوری در حوزه فعالیت دانشگاه ها و پارک های علم و فنآوری و قسمت دیگر تسهیل گری دستگاه های اجرایی و ساختار اداری است.
معاون پارک علم و فنآوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طرح های این حوزه مانند پایان نامه یار، استارت آپ ها و ایده شو از دانشگاه شهرکرد شروع شده و تبدیل محصول به ثروت در این بخش رونق گرفته است.
وی یادآور شد: اعتماد مسئولان دستگاه های اجرایی به فنآوران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها روند رفع مشکلات حوزه صنعت و جامعه را تسریع خواهد کرد.
ظفریان اظهار داشت: صدور به موقع مجوزهای قانونی، همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط، تشریح فرهنگ نوآوری و پژوهشی و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باعث بهره مندی تمامی افراد جامعه خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت چشمگیر و قابل توجه مخترعان، ایده پردازان و صاحبان ایده های نوآور ایرانی در دنیا گفت: در داخل کشور نیز بیش از 3 هزار و 700 شرکت دانش بنیان فعالیت دارد.
وی افزود: در چهارمحال و بختیاری هم 127 شرکت در بخش های هسته اولیه، هسته های رشد، رشد یافته و پارکی دارد که از این تعداد 17 شرکت، دانش بنیان است.
ظفریان تصریح کرد: سهم نخبگان ایرانی در تولید دانش مرتبط با دانشگاه های مختلف دنیا نشان دهنده نقش آفرینی ایرانی در تولید دانش جهان است.
وی یادآور شد: جامعه همواره در برابر فنآوری مقابله می کند و تغییر در دنیا همیشه با واکنش مواجه می شود، به همین منظور هر جامعه ای باید فرزندانش را متناسب با الزامات زمان خود پرورش دهد.
ظفریان، به روزرسانی قوانین سال 1338 در حوزه کسب و کار را ضروری دانست و گفت: ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باید متناسب با روزگار کنونی شود.
ظفریان تاکید کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد همواره با اطلاع رسانی به موقع و تحلیل موضوعات تخصصی مانند بحث پژوهش و فنآوری گام اساسی در تحقق اهداف این حوزه داشته است.

**انجام 1642 فعالیت علمی در دانشگاه شهرکرد
مدیر پژوهش دانشگاه شهرکرد نیز گفت: این دانشگاه در نیمه نخست سال جاری یکهزار و 642 فعالیت علمی انجام داده است.
علیرضا نعمتی تصریح کرد: دانشگاه شهرکرد سال گذشته 411 مقاله آی. اس. آی (ISI) به چاپ رساند که این تعداد در نیمه نخست سال جاری 328 مورد است.
وی افزود: مقالات اسکوپوس دانشگاه شهرکرد در سال گذشته 457 مورد و 6 ماهه نخست امسال 442 مورد اعلام شد.
نعمتی تاکید کرد: سال گذشته 527 مقاله علمی پژوهشی داخلی به زبان های فارسی و انگلیسی از سوی دانشگاه شهرکرد ارائه شده که این رقم در نیمه نخست امسال 353 مورد است.
وی یادآور شد: سال قبل دانشگاه شهرکرد 65 مورد شرکت در کنفرانس های خارجی و 37 مورد شرکت در کنفرانس های داخلی داشته که این تعداد 6 ماهه نخست امسال به ترتیب 848 و 455 مورد بوده است.
مدیر پژوهش دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: دانشگاه شهرکرد سال قبل میزبانی 4 کنگره ملی و بین المللی را داشته و در نیمه نخست امسال این میزبانی 3 مورد بوده است.
وی رتبه دانشگاه شهرکرد در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را 21 تا 30 برشمرد و گفت: پژوهشگر جوان برتر کشور و یک درصد برتر دنیا از این دانشگاه است.
نعمتی تصریح کرد: طرح های انجام شده دانشگاه شهرکرد در سال قبل 52 مورد و در نیمه نخست سال جاری 36 مورد اعلام شد.
وی یادآور شد: سال گذشته دانشگاه شهرکرد 14 طرح برون دانشگاهی داشته و امسال تاکنون 4 مورد بوده است.
مدیر پژوهش دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: 11 طرح بین المللی در سال گذشته و 4 طرح در نیمه نخست امسال از سوی دانشگاه شهرکرد انجام شد.
وی گفت: دانشگاه شهرکرد پارسال 24 مورد اکتشاف و اختراع داشته که در 6 ماهه ابتدایی امسال این رقم 9 مورد گزارش شده است.
نعمتی تصریح کرد: دانشگاه شهرکرد در بخش روابط بین الملل سال گذشته 3 تفاهمنامه و نیمه نخست سال جاری تفاهمنامه 8 امضاء کرد.

**174 ایده به دبیرخانه جشنواره سبزکوه رسید
مسئول مرکز رشد دانشگاه شهرکرد نیز گفت: امسال 174 ایده به دبیرخانه جشنواره سبزکوه چهارمحال و بختیاری ارسال شد که سال گذشته تنها 25 ایده در دبیرخانه این جشنواره واصل شد.
ویشتاسب سلیمانیان تاکید کرد: بحث پژوهش و فنآوری باید از خانواده ها شروع شود و آموزش و پرورش هم باید در این حوزه به رشته های علوم انسانی با هدف تربیت اقتصاددانان برتر و مدیران توانمند ورود کند.
سلیمانیان تصریح کرد: نبود مدیریت قوی در کشور باعث ایجاد چالش و مشکل در حوزه فعالیت های پژوهشی و فنآوری جامعه خواهد شد.
وی بیان داشت: بسیاری واحدهای مراکز رشد و پارک های علم و فنآوری تولیداتی دارند که به علت آشنا نبودن با مباحث اقتصادی در بازاریابی دچار مشکل می شوند.
مسئول مرکز رشد دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: به علت تربیت پژوهشگران توانمند امروزه پژوهش در دانشگاه ها روند مطلوبی دارد اما تربیت فنآوران همچنان مغفول مانده است.
وی گفت: برای رفع این مشکل باید حلقه های مفقوده در حوزه فنآوری شناسایی و در راستای رفع آن اقدام شود.
سلیمانیان، نداشتن ریسک پذیری در صنعت را جزو مشکلات کنونی جامعه اعلام و تاکید کرد: تشکیل و فعالیت تیم های تلفیقی از هیات های علمی و دانشجویان به منظور نوآوری و بازاریابی در این حوزه ضرورت دارد.
وی افزود: جامعه کنونی تشنه همه نوع محصول است اما محصولات وارداتی کمر تولید در کشور را به علت هزینه های بالا شکسته است.
مسئول مرکز رشد دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: خصوصی کردن مراکز رشد و پارک های علم و فنآوری از مهمترین راهکارهای ارتقای کمی و کیفی پژوهش و فنآوری است.
وی یادآور شد: زیان دهی مراکز رشد و پارک های علم و فنآوری دولتی اجازه آموزش اقتصاد به فعالان این حوزه را نمی دهد.
سلیمانیان اظهار داشت: چینی ها استاد مهندسی معکوس و تقلب هستند و برای همین به دومین اقتصاد برتر دنیا تبدیل شده اند.
وی گفت: مهندسی معکوس بسیاری اوقات مشکل گشای پارک های علم و فنآوری و مراکز رشد خواهد بود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 50 هزار دانشجو و یکهزار و 220 عضو هیات علمی در مراکز دانشگاهی چهارمحال و بختیاری مشغول تحصیل هستند که این یک ظرفیت علمی و پژوهشی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای این استان توسعه نیافته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مرکز شهرکرد تا پایان امسال میزگردهای تخصصی در بخش حقوق شهروندی، آسیب های اجتماعی ، گردشگری و فناوری های نوین ، واکاوی اشتغال و نرخ بیکاری ، آب شناسی هیدورلیکی زاینده رود را با حضور کارشناسان و منتقدان برگزار می کند.
میزگرد از: وحید رئیسی دهکردی
7362/2097/6021

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا