نمایش عظمت قدرت دفاعی


نمایش عظمت قدرت دفاعی

نمایش قدرت سپاه پاسداران دیروز تحت عنوان رزمایش پیامبر اعظم(س) به پایان رسید. این حرکت عظیم را در چند خط زیر مرور کنید.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سلسله رزمایش‌های نزسا است، دیروز (شنبه، اول دی) در جزیره قشم برگزار شد، در این رزمایش یگان‌های واکنش سریع نیرو‌ی مخصوص، تکاوران، بالگردهای هوانیروز، پهپاد‌های رزمی و‌ شناسایی، واحدهای تخریب و مهندسی، یگان موشکی نزسا، ناوتیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه نیز حضور داشتند که در گزارشی به همه آنچه در این رزمایش اتفاق افتاده است، پرداخته‌ایم.

نمایش عظمت قدرت دفاعی

آغاز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)12

در این مرحله، ابتدا غواصان نیروی‌ زمینی به‌منظور تصرف ساحل دشمن عملیات خود را آغاز کرده و پس از آن تکاروان و نیروهای ویژه نزسا به‌منظور تصرف منطقه دشمن وارد عمل شدند.

تجهیز بالگردهای کبرا به دوربین‌های حرارتی RU-290

بالگردهای کبرای هوانیروز سپاه پاسداران به دوربین‌های پیشرفته و بومی RU-290 تجهیز شدند.

تمرین عملیات تصرف مناطق استراتژیک دشمن

در بخش اول مرحله نهایی رزمایش، غواصان و‌ تکاوران نیروی زمینی سپاه با تهاجم به ساحل دشمن عملیات تصرف سرزمین و‌ مناطق استراتژیک دشمن را تمرین کردند.

نفوذ نیروهای ویژه صابرین به یک جزیره

در مرحله اصلی از این رزمایش بزرگ، نیروهای ویژه "صابرین" سپاه با موفقیت عملیات تهاجمی نفوذ به جزیره و شکستن خط دفاعی دشمن فرضی را اجرا کردند.

مین‌های ضدبالگرد عملیاتی شدند

و در مرحله نهایی رزمایش، مین‌های ضدبالگرد تولید داخل به بهره‌برداری عملیاتی رسید.

بار ریزی بالگردهای MI17 هوانیروز سپاه

همچنین در مرحله نهایی این رزمایش بالگردهای MI17 هوانیروز نیروی زمینی سپاه با پرواز بر منطقه رزمایش عملیات بار ریزی و پشتیبانی از نیروهای خودی را تمرین کردند.

آتش سنگین یگان‌های توپخانه بر مواضع دشمن فرضی

در ادامه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)١٢ نیروی زمینی سپاه، یگان‌های توپخانه با اجرای آتش سنگین پشتیبانی از یگان‌های عمل‌کننده در خاک دشمن فرضی پشتیبانی کردند.

رزمایش پیامبر اعظم12، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که آذر و دی ماه سال جاری در منطقه عمومی خلیج فارس و جزیره قشم برگزار شد، با دستیابی به اهداف ازپیش تعیین‌شده با موفقیت پایان یافت.

اولین‌های رزمایش

در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ برای اولین بار از مین‌های ضد بالگرد استفاده شد و نیز برای اولین بار واحد‌های زرهی از شناور‌ها خارج شده و به سمت ساحل حرکت کردند.

ویژگی ممتاز رزمایش

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ نیروی زمینی سپاه برای نخستین بار در سطح عملیاتی «تهاجمی» اجرا می‌شود؛ به این معنا که اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران سراسر تهاجمی و آفندی خواهند شد و هدف‌ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب خواهند کرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در همین زمینه گفته است: «دشمنان در محاسبات خود باید دقت داشته باشند چرا که دفاع ما ترکیبی از آفند و پدافند است که سبقه آفند آن از پدافند بیشتر است. آن‌ها فکر نکنند که اگر راهبرد ما دفاعی است به معنای ایستادن ما پشت سنگر و دفاع است، اینگونه نیست که ما پشت سنگر خواهیم ایستاد تا آن‌ها به ما حمله کنند».

عملیات‌های رزمایش

«اجرای عملیات آبی- خاکی»، «سرپل گیری در ساحل»، «هجوم به ساحل و دفاع از آن» عمده‌ترین اجزای اصلی رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ هستند. سردار پاکپور با اشاره به این اقدامات در حریان رزمایش گفت: «این قابلیت‌ها در یک سیستم رزمی به هم پیوسته و شبیه به صحنه‌های واقعی در رزمایش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت».

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه در یک روند ارتقای فنی و تاکتیکی در زمینه سیستم‌های کنترل و فرماندهی رزمی هستیم که در این رزمایش آن‌ها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد، گفته بود «دقت آتش ما در دوران دفاع مقدس مناسب نبود، از دهه هشتاد به بعد شروع به کار بر روی دقت آتش توپخانه کردیم که امروز توپخانه نیروی زمینی سپاه به گلوله‌ها و توپ‌های هوشمند مجهز شده است».

هدف رزمایش

مهمترین هدف رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ به گفته سردار پاکپور «واقعی و دقیق کردن معادلات بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دهن دشمن» است. دشمنی که طعم ضرب شست‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را چندین و چند بار طی سالیان اخیر تجربه کرده است.

رکوردزنی سپاه در انتقال تکاوران به منطقه عملیاتی

مرحله اصلی رزمایش پیامبر اعظم 12 نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح دیروز (شنبه)‌ در منطقه عمومی جزیره قشم و سواحل خلیج فارس با مشارکت یگان‌های مختلفی از نیروی زمینی سپاه پاسداران اسلامی برگزار شد.

یکی از نکات قابل توجه این رزمایش انتقال سریع نیروهای ویژه و تکاور از نقاط مختلف کشور به منطقه عمومی رزمایش بود که سپاه پاسداران موفق شد، در این زمینه رکوردزنی کند.

نیروی زمینی سپاه در این رزمایش با موفقیت توانست تعداد قابل توجهی از نیروی‌های ویژه صابرین و تکاوران سپاه را از فواصل 1000 کیلومتری در کمتر از 3 ساعت به منطقه عمومی رزمایش منتقل کرده و یگان‌های عمل کننده وارد بخش اجرای ماموریت‌های محوله شدند.

رزمایش سپاه به همه اهداف خود رسید

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رزمایش به همه اهدافی که از پیش تعیین کرده بودیم رسیدیم و همانگونه که قبلا اعلام کردیم، اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است.

وی افزود: بهترین دفاع حمله و هجوم است و وقتی دشمن علیه کشورمان نیتی داشته باشد باید به آن هجوم ببریم چراکه عامل بازدارندگی ما همین هجوم خواهد بود.

امیدواریم دشمنان ایران به توان پاسخ کوبنده ما پی برده باشند

سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند حتما ١٠ تا خواهند خورد.

وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به نظر ما موجب بازدارندگی می شود.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: امیدواریم دشمنان جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی