قیمت گذاری گوشت قرمز در بازار نیاز به بازنگری دارد


قیمت گذاری گوشت قرمز در بازار نیاز به بازنگری دارد

یاسوج- ایرنا- در روزهای گذشته گوشت قرمز در استان و بخصوص شهرستان بویراحمد بازار متلاطمی داشته آنچنان که برخی قصابی ها در سطح شهر تعطیل شده و یا گوشت موجود در بازار با قیمتی بالاتر از 600 هزار ریال به فروش رسیده است.

به گزارش ایرنا، ثبات و کنترل قیمت محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای پر مصرف همواره مورد توجه برنامه ریزان بوده است؛ اما این روزها نوسان قیمت ها در شهرستان بویراحمد بیش از همه چیز بر روی گوشت تاثیر داشته و گرانی موجود سبب نارضایتی مردم شده است.
افزایش روز افزون و افسار گسیخته قیمت گوشت سبب کاهش توان خرید مردم و حذف تدریجی آن از سبد غذایی شماری از شهروندان شده است.
همین هم باعث شد سازمان صنعت معدن و تجارت استان به موضوع ورود کند و در بازرسی های نوبتی از واحدهای قصابی شهر یاسوج ، 28واحد صنفی که گوشت را بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کردند شناسایی و برای آن ها پرونده تشکیل و برای رسیدگی و صدور حکم به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.
در حالی که بهای هر کیلوگرم گوشت بزغاله و بره 540 هزار ریال و بهای هر کیلوگرم گوشت بز و گوسفند 440 هزار ریال در این استان تعیین شده برخی متصدیان واحدهای عرضه گوشت این کالا را با نرخی به مراتب بالاتر به مردم عرضه می کنند.
مسئولان نیز راهکارهایی برای رویارویی با این افزایش قیمت ارایه کرده اما هیچ کدام از سیاست های اتخاذ شده تاکنون آنچنان که انتظار می رفت کارساز نبوده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی /ایرنا/ در کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی وضعیت موجود ، دلایل نوسان قیمت و راهکارهای کارشناسان میزگردی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس اتاق اصناف، مدیر بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت،رئیس اتحادیه قصابان، مدیر کشتارگاه یاسوج، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت،معاون اداره امور عشایر برگزار کرد .

مدعوین در پاسخ به این سوال که چرا در بازار شهرستان بویراحمد گوشت قرمز مورد نیاز خانوارها موجود نیست نظرهای متفاوتی داشتند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه دام زنده در بازار استان وجود ندارد، گفت: جمعیت دامی استان 2 میلیون و 160 هزار راس دام است.
الیاس تاج الدینی افزود: سالانه در کهگیلویه و بویراحمد 14 هزار و 800 تن گوشت قرمز تولید می شود در حالی که میزان مصرف سالانه استان 8 هزار و 600 تن است.
وی ادامه داد: سالانه حدود 6 هزار و 200 تن مازاد بر مصرف استان، گوشت تولید می شود.
وی بیان کرد: هم اینک در پروار بندی های موجود در استان حدود 8 هزار راس بره و 36 هزار راس گوساله پروار بندی شده موجود است.
وی تاکید کرد: وظیفه جهاد کشاورزی تولید گوشت قرمز مورد نیاز کهگیلویه و بویراحمد است و در تامین دام زنده هیچ مشکلی وجود ندارد.

معاون امور عشایر استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با تاکید بر اینکه کمبود دام در استان وجود ندارد گفت: قصابان تمایلی به خرید دام استان ندارند و دام مورد نیاز خود را از استان های دیگر تامین می کنند.
بهمن آزادی افزود: به نظر قصابان قیمت تمام شده گوشت مصوب در کارگروه تنظیم بازار منطقی نیست.
وی ادامه داد:عشایر این ظرفیت را دارد که روزانه 500 راس دام به بازار عرضه کند که این تعداد دام مازاد بر نیاز استان است.
**
به رغم آنکه دو سازمان تامین کننده دام زنده تاکید دارند بازار کمبود گوشت ندارد اما رئیس اتحادیه قصابان بر این باور است که کمبود دام زنده دلیل نابسامانی قیمت گوشت در بازار است.
----روزبهی گفت: با توجه به اینکه فصل زاد و ولد دامهاست پس دامی برای عرضه و کشتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.
وی ادامه داد: تمامی لاشه های موجود در کشتارگاه یاسوج از شهرهای همجوار از جمله اقلید، شهرکرد، نورآباد و شیراز تامین می شود.
**
اظهار نظرها نشان می دهد از تولید دام تا قصابی ها حلقه مفقوده وجود دارد که به رغم وجود گوشت در بازار مانع رسیدن این کالا به دست مصرف کننده می شود.
برخی خروج دام از استان را دلیل این موضوع می دانند اما قانونی بازدارنده برای این امر به طور جدی تصویب نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: صادرات دام بین استان ها آزاد است و تمامی بره های تولیدی و گوساله های موجود در پروار بندی های کهگیلویه و بویراحمد از استان خارج می شود.
الیاس تاج الدینی افزود: کهگیلویه و بویراحمد از قطب های دامپروری کشور است و مشکل موجود در بازار امروز ناشی از کمبود دام نیست.
معاون اداره امور عشایر هم گفت: دام تولیدی استان بدون هیچ منعی درسایر استانهای همجوار به فروش می رسد.
بهمن آزادی تاکید کرد جلوگیری از خروج دام به استانهای دیگر هم ممکن نیست چون استان در کریدور عبوری عشایر قرار گرفته و تشخیص اینکه دام های خروجی استان مربوط به عشایر کدام منطقه است دشوار است.
**
حال این سوال مطرح است که چرا تولیدکنندگان، حاضر به فروش دام خود در بازار کهگیلویه و بویراحمد نیستند که معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت در جواب این سئوال گفت:ستاد تنظیم بازار برای فروش هر کیلوگرم بزغاله و بره قیمت 540 هزار ریال و بز و میش 440 هزار ریال را تصویب کرده است.
سالار حسین پور افزود: این نرخ بر اساس دام زنده کیلویی 230هزار ریال در ستاد تنظیم بازار تعیین شده است در حالی که با توجه به تورم موجود در بازار و افزایش هزینه های زندگی دامداران حاضر به فروش دام زنده با این نرخ نیستند.
معاون سازمان صنعت ادامه داد: چون کشش بازار در سرتاسر ایران بیش از قیمت مصوب استان است وقتی دامدار این شرایط را دارد که گوشت را در استان دیگری به قیمتی به مراتب بالاتر بفروشد پس دام را از استان خارج می کنند.
**
حال این سوال پیش می آید که آیا می توان بازار را به حال خود رها کرد که معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: فروش گوشت قرمز بالاتر از نرخ مصوب کمیسیون تنظیم بازار در استان تخلف است و این قانون تا زمان صدور مصوبه جدید همچنان قابلیت اجرایی دارد.
روح الله باقری فرد ابراز داشت: برای فروش هر کیلوگرم بزغاله و بره به قیمت 540 هزار ریال و بز و میش 440 هزار ریال در کمیسیون تنظیم بازار نرخ در نظر گرفته شده و هر واحد صنفی که از این قیمت عدول کند جریمه می شود.
وی یادآور شد: کمیسیون تنظیم بازار سه ماه پیش قیمت هر کیلوگرم دام زنده را 230 هزار ریال تصویب کرد اما در حال حاضر دامداران حاضر نیستند با این قیمت دام خود را بفروشند.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: نشست هایی با قصابان در فرمانداری شهرستان بویراحمد و با حضور بازرسان صنعت ،معدن و تجارت و استانداری برگزار شد که بر اساس آن قصابان موظف شدند که با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم بازار گوشت بفروشند.
باقری فرد بیان کرد: در 14 روز گذشته طرح نظارت و بازرسی تشدید شد و با انجام 100 مورد بازرسی 28 واحد صنفی قصابی با کمک اتاق اصناف مرکز استان و دیگر شهرستان ها جریمه شدند.
وی ابراز داشت: در بازرسی های 2 هفته اخیر قصابانی که بالاتر از نرخ مصوب کمیسون تنظیم بازار از مردم پول گرفته بودند 300 میلیون ریال جریمه شدند.
باقری فرد عنوان کرد: پرونده های تشکیل شده قصابان متخلف به ارزش ریالی 300 میلیون ریال برای اعمال قانون به تعزیرات حکومتی فرستاده شد.
باقری فرد تصریح کرد: در روزهای اخیر اغلب قصابان به دلیل نداشتن گوشت مغازه های خود را بستند چون دامداران حاضر به فروش دام زنده با نرخ هر کیلوگرم 230 هزار ریال نیستند.
وی گفت: تامین دام زنده از عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت خارج است و این وظیفه سازمان جهاد کشاورزی و امور عشایر است که برای تامین دام اقدام کنند.
باقری فرد با بیان اینکه به دلیل بالا رفتن هزینه نهاده های مصرفی دام نمی توان منکر بالارفتن قیمت دام زنده شد، افزود: برای حل این مشکل جهاد کشاورزی به عنوان یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار باید قیمت پیشنهادی دوباره خود را برای تصویب شدن در این کمیسیون مطرح کند.
وی اظهار داشت: اگر قیمت جدید برای گوشت قرمز در ستاد تنظیم بازار تعیین شود سازمان صنعت براساس نرخ جدید بر بازار نظارت می کند.
وی عنوان کرد: نماینده قصابان حاضر است هم اکنون تمام دام های زنده موجود را یک جا بصورت نقد با همان قیمت قبلی و حداکثر تا 250 هزار ریال برای هر کیلوگرم خریداری کند.
از ابتدای مهر امسال تاکنون 332 تن گوشت منجمد گوساله به قیمت دولتی بین فروشگاه های طرف قرارداد کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.
براساس قیمت مصوب گوشت منجمد گوساله به بهای هر کیلوگرم 290 هزار ریال در این استان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.
برای جبران کمبود گوشت قرمز در بازار استان طی چند روز گذشته 50 تن گوشت قرمز منجمد در تمامی شهرستان های استان بر اساس جمعیت هر کدام توزیع و نظارت های لازم صورت گرفت.
**
در نهایت این سوال پیش می آید وقتی دام در بازار هست، خروج دام هم آزاد است باید چه تدبیری اندیشیده شود که دامدار با میل و رغبت حاضر به فروش دام خود در استان باشد؟
معاون سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است باید دنبال علت ها باشیم و نباید فقط معلول(گرانی گوشت) را ببینیم.
سالار حسین پور گفت: بازار نقش اقتصادی دارد و زمانی که نتواند نقش خود را ایفا کند دولتها وارد می شود و وقتی دولت ابزارهای لازم برای دخالت در بازار را نداشته باشد شکست می خورد.
وی افزود: ، سیاست های مالی و پولی یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای تاثیر گذاری در بازار است که به دلیل نوسانات ارز و تحریم ها این ابزارها موثر واقع نشده اند.
حسین پور یادآوری کرد: عرضه و تقاضا در بازار گوشت با هم هماهنگ نیستند و بازار نشان می دهد هنوز کشش برای افزایش قیمت گوشت وجود دارد.
وی تاکید کرد که اگر کشش وجود نداشت دامدار هم جرات نداشت بگوید قیمت دام زنده من اگر فلان مقدار نباشد، نمی فروشم.
حسین پور ادامه داد: اگر جلسه دستوری بگذاریم مدت کوتاهی می توانیم بازار را اداره کنیم اما اگر در دوره بعدی دامدار کار پروار بندی را تعطیل کرد دیگر کاری از دست دولت بر نمی آید.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید اجازه بدهیم بازار نقش خود را ایفا کند و نقش آن را به رسمیت بشناسیم.
معاون سازمان صنعت ادامه داد: چون کشش بازار در سرتاسر ایران بیش از قیمت مصوب استان است وقتی دامدار این شرایط را دارد که گوشت را در استان دیگری به قیمتی به مراتب بالاتر بفروشد پس دام را از استان خارج می کنند.
وی یادآوری کرد بازرسی و نظارت سازمان صنعت به لحاظ قانونی فقط اجازه دارد در سطح بازار ورود کرده و اگر گوشتی بالاتر از 540 هزار ریال به فروش برسد با آن برخورد کند اما قانون این اجازه را نداده که با دامدار برخوردی کند.
**در حاشیه این میزگرد شیر به عنوان یکی از فراورده های دامی نیز بررسی شد.
موضوع افزایش افسارگسیخته لبنیات بویژه شیر که مدتی است نارضایتی شهروندان یاسوجی را در پی داشته با پیگیری خبری رسانه ها در روزهای گذشته و بررسی و نظارت به موقع حوزه بازرسی صنعت و معدن موجب شد برای واحد تولید کننده شیر یاسوج پرونده تخلف تشکیل شود.
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، بررسی قیمت لبنیات در مغازه های شهر یاسوج نشان می داد قیمت این ماده لبنی و کالای ضروری مردم به صورت تصاعدی بالا می ود و با این روند احتمال حذف مصرف شیر از سبد روزانه غذایی بسیاری از خانواده ها در این شهر وجود داشت.
نرخ فروش شیر خام در سراسر کشور توسط کارخانه های تولید لبنیات به ازای هر کیلوگرم 20 هزار ریال است در حالی که این نرخ در شهر یاسوج به 23 تا 25 هزار ریال بویژه از سوی تنها کارخانه دامپروری شهرستان بویراحمد در نوسان است.
ظرف یک ماه اخیر قیمت شیر توسط کارخانه شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج به ازای هر کیلوگرم از 20 هزار ریال به 23 و گاه 25هزار ریال افزایش یافته که این وضعیت سبب نگرانی فروشندگان لبنیات شده و حتی واکنش و انتقاد شدید مدیر اتاق اصناف یاسوج را نیز به دنبال داشته است.
به گفته برخی فروشندگان شیر در سطح شهر یاسوج مدیران این کارخانه با آن ها رفتار نامناسبی داشته و آن ها را به سبب مصاحبه با خبرنگار ایرنا و انعکاس واقعیت ها تهدید به عدم تحویل شیر کرده است.
متولیان شیر این شرکت اذعان داشته اند که شیر موجود در این کارخانه با دارا بودن چربی نیم درصد بیشتر نسبت به سایر استان ها و بار میکروبی کم تر باید هر کیلوگرم بیشتر از 20 هزار ریال به واحد های صنفی شیر به فروش برسد.
رئیس اتاق اصناف یاسوج تصریح می کند: کارخانه شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج روزانه 240 تن شیر با 3 درصد چربی تولید می کند.
علی ارشدی ابراز داشت: شیر تولید شده با قیمت 23 هزار ریال به خرده فروشان عرضه می شود در حالی که شیر با کیفیت مطلوب در سراسر کشور به قیمت 20 هزار ریال به فروش می رسد.
وی گفت: مردم این شهر نیز شیر را با قیمت 25 هزار ریال از مغازه داران و اصناف عرضه لبنیات خریداری می کنند که این قیمت سود اندکی را عاید عرضه کنندگان می کند.
ارشدی خواستار فروش شیر به همان قیمت 20 هزار ریال توسط کارخانه تولید شیر بنیاد مستضعفان در یاسوج به اصناف عرضه کننده لبنیات شد.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت ،معدن و تجارت گفت که در هفته گذشته بازرسان این سازمان به همراه تعزیرات حکومتی برای پیگیری افزایش قیمت شیر از شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج وابسته به بنیاد مستضعفان بازدید کردند.
سالار حسین پور افزود: در بازدید از این شرکت شیر مشخص شد دولت برای حمایت از مصرف کنندگان لبنیات ،نهاده های دامی به شرط کاهش قیمت شیر در اختیار این شرکت قرار داده است .
وی تاکید کرد که مقرر شد شرکت دامپروری یاسوج،شیر را با قیمت قبلی یعنی 20هزار ریال در اختیار مغازه داران شهر یاسوج قرار دهد اما هنوز قیمت شیر کارخانه کاهش نیافته است.
پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد تا روز دوشنبه گذشته شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج ،شیر را با قیمت هر کیلوگرم 23هزار ریال در اختیار فروشندگان شهر یاسوج قرار داده است.
معاون بازرسی و نظارت بر بازار صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت امروز سه شنبه از شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج وابسته به بنیاد مستضعفان بازدید مجدد صورت گرفت و بازرسان این سازمان برای این شرکت تشکیل پرونده تخلف داده که به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.
روح الله باقری تاکید کرد که در برخورد با متخلفان هیچ گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت و مطابق قانون رفتار خواهد شد.
بنظر می رسد با توجه به وجود دام مورد نیاز کشتار روزانه در استان می طلبد که کارگروه تنظیم بازار با بررسی همه جوانب از جمله قیمت گوشت در شهرهای همجوار ،دیدگاه های دامداران و کارشناسان اقتصادی قیمت مناسب گوشت قرمز را در بازار شهرستان مشخص کنند تا بازار دچار التهاب و کمبود نگردد.
9868/9929/1662/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه